Jump to content

Norsk båt med påhenger er best?


Credo

Recommended Posts

Heisan, Andreas! Vet om din siste var myntet på meg, men jeg får kanskje avrunde jeg også, før dette går over i ren kverulering!  :lol: Men jeg føler ikke noen ømme tær, og har prøvd å ha med meg smilene og blunkene hele veien her...  :wink:

 

Hvis vi har snakket litt forbi hverandre i denne tråden, skyldes det kanskje at det ikke har vært presisert nok fra min side at jeg snakker om priser på brukte båter, fra noen få år, til 8 - 10 år gamle. Jeg er fullstendig klar over forskjellen på gamle 2-taktere (forgassertypen) og de nye (injection), men når jeg f.eks. leter etter brukte Skibsplast 655 til salgs, så finner jeg ingen med nyere typer 2-takt på hekken. De brukte båtene av den typen finnes bare enten med tradisjonell type 2-takter, eller 4-takter. Da er prisforskjeller som jeg viste til ovenfor helt vanlig, prisdifferansen kan være mindre enn eksempelet på 35.000, men like ofte kan den være større. Dette ser jeg på mange andre båt-typer også, og med ulike motorfabrikat. Muligens er det foreløpig få DI-motorer på (brukt-)markedet, i forhold til de andre motorene vi snakker om?

 

Men uansett mener jeg å ha mine ord i behold, at saumfarer du bruktmarkedet etter båt med henholdsvis 2-takter (tradisjonell) eller 4-takter på hekken, så holder båtene med 4-takter seg høyere i verdi, - dvs. du må betale mer for å kjøpe en slik, og du får mer igjen for den når du selger den. Men fortsatt altså sammenlignet med tradisjonelle 2-taktere!

 

Når det gjelder nye båter av i dag, og hva disse vil få som markedspris om noen år som brukt, med henholdsvis 2-takts DI-motorer vs. 4-taktsmotorer, så kan det godt endre seg i 2-takterens favør, det vil bare tiden vise.

 

Fortsatt god sommer, både til eiere av nye, gamle, tradisjonelle eller high tech 2-takt, 4-takt eller diesel for den del!  :wink:  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Godt sakt - god sommer. :seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Min verkstedmekaniker (reparerer både 2-t og 4-t), har uttalt at de nye 2-takts injection-motorene (HPDI) ikke akkurat er "enkel teknologi" de heller, så når der begynner å ryke ting (om noen år?), blir det ikke like billig som på de gamle 2-takterne.

Om man sammenligner to moderne enduro motorsykkelmotorer, er 2T-motoren tyngre enn 4T. Samt selvfølgelig tørstere og latere.

 

Så å si at 4T er på tur ut, blir i mine øyne som å si at brevduene snart vil erstatte mobiltelefonen...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også bare få skyte inn at å tro at 4T er på vei ut sannsynligvis er veldig feil. Jeg har vanskelig for å tro at en fabrikant som Suzuki ville helt kutte ut 2-takterne sine om tendensen går andre veien.

 

Dessuten... min 140 Hk 4T veier 186 kg. Hvor mye lettere får man en moderne 140 Hk 2T...??

 

Eller vil jeg støtte Skvulpen mht pristendensene mellom 2T og 4T på i alle fall Skibsplast 655 som EN båttype. Jeg har i flere år hatt et aktivt søk på finn.no på 655 og fått e-post hver gang en slik båt har vært annonsert. Jeg har nå en egen mappe i Outlook med godt på vei 100 (!) annonser på 655. De fleste av disse båtene har/hadde 4T (særlig 2001 til 2005 modeller), men en del har også 2T (særlig 1999, 2000 og delvis 2001 modellene). Det er korrekt at båtene med 2T motor har vesentlig lavere bruktpris (påfallende stor forskjell faktisk = ikke så sjelden større enn prisforskjellen mellom motorene nye!).

Link to post
Share on other sites

?????????????? Que?????????????

 

Etter flere år med det som ifølge deg er "landkrabbebåt" har vi gått til anskaffelse av en eldre Scand Baltic med pantry ute under kalesjen.

Endelig er vi kvitt mat os fra steking i salongen, slipper å tørke baconfett av skott og har til og med fått lov til å steke makrell ombord igjen.

Enkelte ting er det best å tilberede i friluft.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

Kunne ikke vært mer enig. Hvorfor Nils ønsker matosen inngrodd i cabinen sin er en ting. En helt annen ting er hvordan han har klart å få admiralinnen med på dette.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Opptil 100% sikker på at 2-takteren er av forgassertype. Suzuki har vel fortsatt ikke DI-2-taktere. Ikke rart at båten er billigere selv om 35000 kr må nok gjenspeiler noe mer enn bare motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er forskjellen p DI-2-taktere og Suzuki sin Electronic Fuel Injection?

som de kom med rundt 95 hvis jeg ikke tar feil.

Det har forøvrig også denne motoren på den omtalte annonsen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Opptil 100% sikker på at 2-takteren er av forgassertype. Suzuki har vel fortsatt ikke DI-2-taktere. Ikke rart at båten er billigere selv om 35000 kr må nok gjenspeiler noe mer enn bare motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

Suzuki faser ut sin 2T serie nå, og satser ikke videre på denne teknologien. De har igjen 2,2 hk, 9,9 hk og 30 hk. Disse skal også bort så vidt jeg vet.

 

Grunnen til at det er få nyere 655'er med 2T er vel at Suzuki som inntil i sommer leverte motorene til Skibsplast har drevet denne utfasingen siden starten av 2000-tallet.

 

Forbruk: min brukte 0,86 l pr nm på min siste tur på 156 nm. Snittfart var noe sånn som 12 knop ifl plotteren. Ikke gærnt det?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Evinrude 75hk e-tec til denne sesongen, og mine erfaringer er veldig bra. I fjor hadde jeg Mercury 4t og kan ikke si at jeg savner den. E-tec er raskere i akselerasjonen og støyer ikke stort mer enn 4t. Olje forbruket har vært overraskende lite, man trenger ikke å benytte spesial oljen til Evinrude. Jeg har ingen negative ting å si om den motoren ennå.

Holder den lovnaden om ingen service på 3 år eller 300t kan man ikke klage på driftkostnadene.

 

Kjørt mye på dorge fart og ikke hatt noe problemer med at den går sur eller begynner å hoste eller er treg når jeg aksellerer opp igjen.

 

God sommer alle sammen, vis sjøvett.

 

:fishing:

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Ok, og hvilken teknologi er dette da?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er vel gammel forgasserteknologi vil jeg tro. Men det er jo verdt å ta med seg at en av verdens største produsenter av bl a påhengere ikke ønsker å satse på 2T.

 

I dag så jeg en "skikkelig" 2T. På en speedbåt stod det montert en 300 hk påhenger, tror det var Evinrud, sikkert fra -80 tallet. Den var SVÆR :crazy: Sikkert en med anseelige verdier på støy og forbruksfronten :cool:

Link to post
Share on other sites

Nå trur jeg vi skal være forsiktig med å bare se på hva suzuki (fabrikken suzuki) gjør med sine 2-taktere, det har da vell vært kjent lenge at suzuki aldri har vært heldig med sine 2-taktsmotorer. Vil nok påstå at andre fabrikanter har vært mere heldigere en suzuki. Vil da også påstå at Skipsplast har solgt flere båter dersom de ikke har vært bundet av denne suzuki avtalen.

 

Jeg trur at 2-taktere av den nye generasjon vil ha en fremtid. De fabrikkantene som ikke greier å følge denne utviklingen ramler av lasset, som suzuki.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Nå trur jeg vi skal være forsiktig med å bare se på hva suzuki (fabrikken suzuki) gjør med sine 2-taktere, det har da vell vært kjent lenge at suzuki aldri har vært heldig med sine 2-taktsmotorer.

<{POST_SNAPBACK}>

Javel? I så fall finner jeg det merkelig at jeg ikke har hørt om dette før. Gjelder dette generelt, eller er det bare enkelte motorstørrelser? Og hvilke gjengangerfeil er det egentlig snakk om?

 

Vil nok påstå at andre fabrikanter har vært mere heldigere en suzuki. Vil da også påstå at Skipsplast har solgt flere båter dersom de ikke har vært bundet av denne suzuki avtalen.

<{POST_SNAPBACK}>

Merkelig. Skibsplast leverer skjærgårdsjeeper, landstedbåter og daycruisere opp til 22 fot, og ingen av deres utenbordsbåter er godkjent for mer enn 150hk. Akkurat på den tiden de fornyet modellspektret sitt, inngikk de en leveringsavtale med den motorleverandøren som hadde datidens mest økonomiske og støysvake motorer, og da i særklasse den eksemplariske DF140. Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forestille meg hvordan de skulle ha tapt kunder på dette? Nevn en motor mellom -97 og 2002 som passer Skibsplast 655 Selected bedre enn DF140?

 

Jeg trur at 2-taktere av den nye generasjon vil ha en fremtid. De fabrikkantene som ikke greier å følge denne utviklingen ramler av lasset, som suzuki.

<{POST_SNAPBACK}>

Den som lever får se. Pr dags dato tror jeg kanskje mer at den som ikke greier overgangen til 4T, vil ramle av lasset...

 

De harde fakta kan oppsummeres slik:

 

- En totakter antenner en bensinmengde hver gang stemplet er på topp, mens en firetakter klarer seg med annenhver gang. Driftsøkonomisk gir det seg altså selv.

- En totakter forbrenner olje sammen med bensinen. Dette forringer også driftsøkonomien, samtidig som det soter, og dermed innvirker på kortsiktig driftsikkerhet.

- En totakter skal ha vakuum i veivhuset for hver takt. Dette trekker på sikt inn vann, og innvirker derned også langsiktig driftsikkerhet.

- For å få den ønskede motorkarakteristikken og driftsøkonomien i en totakter, må variabel eksosport og direkte innsprøytning inn i kombinasjon med reed-ventil og annen leamikk. Resultatet blir tyngre, dyrere og med flere potensielle feilkilder enn tilsvarende firetakter. og uten å være på langt nær så gjennomprøvd.

 

Resultatet ser vi. Nå tar firetakteren til og med over snøscootermarkedet...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det skaper alltid livlig debatt dette med 2T (moderne teknologi) kontra 4T motorer. Mange har tydeligvis meninger om dette og ofte farges det nok også litt av hva man selv har om ikke nødvendigvis alltid. For min del så jeg litt på vekt kontra krefter når jeg i fjor oppgraderte til 140 Hk motor på min båt. Jeg satte opp et Excel regneark og sorterte etterpå motorene i rekkefølge etter vekt per hestekraft med den letteste øverst og den tyngste nederst. Ikke overaskende var Tohatsu 2T forgasser lettest. Alle 2T forgassermotorene var forøvrig lettere enn den 4T motor jeg valgte. Men det jeg fant påfallende var at de aller fleste av de "moderne" 2T med innsprøytning var tyngre per hestekraft enn den 4T jeg valgte! Ikke har dermed moderne totakt noe fortrinn på vekt, de begynner å bli like kompliserte mht motorstyring dersom feil skulle oppstå...... man slipper oljeskift og har litt færre bevegelige deler... men hva så? Jeg har ikke noen sterke meninger om hva som er best mht 2T og 4T og lar meg gjerne overbevise om noen har revolusjonerende nyheter å komme med. Pr dags dato liker jeg lydbildet bedre på 4T og ikke minst det SVÆRT lave støynivået fra 4T på lave turtall. Videre er drivstofforbruket er ganske lavt og jeg slipper 2T-oljen og den anelse røyk dette gir selv på moderne 2-taktere, særlig på kald motor.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe meg min første fritidsbåt ......... Men jeg kom litt i tvil, på grunn av en ”ekspert” uttalelse som om at disse båtene med innb bensinmotorer var brannfarlige og hadde dårlige drev. På bakgrunn av dette ønsker jeg andres ”ekspert” uttalelser på følgende uttalelser:

<{POST_SNAPBACK}>

OK kanskje litt sent i denne diskusjonen til å ha noe effekt, men vil hvertfall komme med et par kommentarer... spesielt hvis du tenker på bruktbåt...

 

1) Norsk/Skandinavisk er kvalitet.... veeel.... kanskje det ... god kvalitet, men er den best ?? Ved videresalg mister man gjerne forhandlerens interesse, og videreoppfølgning, og da kvalitet er et begrep som bør dekke bygg-kvalitet, ferdigstilling og oppfølging, så blir det, ved tillegg av bruksområdet for båten, en helt subjektiv vurdering. En kan ikke skyve under teppet at Sunseeker Mustang var en kjempebåt, samme med en god del av Tremlett sine mindre, og Glastron, Regal, Wellcraft, og de haugene av båter som er laget på kontinentet... Tilgang, og hvor mange som ble importert til Norge kommer lett inn i bildet når en tenker "kvalitet".

 

En kan heller ikke glemme at en godt brukt båt, vanligvis vil være i bedre stand enn en som har blitt dårlig lagret... som kommer inn på området av brann...

 

2) Brann ombord .... Vanligivis vil en ha noe bensin eller diesel ombord ie en glassfiber båt, med puter, treverk og elektrisk opplegg. faktum er at de fleste branner ombord i en båt skjer ved feil på elektrisk anlegg.... ikke bensin eller diesel slanger... Dårlig vedlikehold vil innvirke både drivstoff anlegg og strøm opplegg... og her er vel ikke Norske "landstedsbåter så veldig mye bedre enn de utenlandske .... Windy, Goldfish, Hydrolift og Gozzi holdt utenfor...

 

3) Innenbords med ferskvanns / saltvannskjøling .... Dette er avhengig av hvor mye penger opprinnelig kjøper la inn i båten... Det finnes Widyer der ute med saltvannskjøling, og Baylinere med ferskvannskjøling, så en kan ikke generalisere på den måten.

 

4) Utenbordsmotor 4 eller 2-Takter... her er vel vedlikehold like mye å tenke på som om hva som ser ut til å bli "trenden" ... som blir ren spekulasjon, med mindre en har alle leverandørers salgstall, og reklamasjons statestikk tilgjengelig...

 

5) Drev ..... vedlikehold, vedlikehold og vedlikehold .... dyrere å reparere, men generelt veldig driftsikkert ....

 

Hvis du skal kjøpe båt, så bør du tenke på bruksområde først ... og deretter legge til de "kjekt å ha" tingene. .... Deretter så definerer du budsjettet ditt og ser hva som finnes på markedet ... hvis budsjettet ikke strekker til, så må du fire på kravene dine ... Norsk eller ikke ... osv.

 

Hilsen en som kjøpte 20 år gammel Italiensk båt, med amerikanske 2-takter diesel motorer, og jolle med 4-takter Italeinsk påhengs motor......

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vært mer enig. Hvorfor Nils ønsker matosen  inngrodd i cabinen sin er en ting. En helt annen ting er hvordan han har klart å få admiralinnen med på dette.

Skjønner at jeg har lagt meg ut med noen av damene nå, men jeg ba jo også om trøbbel.

 

Det jeg egentlig vil si er at en kalesjebåt har for meg begrenset nytte. Når en ser på en del av båtparken i Norge skulle en tro at en var i Florida. For meg er det lukket kabin som gjelder (forutsatt at vi snakker om stor nok båt), slik at båten kan brukes og være tilholdssted så lenge fjorden er isfri.

 

Hvis en skal steke makrell i friluft forutsetter jo det godvær. Da kan en jo likegodt ha et utekjøkkenalternativ på akterdekket. Makrelsteking under kalesje må vel heller ikke være noe godt alternativ, eller? Både jeg og Admiralinnen er enig om at det skal være lukket kabin med isolasjon og varme. Vi får vinduer og takluker som kan åpnes og myr bedre avtrekk og luftemuligheter enn på kjøkkenet hjemme.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå trur jeg vi skal være forsiktig med å bare se på hva suzuki (fabrikken suzuki) gjør med sine 2-taktere, det har da vell vært kjent lenge at suzuki aldri har vært heldig med sine 2-taktsmotorer. Vil nok påstå at andre fabrikanter har vært mere heldigere en suzuki. Vil da også påstå at Skipsplast har solgt flere båter dersom de ikke har vært bundet av denne suzuki avtalen.

 

Jeg trur at 2-taktere av den nye generasjon vil ha en fremtid. De fabrikkantene som ikke greier å følge denne utviklingen ramler av lasset, som suzuki.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sterke påstander du kommer med, og ettersom det er nettopp påstander, så har du vel ikke noen kildehenvisninger å komme med?

 

Og tiden vil vise om Suzuki vil ramle av lasset :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Suzuki faser ut sin 2T serie nå, og satser ikke videre på denne teknologien. De har igjen 2,2 hk,  9,9 hk og 30 hk. Disse skal også bort så vidt jeg vet.

 

 

hvis du ikke viste det so kjem suzuki med en ny 25 hk totakt til våren! en 25hk V-twin motor. Lav vekt og lite vibrasjon blir motorens styrke. En ny 2,5hester kommer også.

Link to post
Share on other sites

Vil da også påstå at Skipsplast har solgt flere båter dersom de ikke har vært bundet av denne suzuki avtalen.

En svært merkelig påstand, når Suzuki nå er markedsleder i Norge, dvs. de mest solgte 4-takterne (har tatt over hegemoniet etter Yamaha). Det tyder ikke akkurat på at en Suzuki på hekken er noen ulempe for salget, - snarere tvert i mot, ikke sant? :wink:
Link to post
Share on other sites

?????????????? Que?????????????

 

Etter flere år med det som ifølge deg er "landkrabbebåt" har vi gått til anskaffelse av en eldre Scand Baltic med pantry ute under kalesjen.

Endelig er vi kvitt mat os fra steking i salongen, slipper å tørke baconfett av skott og har til og med fått lov til å steke makrell ombord igjen.

Enkelte ting er det best å tilberede i friluft.

 

Mariell

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ja, her ble det mange takter både 2 og 4 for ikke å snakke innabords. Mine kriterier for båt er som følger:

 

1. Båtplassen gir kun plass til en båt med ca 230cm bredde.

2. Skal være muligheten til en enkel overnatting for min kone og meg (inkl kokemulighet, dusj og do)

3. Kunne holde en marsjfart på ca 30 kn med 2

4. Plass til venner / barn for cruisng på fjorden

5. Selvlensende og/eller havnepresenning da jeg er bort lengre perioder og madammen ønsker ikke å fly på båthavna i tide og utide.

 

Skipsplast 655 med en 115 hk seiler opp som en favoritt men har ikke helt bestemt meg enda.

 

Er ikke hjemme før i beg av august så noen handel før da blir det nok ikke. Så hvis noen har en 655 som de vil bli kvitt før høsten og/ eller når vinteropplaget krever sitt så..........................

Link to post
Share on other sites

Et alternativ til Skibsplast 655 er skibsplast 605. Vi er gått fornøyd med vår 605 og vil ikke bytte den i en 655. Fordelene jeg ser med 605 er følgende:

1. Bedre plass i cocpit men smalere mellom framsetene, noe som er koselig hvis en er 2!

2. Brede dollbord som gjør det lett å komme frem på dekk, slipper å krabbe gjennom kabinen.

3. Lettere å komme ned i båten fra f.eks brygge med dollbord og trapptrinn ned i båten.

4. Praktisk skap under vasken som er svært anvendelig for tur sekken!

5. Betydelig lavere pris.

 

Lykke til!

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var også kjempe skeptisk til båter fra Polen og andre lavkost land. Nå har jeg imidlertid kjøpt meg en liten daycruiser fra Hellas på 18 fot og 70 hester. Får man en norsk produsert ny båt med kabin og moderene design til kr 185.000 ferdig på vannet ? - Jeg fant det ikke.

 

Greit , finishen er kanskje ikke like fin, med nesten fravær av tredetaljer o.l. Kvaliteten forøvrig er jeg

imidlertid helt fornøyd med. Dessuten er det for en som har gammel seilbåt, en smal sak å legge teakdørk eller imitasjon i kabinen, og da blir den vel så fin som en Skibsplast.

 

- Har en 70 hk Suzuki på min båt. ( Bruker den både som bade båt og til fisking) Den går stille og er bensingjerrig

:lol::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har italiensk båt og er veldig fornøyd.

Tror nok likevel at kvaliteten på den siste finishen ikke er på høyde med norske båter og at den faller mer i pris enn tilsvarende norske båter.

Men som sagt tideligere her, en får vel det en betaler for.

20 fot, med overnatting til 2 voksne og 2 barn i cabinen, vask og kokeapparat, eget toalettrom, soldekk med madrass og 90hk e-tech til 250.000 er en grei nypris i alle fall.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Har Finsk båt i dag og er ikke imponert over verken servicen de har her i norge eller kvaliteten på båten, da sammenligner jeg med min tidligere norske båt "Hansvik" og Firche Marine & Fritid i Trondheim. For å si det enkelt, det blir aldri Finsk båt mere. Er forøvrig meget godt fornøyd med motoren, Yamaha. Har hatt Suzuki tidligere, aldri mere.

 

Så vi får se hva det blir neste gang, er ikke helt sikker på at det vi normenn lager er bare bra produkter. Kjenner "noen" som har Askeladden, det er vist ikke "bare bare" det heller.

 

:crazy:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har hatt Suzuki tidligere, aldri mere.

Artig føljetong dette... Lurer på hvilken Suzuki, hvilken årgang, 2-t, 4-t, osv. som var så "fryktelig". :wink: Her er John_Kr på kollisjonskurs med majoriteten av motorkjøperne i Norge, ifølge salgsstatistikken. Skvulpens Suzuki DF 115 2003-modell er i alle fall beste motor'n i væ'la! :lol:

 

Skvulpen har hatt både Mariner (2-t), Evinrude (2-t) og Yamaha (4-t) før. Marineren var trøbbel fra dag 1, ville "aldri" starte, Evinruden holdt på å "ruinere" meg (olje og bensin), og den siste Yamahaen (2000-mod) måtte på rep. allerede etter 14 dager. "Aldri mer" Yamaha da? Tja... vet ikke hvor lurt det er å generalisere enkelttilfeller til å gjelde merket som sådant. Er jo noe som heter mandagsutgaver, - det kan man få av alle merker, både motorer og båter tydeligvis... :wink:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...