Jump to content

Verktøy til å løsne/skru fast dieselfinfilter-koppen, Yanmar 3GMF. Finnes det?


Hafrsfjord

Recommended Posts

Har i alle år har jeg irritert meg over at jeg ikke har ett verktøy til å løsne/skru fast "mutteren" på finfilter-koppen

på min Yanmar 3GMF

5943fa0ee61c7_Filterholder-Yanmar.jpg.c9be9cca3c8a44638199c8675ef0c662.jpg

Det er trangt nedi der og i tillegg "stå på hode" med hammer og kubbe-skrujern for å dunke løs denne mutteren

er ikke spesielt behagelig. Så spørsmålet blir: Finnes ett slikt verktøy, hva heter det og hvor kan jeg kjøpe det.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 5 minutes ago:

Kan en vanlig filteravdrager,,,,,,,,,,,,,,,

Har forsøkt det også, og det går, men duverden så mye enklere det hadde vert hvis det fantes ett verktøy som var tilpasset "mutteren". Siden den har den utformingen den har, så kan det jo se ut som om det er meningen at det skal brukes ett spesialverktøy.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår,  men må allikevel henvise til det samme som Brigg.  Googler du på filteravtrekker kommer det opp et utall av forskjellige løsninger.  Fra tenger til kjeder og bånd. 

 

En av disse bør kunne brukes, nær sagt uansett hvor trangt det er.

 

Selv har jeg en tang som ser ut som en vannpumpe tang med overdimensjonert kjeft. Den ville passet utmerket til den "mutteren". 

 

Skulle jeg laget et spesialverktøy, ville jeg tatt et litt bredt flattjern og filt til deler av buen og laget en krok i enden samt en eller flere hakk som passet i hakkede på filteret. Skal nok ikke rare greiene til å få festet så man kunne dra rundt.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at disse er enklest å løsne med nettopp en skrutrekker og en hammer, i stedet for å stå å plundre med filtertenger.

Når mutteren først er løsnet, så skal den være lett å skru av for hånd, å når du strammer så strammer du for hånd, det trengs normalt ikke mer for å få det tett.

Link to post
Share on other sites

Hafrsfjord skrev for 7 timer siden:

Så spørsmålet blir: Finnes ett slikt verktøy, hva heter det og hvor kan jeg kjøpe det.

Det finnes, og det heter hakenøkkel http://www.luna.no/produkter/Håndverktøy/Nøkler/Hakenøkler/ 

 

Kjøpes i en velassortert maskinforretning, f.eks. en Luna forhandler (Ahlsel, Tools, osv.)

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Det finnes, og det heter hakenøkkel http://www.luna.no/produkter/Håndverktøy/Nøkler/Hakenøkler/ 

 

..........................

Takker og bukker :thumbsup:. Da ser jeg at jeg har en forhandler "rett over haugen".  Skal stikke bortom i neste uke for å se om jeg finner en som passer.

 

Ask - Skal legge ut delenummer hvis jeg finner rett sort.

Link to post
Share on other sites

Jeg har prøvd med hakenøkkel, og sporene i "mutteren" er ikke dype nok til at denne får feste. Jeg kom frem til å erstatte den orginale vannutskilleren med et grovfilter med vannutskiller slik at finfilteret får minimalt med dritt på seg. Da er det tilstrekkelig å bytte det én gang i året og da klarer jeg å leve med skrujernløsningen.

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev for 15 timer siden:

Jeg har prøvd med hakenøkkel, og sporene i "mutteren" er ikke dype nok til at denne får feste. 

Det kommer av at det er for stor radius på hakenøkkelen. derfor er der viktig å ta med mutteren så en ser at den passer.

Når radiusen er for stor blir belastningen gal   og da glipper den ut an sporet,.

 

Denne bør virke hvis kjede legger seg i sporene.

Bilderesultat for filternøkkel

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kyrholmen skrev 54 minutes ago:

Det er ikke riktig, jeg har et helt sortiment av hakenøkler og brukte riktig størrelse. Mutteren vi snakker om har skrå kanter på "Tappene" og er bare ikke egnet for hakenøkkel.

 

Mulig fabrikken har trenkt  på at en ikke skal kunne trekke det filteret til for hardt.

Det filteret skal trekkes til med fornuft ikke krafttak.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Dersom den trekkes til for hånd betyr ikke det nødvendigvis at den lar seg løsne for hånd . . . .

 

Kyrholmen skrev On 6/17/2017 at 17.32:

Jeg har prøvd med hakenøkkel, og sporene i "mutteren" er ikke dype nok til at denne får feste. Jeg kom frem til å erstatte den orginale vannutskilleren med et grovfilter med vannutskiller slik at finfilteret får minimalt med dritt på seg. Da er det tilstrekkelig å bytte det én gang i året og da klarer jeg å leve med skrujernløsningen.

 

Er det vanlig å skifte dieselfilter oftere enn hvert år . . .?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For å avslutte.....

Det største problemet er jo å få løsnet denne mutteren når en "står på hode" under dørken og skal bruke begge hendene på "hammer og meisel" uten å kunne holde seg. Derfor hadde det vert fint med ett verktøy som en kunne sette innpå mutteren  og så skru...

Det er helt riktig som Kyrholmen skrev......en hakenøkkel bare glipper ( det viste seg at en bekjent hadde en slik, som jeg fikk teste ). Sporene i mutteren er bare 1,6 mm. dype, så hakenøkkelen glipper.

Da må en finne på noe annet. I skrothaugen fant jeg en rørstubbe ( trolig en tidligere sylinder til en garasjejekk ), denne passet som "fot i hose" utenpå mutteren. Deretter laget jeg ett par kiler som går akkurat inn i sporene på mutteren, og til slutt ett kort handtak/arm som sveises i bunnen av rørstumpen. Vips.... der var verktøyet klart.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...