Jump to content

VHF, L og F-kanaler


Dykker

Recommended Posts

Så på www.netbaad.com at de har satt ned Navicom RT-450, Førpris: DKK 2.699,00, Tilbud: DKK 1.299,00 .

Inklusiv frakt til Norge skulle dette bli omtrent 1600 NOK.

Jeg ser at den leveres kun med mikrofon, så da trenger man vel høyttaler i tillegg.

 

Jeg ringte til Danmark for å forhøre meg om denne, og en ting som trakk ned var; Den leveres uten L og F-kanaler. Dette kunne ikke de legge inn, men de sa at det kunne jeg sikkert få gjort her i Norge. De sa at danskene hadde sluttet å legge disse inn i sine VHF'er da de nevnte kanaler skulle opphøre i Danmark i 2007.

 

Er det dumt av meg å kjøpe denne VHF'en ifra Danmark i og med at den leveres uten L og F-kanaler (og kun med mikrofon), eller skal disse kanalene fases ut også her i Norge?

 

Dykker

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gjør oppmerksom på at du ikke får både L og F kanalene samtidlig, du må velge. F kanalene får du kun dersom du har konseson som fisker.

 

Dersom du skal få disse kanalene lagt inn i norge så må du finne et firma som selger disse radioene, de må da ha software for å få gjort dette.

 

Du får finne et firma som selger de i norge og spør de.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt denne VHF`en hos nettbad.com, men viste ikke om dette. Er denne L-kanalen viktig/kjekk å ha? Har aldri hatt Vhf før, og vet ikke hvordan den skal brukes. (skal ta VHF sertfikat 15.juli!).

Dersom denne kanalen ikke kan lastet inn, bør eg da kjøpe en annen Vhf?

Link to post
Share on other sites

Hæ? :confused:

 

Jeg har nå både L og F kanalene på min VHF, og jeg kan vel neppe kalle meg fisker...

Er du sikker på at F kanalene virker ? Kan jo tenkes at de er på displayet men ikke aktivert.

 

 

Har kjøpt denne VHF`en hos nettbad.com, men viste ikke om dette. Er denne L-kanalen viktig/kjekk å ha? Har aldri hatt Vhf før, og vet ikke hvordan den skal brukes. (skal ta VHF sertfikat 15.juli!).

Dersom denne kanalen ikke kan lastet inn, bør eg da kjøpe en annen Vhf?

Sikkerhetsmessig har det ingen betydning. L kanalene er kun for "private" samtaler mellom deg og dine venner, og det finnes andre kanaler du kan bruke til det formålet.

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt denne VHF`en hos nettbad.com, men viste ikke om dette. Er denne L-kanalen viktig/kjekk å ha? Har aldri hatt Vhf før, og vet ikke hvordan den skal brukes. (skal ta VHF sertfikat 15.juli!).

Dersom denne kanalen ikke kan lastet inn, bør eg da kjøpe en annen Vhf?

<{POST_SNAPBACK}>

Det anbefales fra Tele-myndighetene at lystbåteiere - i tillegg til kanal 16 - også holder lyttevakt på L2

og at de i størst mulig grad bruker denne som kallekanal seg imellom.

L1 og L3 benyttes da som vanlige skip-skip kanaler.

 

At du ikke har L kanalene innebærer at du ikke kan gjøre dette og må anropes på kanal 16

og da bruke internasjonale skip-skip kanaler for samtaler.

 

Aner ikke hva som er vanlig i distriktet der du bor... bruken av L kanalene varierer nok

fra sted til sted.

 

Du kan jo prøve hos Måløy radioforretning om de kan programmere den med norske kanaler.

De er forhandler for Pronav, som er norsk importør av Navicom RT-450. De har tlf: 57852500

 

Geir :sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det anbefales fra Tele-myndighetene at lystbåteiere - i tillegg til kanal 16 - også holder lyttevakt på L2

og at de i størst mulig grad bruker denne som kallekanal seg imellom.

L1 og L3 benyttes da som vanlige skip-skip kanaler.

 

At du ikke har L kanalene innebærer at du ikke kan gjøre dette og må anropes på kanal 16

og da bruke internasjonale skip-skip kanaler for samtaler.

 

Aner ikke hva som er vanlig i distriktet der du bor... bruken av L kanalene varierer nok

fra sted til sted.

 

Du kan jo prøve hos Måløy radioforretning om de kan programmere den med norske kanaler.

De er forhandler for Pronav, som er norsk importør av Navicom RT-450. De har tlf: 57852500

 

Geir  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for svar. Da monterer eg VHFen. Den viktigste funksjonen har eg iallfall: At eg kan tilkall hjelp med nødsituasjoner, og det var derfor eg kjøpte den. Kun for sikkerhetens skuld. Men skal høre med en forhandler om kan kan omprogramere den...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker aldri L kanalene. Etter trafikken på disse å dømme, er jeg ikke alleine om det. Som Lasse sier, sikkerhetsmessig har de ingen betydning. De var ment å skulle avlaste de vanlige arbeidskanalene, men etter at mobilen ble allemannseie, føres mye av den private trafikken også der. Jeg opplever aldri at VHF nettet er belastet med plagsomt mye trafikk.

 

Min håndholdte har ikke L kanaler, og det bekymrer meg svært lite. Ikke i det hele tatt faktisk..

 

Ikke har jeg DSC heller. Og ingen planer om å skaffe det..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg komme med det motsatte av det Suzuki mener...

 

Vi bruker L kanalene slik de er ment å brukes til, oss båtene imellom. Det er svært lite trafikk på disse kanalene her oppe i Trøndelag og jeg synes at å ha disse L kanalene er flott for da føller vi oss litt friere til å si det vi ønsker. Slippe dette med det formelle, de brukes mer som Walkie Talkie (WT).

 

Ellers har jeg DSC systemet, en stor fordel når man tenker sikkerhet.

 

Slik er det bare.

 

:seeya::seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kan du komme med et eksempel der DSC har hatt sikkerhetsmessige fordeler / gitt bedre uttelling enn en "gammeldags" VHF ?

Man trenger ikke ha spesielt god fantasi for å se for seg nytten av DSC. Bare det at man har mulighet til å sende ut nødmelding med posisjonsangivelse med ett tastetrykk er gull verdt. Spesielt om man har folk ombord som ikke en bekvem med VHF-bruk...
Link to post
Share on other sites

Enten har man L-kanaler eller så har man F-kanaler.

 

L-kanalene er glimrende som kommunikasjon oss båter i følge. Ikke trenger vi å sjekke hvilke kanaler som vi kan bruke som arbeidskanaler uten å bruke kanaler som allerede er i bruk til annen trafikk i området. L1, L2 og L3 er der alltid til bruk for lystbåtflåten og kun for lystbåttrafikken. Ville ikke unnvært disse. Det er jo noe av det mest nyttige og lettvindte som finnes.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kan du komme med et eksempel der DSC har hatt sikkerhetsmessige fordeler / gitt bedre uttelling enn en "gammeldags" VHF ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Pkt 1:

Du slipper å fortelle radiostasjonene hvor du er i en nødsituasjon.

 

Pkt2:

Vi har så langt bare 3 radiostasjoner igjen her i sør-norge (Tjøme, Rogaland og Florø radio), de er totalt ukjent i vårt området.

 

Pkt 3:

De andre fartøyene ser også hvor du befinner deg i en nødsituasjon.

 

Altså en stor forbedring når det gjelder sikkerhet, ja slik er det......

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Pkt 1:

Du slipper å fortelle radiostasjonene hvor du er i en nødsituasjon.

 

Pkt2:

Vi har så langt bare 3 radiostasjoner igjen her i sør-norge (Tjøme, Rogaland og Florø radio), de er totalt ukjent i vårt området.

 

Pkt 3:

De andre fartøyene ser også hvor du befinner deg i en nødsituasjon.

 

Altså en stor forbedring når det gjelder sikkerhet, ja slik er det......

<{POST_SNAPBACK}>

Nå spurte Suzuki etter et eksempel, ikke hypoteser.

 

 

Pkt 1. Kystradioen ser hvor du er allikevel, med og uten DSC.

 

Pkt 3. Redningskøyta ser hvor du er allikevel, med og uten DSC.

 

Jeg kommer iallefall ikke til å bytte ut VHF'ene mine fordi de ikke har DSC. Den dagen en kneler, er det noe annet. Da kjøper jeg med DSC.

 

Men med Inmarsat-C kan jeg jo signalere hvor jeg er selv om jeg er utenfor rekkevidde for VHF. :wink:

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nå spurte Suzuki etter et eksempel, ikke hypoteser.

Pkt 1. Kystradioen ser hvor du er allikevel, med og uten DSC.

 

Pkt 3. Redningskøyta ser hvor du er allikevel, med og uten DSC.

 

Jeg kommer iallefall ikke til å bytte ut VHF'ene mine fordi de ikke har DSC. Den dagen en kneler, er det noe annet. Da kjøper jeg med DSC.

 

Men med Inmarsat-C kan jeg jo signalere hvor jeg er selv om jeg er utenfor rekkevidde for VHF.  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Pkt 1:

Er ikke riktig

 

Pkt 3:

Er ikke riktig.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mange svar, men fortsatt ingen som kan dokumentere / legge frem eksempler på at DSC har noen som helst reell sikkerhetsmessig effekt ( glem hva selgere på messer sier, de prater bare tullball )

 

Jeg har en påstand som følger;

går du på så hardt, att det eneste du rekker før skuta synker er å trykke inn DSC / DISTRESS knappen, glemmer du garantert dette også.

 

Jeg påstår at dette DSC hysteriet, der DSC markedsføres som Den Eneste Sanne Tro, er reinspikka bløff fra produsentene sin side. Direkte ringing til telenettet, ble brukt av minst 3 forskjellige selgere på Sjølyst messa. Selv om firma de representerte IKKE kunne finne ut av hvilket apparat som kunne brukes til dette :rolleyes: ( Jeg visste det tilfeldigvis, svaret var INGEN.. )

 

Men - fordelen for sånne som meg, som overhodet ikke tenker på sikkerhet, er at DSC hysteriet gir masse fint på bruktmarkedet.. :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er det radiopeilere du setter din lit til her, Krapyl? Ville ikke jeg gjort, de kan like gjerne peile refleksjon av signalet fra en fjellvegg hvis du er inne i en fjord. Dessuten må du jo sende for at noen kan få en peiling på deg.

 

Har heller ikke DSC, og har ikke planer om å bytte ut Sailor`n for å få det. Men jeg ser et poeng her, du får brann ombord og må rømme skuta, litt åndsnærværelse så trykker du inn distress knappen. Trenger ikke bli bedt om å sende en gang til for at noen skal få en peiling på deg. Vi hadde distress knapp allerede på de tidligste inmarsat terminalene for flere tiår siden.

 

Mvh,

Kjell.

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Er det radiopeilere du setter din lit til her, Krapyl?  Ville ikke jeg gjort, de kan like gjerne peile refleksjon av signalet fra en fjellvegg hvis du er inne i en fjord.  Dessuten må du jo sende for at noen kan få en peiling på deg.

 

Mvh,

Kjell.

<{POST_SNAPBACK}>

Setter ikke min lit til noe. Men en her på siten sa jeg for med usannheter.

Selvfølgelig kan jeg få refleksjoner og båten kan eksplodere uten at jeg får sendt en gang til og himmelen kan falle i hodet på meg.

 

Men etter at så har skjedd kan Tjøme og Simrad Færder fremdeles se sånn omtrentlig hvor jeg er når jeg ligger i vannet med min vanntette Jotron VHF.

 

Og, gamle analoge Inmarsat-A med TTY og "data-til-fots" hadde riktignok alarmknapp. Men den sendte ingen posisjon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har flere eksempler, dog ikke med dato og klokkeslett da DSC hadde vært til stor nytte.

 

Et eksempel var på Sørlandet/ytre Oslofjord da det var en båt som kalte Mayday. Men radioforholdene var dårlige, og Tjøme hadde problemer med å høre om han holdt på å gå ned ved Tvistein eller Tristein. Så det ble sendt ut redningskøyter fra begge sider av fjorden, en mot hvert mulig mål. Da senderen i båten døde etter kort tid, rakk de ikke å foreta krysspeiling. Heldigvis gikk det godt (bl.a. pga av jeg og andre som ikke var så langt fra den rette posisjonen hørte krystallklart at det var Tvistein det gjalt, og meldte dette til Tjøme radio)

 

Har også flere andre ganger hørt fritidsbåter i nød som har problem med å forklare hvor de er. Og å lese av posisjonen fra GPS er tydeligvis også et problem for enkelte i en stresset situasjon. Har hørt mange oppgitte posisjoner fra Oslofjorden som i hvert fall ikke jeg har forstått bæret av.

 

Så skulle jeg kjøpt VHF nå, hadde det blitt med DSC.

 

Hvem var det forresten som blokkerte k16 i lengre tid i Tjøme/Tønsbergområdet middagstider idag? (Ikke lett å få sendt ut en nødmelding på den kanalen da!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva når noen blokkerer 70?

Utenfor vår lille andedam skvaldres det friskt der til tider.

Og til de som iler til for å fortelle meg at 70 er blokkert for sending:

Gjelder kun nyere VHF'er.

Selvfølgelig hadde jeg og kjøpt en med DSC dersom jeg skulle handle nytt.

Men så stor frelse er det ikke i dette at det utløser bytte av den jeg har.

 

Men som sagt, Inmarsat-C lar seg ikke blokkere på hverken 16 eller 70.

Meldinga går gjennom håkkesom.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Om noen blokkerer k70? Forhåpentligvis blokkeres ikke k16 samtidig! 2 kanaler er dobbelt så mye som 1 kanal. Og jeg har heller ikke tenkt å bytte ut min utmerkete Sailor til fordel for en ny med DSC. Så jeg er ikke villig til å betale for sikkerheten? Jo, ganske mye, men Inmarsat, - det er vel ikke som å kjøpe en pose drops det heller? Det billigste hadde jo vært å holde seg borte fra sjøen.

 

Egentlig forstår jeg ikke hva som diskuteres her, men er ikke en VHF med DSC bedre enn en uten, enn en håndholdt med ekstern antenne, enn en håndholdt VHF med en kort piskantenne enn ingen VHF?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det som egentlig ble diskutert her, var hvorvidt en VHF kunne fåes med L og F kanaler osv.

Det tror jeg så absolutt den kan. Det er flere land som har sånne spesialkanaler og det hadde ikke vært særlig lønt å produsere en for hvert marked. Vi har L og F, i England har de M og i USA/Canada har de 22A og andre merkverdigheter. Det som kanskje ikke går er å få en Norsk forhandler til å programmere de inn dersom apparatet er kjøpt utenlands.

Selvfølgelig er det bedre med DSC enn uten.

Ingen har da hevdet det motsatte.

Jeg påpekte bare at det er andre muligheter til å se en eventuelt nødstedts posisjon.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

L kanalene får du om du ønsker det, på noen vhfer kan den programeres inn selv. Jeg har en Skanti 3000 og den kan jeg programerer til hva som helst på de tre kanalene. Det krever dog en teknisk veiledning da og anbefalles kun til de som hvet om alle funksjonene på tv aparatet sitt ;-)

 

Når det gjelder DSC så er det klart denne gir en sikkerhet med distress knappen. Men en annen funsjon som ikke ble nevnt er at du ringer opp båt tjommien din og oppgir arbeidskanal under oppringningen. Mottaker trenger ikke engang å lytte på radioen. Ett pip i utstyret og det kobler selv over til den valgte arbeidskanalen. DSC kom i utgangspunktet for å oppheve lytteplikten men iom. at mange lystbåter ikke har dette og at en ikke alltid kjenner mmsi nummeret lyttes det fortsatt hele tiden her. (kansje ikke lystbåtene da :-) I kompinasjon med AIS er dsc helt suveren...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...