Jump to content

VHF, L og F-kanaler


Dykker

Recommended Posts

En VHF som IKKE har DSC og L-kanaler er et utmerket redskap til å øke sikkerheten. Det kan det vel ikke være tvil om.

 

Men det kan vel heller ikke være tvil om at en VHF som HAR DSC og L-kanaler er et enda bedre redskap både når det gjelder sikkerhet og nytteverdi om bord i en fritidsbåt.

 

At det i det hele tatt går an å diskutere det får meg til å lure på om denne tråden er et slags norgesmesterskap i kverulanteri?

 

Mvh Bern

Link to post
Share on other sites

Men det kan vel heller ikke være tvil om at en VHF som HAR DSC og L-kanaler er et enda bedre redskap både når det gjelder sikkerhet og nytteverdi om bord i en fritidsbåt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvem i all verden har hevdet det motsatte?

 

Det ser ut til at det er mulig med L-kanaler på denne når man graver litt

http://www.pronav.no/norske-manualer/rt-45...-norsk-0904.pdf

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg registerer at det skrives mengdevis med det jeg betegner som tullball, både i såkalt fagpresse, og på diverse nettfora om DSC-ens fortreffelighet. DSC- er en dubbeditt, som alle andre, og har sine fordeler / ulemper.

 

Vi hadde f.eks en lengre tråd i vinter, der et medlem spurte om hvordan han kan teste DSC funksjonen. Konklusjonen er at det kan man ikke, man skal bare stole på at den virker. Ville en flykaptein godta det på sine sjekklister ? ” Hopp over pkt 4.2.1; Overfustasjeopphengsforkoblinger; da denne pleier virke ifølge fabrikanten”

 

Jeg betviler ikke et sekund at DSC KAN ha sikkerhetsmessig innvirkning, men å rope på dette som THE ONE AN ONLY vedr. Sikkerhetstenkning blir bare for dumt.

 

Lars H. er den eneste som så langt har lagt frem eksempler på at DSC har / kunne hatt innvirkning sikkerhetsmessig. Kanskje Jo-Erik kan komme med SINE synspunkter ?’

 

Hvis problemet EGENTLIG er at folk ikke klarer oppgi sin posisjon fra kartet / GPS en, fordi de er stresset, greit nok. Men ikke påstå at det er uansvarlig / dårlig sikkerhetstenkning å ikke ha DSC utrustet VHF ombord. Det er det nemlig ikke..

 

Og produsentene fyrer selvfølgelig på, de vil jo gjerne at vi bytter ut det gamle rukkelet, som sikkert er både 2 og 3 år. Antikviteter må vite..

 

PS – vi hadde en tråd, der flere medlemmer har problemer med at enkelte mer ”usiviliserte” land sender DSC varsel før hver eneste vær, sikkerhet og trafikkvarsel. Dette kunne imidlertid IKKE skrues av. Konklusjonen ? Skru av VHF en....

Han som nettopp gikk på revet utenfor havna, og skriker på slepehjelp, får satse på at ”Offisielle ” kanaler plukker opp hans rop om hjelp, og får tak i redningsskøyta. For ALLE i havna, har jo DSC, som er avskrudd da folk ikke orker sånt leven til øldrikkinga si. Bra at jeg ligger der med antikvitetene mine da, så får han tross alt hjelp, nesten med en gang... :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Diskusjonen her blir helt ut på jordet her nå.

Første innlegget ba om svar angående lystbåtkanaler eller ikke. Jeg vil anbefalle en vhf som bruker disse kanalene, ikke for sikkerhetens sin del men for å unngå bruk av kanal 16 hele tiden.

DSC er en sikkerhetsfaktor, så enkelt er det med det. Om en vil bruke penger på dette er en annen sak. Om den nevnte radioen koster 1600,- inkludert dsc er jo det grisebillig! Programering av L kanalene kan en helt sikkert gjøre om en får fatt på dokumentasjonen (men den leveres normalt sett ikke ut til sluttbruker).

Jeg har ingenting imot blader og artikler som roser dsc opp i skyene, er det en ting den gjør så er det å avlaste kanal 16, slik at folk faktisk kan lytte på kanalen uten at det blir bare mas. Dette i seg selv blir jo en indirekte sikkerhet for oss alle, flere som "gidder" å lytte om du vil.

Leser også at kanal 70 blir blokkert på noe måte, skjønner ikke helt hvordan det skal gå an med mindre du har en gammel vhf da selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Setter ikke min lit til noe. Men en her på siten sa jeg for med usannheter.

Selvfølgelig kan jeg få refleksjoner og båten kan eksplodere uten at jeg får sendt en gang til og himmelen kan falle i hodet på meg.

 

Men etter at så har skjedd kan Tjøme og Simrad Færder fremdeles se sånn omtrentlig hvor jeg er når jeg ligger i vannet med min vanntette Jotron VHF.

 

Og, gamle analoge Inmarsat-A med TTY og "data-til-fots" hadde riktignok alarmknapp. Men den sendte ingen posisjon.

<{POST_SNAPBACK}>

(For å oppklare noe som var litt utenfor hva tråden dreier seg om)

 

Husk på at VHF peilere i denne sammenheng som oftest er en peiler for 121.5 MHz nødpeilesender, ikke maritim VHF.

 

Fred Ivar (JOTRON)

Link to post
Share on other sites

"Så på www.netbaad.com at de har satt ned Navicom RT-450, Førpris: DKK 2.699,00, Tilbud: DKK 1.299,00 .

Inklusiv frakt til Norge skulle dette bli omtrent 1600 NOK."

 

Hei, og takk for mange svar.

Har nå bestillt Navicom RT-450 ifra www.netbaad.com med 23 cm VHF-antenne. VHF'en har inngang fra GPS via RS232. Fra før av har jeg Garmin GPS tilkoplet PC for BSB-kart. Tenkte jeg skulle kjøpe GPS ifra Clas Ohlsson og montere denne fast i båten, med dertil splitting av kabelen fra GPS til PC og VHF. Noen som vet hvordan dette gjøres? Koplingsskjema?

 

mvh

Dykker

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle kjøpe GPS ifra Clas Ohlsson og montere denne fast i båten, med dertil splitting av kabelen fra GPS til PC og VHF. Noen som vet hvordan dette gjøres? Koplingsskjema?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du tenker på GPS-mus fra Clas'en så vær oppmerksom på at den må være tilkoplet PC port

for at den skal virke. (Må få drivspenning fra noe.)

 

Ellers finnes det GPS moduler som ser ut som ordentlige GPS antenner og som drives fra 12V.

Seatronic f.eks. har en Humminbird GPS sensor til 1 290.-

 

Bilde

 

Den koples til 12V og har 2 ledere med NMEA 0183 signal som koples til VHF/PC.

Inngangen på PC som brukes er Serieport (9 pin). Pinne 2 er Data inn og Pinne 5 Jord.

Har du kun USB port på PC kan du kjøpe USB til serieport overgang.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...