Hafrsfjord Startet 16.Juni.2017 Del på Facebook Startet 16.Juni.2017 Har i alle år har jeg irritert meg over at jeg ikke har ett verktøy til å løsne/skru fast "mutteren" på finfilter-koppen på min Yanmar 3GMF Det er trangt nedi der og i tillegg "stå på hode" med hammer og kubbe-skrujern for å dunke løs denne mutteren er ikke spesielt behagelig. Så spørsmålet blir: Finnes ett slikt verktøy, hva heter det og hvor kan jeg kjøpe det. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Jeg bruker en enkel rørleggertang på 2gm20, som har samme filter. Men jeg har greit med plass forran motoren. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Burde være enkelt å spørre verkstedet ditt om de har et forslag til verktøy Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Kan en vanlig filteravdrager ment for oljefilter gjøre nytten? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hafrsfjord Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Brigg skrev 5 minutes ago: Kan en vanlig filteravdrager,,,,,,,,,,,,,,, Har forsøkt det også, og det går, men duverden så mye enklere det hadde vert hvis det fantes ett verktøy som var tilpasset "mutteren". Siden den har den utformingen den har, så kan det jo se ut som om det er meningen at det skal brukes ett spesialverktøy. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 16.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 M/S AIOLOS skrev 32 minutes ago: Burde være enkelt å spørre verkstedet ditt ................. Helt sikkert, men jeg kan ikke huske å ha sett ett Yanmar-verksted her i området og langt ifra brukt ett... Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Mulig jeg misforstår, men må allikevel henvise til det samme som Brigg. Googler du på filteravtrekker kommer det opp et utall av forskjellige løsninger. Fra tenger til kjeder og bånd. En av disse bør kunne brukes, nær sagt uansett hvor trangt det er. Selv har jeg en tang som ser ut som en vannpumpe tang med overdimensjonert kjeft. Den ville passet utmerket til den "mutteren". Skulle jeg laget et spesialverktøy, ville jeg tatt et litt bredt flattjern og filt til deler av buen og laget en krok i enden samt en eller flere hakk som passet i hakkede på filteret. Skal nok ikke rare greiene til å få festet så man kunne dra rundt. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
adeneo Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Min erfaring er at disse er enklest å løsne med nettopp en skrutrekker og en hammer, i stedet for å stå å plundre med filtertenger. Når mutteren først er løsnet, så skal den være lett å skru av for hånd, å når du strammer så strammer du for hånd, det trengs normalt ikke mer for å få det tett. Sitér dette innlegget Link to post
BjOlav Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 (redigert) Har hatt samme problem, med samme motor... Jeg fant ut at det er lettest å løsne hele filtersatsen fra motorblokka for å få bedre tak (med rørtang). Lykke til! :-) Redigert 16.Juni.2017 av BjOlav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Jeg bruker filteravdrager med klut inni, til den slags. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juni.2017 Del på Facebook Svart 16.Juni.2017 Hafrsfjord skrev for 7 timer siden: Så spørsmålet blir: Finnes ett slikt verktøy, hva heter det og hvor kan jeg kjøpe det. Det finnes, og det heter hakenøkkel http://www.luna.no/produkter/Håndverktøy/Nøkler/Hakenøkler/ Kjøpes i en velassortert maskinforretning, f.eks. en Luna forhandler (Ahlsel, Tools, osv.) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Hei Dersom trådstartar kjøper ein hakenøkkel, er eg takksam om han deler kva delenummer som passar til filterhaldaren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 17.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Komodo skrev for 8 timer siden: Det finnes, og det heter hakenøkkel http://www.luna.no/produkter/Håndverktøy/Nøkler/Hakenøkler/ .......................... Takker og bukker . Da ser jeg at jeg har en forhandler "rett over haugen". Skal stikke bortom i neste uke for å se om jeg finner en som passer. Ask - Skal legge ut delenummer hvis jeg finner rett sort. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Jeg bruker et stort flatt skrujern og dunker med neven på jernet. Aldri noe problem. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Frode Stiansen Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 En hakenøkkel/ C-nøkkel må jo være helt perfekt til den jobben. https://nordic.kramp.com/store/agro-no/no/product/172077 Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 17.Juni.2017 Del på Facebook Svart 17.Juni.2017 Jeg har prøvd med hakenøkkel, og sporene i "mutteren" er ikke dype nok til at denne får feste. Jeg kom frem til å erstatte den orginale vannutskilleren med et grovfilter med vannutskiller slik at finfilteret får minimalt med dritt på seg. Da er det tilstrekkelig å bytte det én gang i året og da klarer jeg å leve med skrujernløsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 (redigert) Kyrholmen skrev for 15 timer siden: Jeg har prøvd med hakenøkkel, og sporene i "mutteren" er ikke dype nok til at denne får feste. Det kommer av at det er for stor radius på hakenøkkelen. derfor er der viktig å ta med mutteren så en ser at den passer. Når radiusen er for stor blir belastningen gal og da glipper den ut an sporet,. Denne bør virke hvis kjede legger seg i sporene. Redigert 18.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kyrholmen Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 Det er ikke riktig, jeg har et helt sortiment av hakenøkler og brukte riktig størrelse. Mutteren vi snakker om har skrå kanter på "Tappene" og er bare ikke egnet for hakenøkkel. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 (redigert) Kyrholmen skrev 54 minutes ago: Det er ikke riktig, jeg har et helt sortiment av hakenøkler og brukte riktig størrelse. Mutteren vi snakker om har skrå kanter på "Tappene" og er bare ikke egnet for hakenøkkel. Mulig fabrikken har trenkt på at en ikke skal kunne trekke det filteret til for hardt. Det filteret skal trekkes til med fornuft ikke krafttak. Redigert 18.Juni.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
LM 605 Svart 18.Juni.2017 Del på Facebook Svart 18.Juni.2017 (redigert) Roger jo skrev 40 minutes ago: Mulig fabrikken har trenkt på at en ikke skal kunne trekke det filteret til for hardt. Det filteret skal trekkes til med fornuft ikke krafttak. Mener å huske i fra manualen jeg hadde på samme motor, at denne kun skal trekkes til for hand? Redigert 18.Juni.2017 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2017 Del på Facebook Svart 19.Juni.2017 Dersom den trekkes til for hånd betyr ikke det nødvendigvis at den lar seg løsne for hånd . . . . Kyrholmen skrev On 6/17/2017 at 17.32: Jeg har prøvd med hakenøkkel, og sporene i "mutteren" er ikke dype nok til at denne får feste. Jeg kom frem til å erstatte den orginale vannutskilleren med et grovfilter med vannutskiller slik at finfilteret får minimalt med dritt på seg. Da er det tilstrekkelig å bytte det én gang i året og da klarer jeg å leve med skrujernløsningen. Er det vanlig å skifte dieselfilter oftere enn hvert år . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hafrsfjord Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 For å avslutte..... Det største problemet er jo å få løsnet denne mutteren når en "står på hode" under dørken og skal bruke begge hendene på "hammer og meisel" uten å kunne holde seg. Derfor hadde det vert fint med ett verktøy som en kunne sette innpå mutteren og så skru... Det er helt riktig som Kyrholmen skrev......en hakenøkkel bare glipper ( det viste seg at en bekjent hadde en slik, som jeg fikk teste ). Sporene i mutteren er bare 1,6 mm. dype, så hakenøkkelen glipper. Da må en finne på noe annet. I skrothaugen fant jeg en rørstubbe ( trolig en tidligere sylinder til en garasjejekk ), denne passet som "fot i hose" utenpå mutteren. Deretter laget jeg ett par kiler som går akkurat inn i sporene på mutteren, og til slutt ett kort handtak/arm som sveises i bunnen av rørstumpen. Vips.... der var verktøyet klart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.