Windy- Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 (edited) Jeg har fått et problem. Baugpropellen stopper ikke. Det vil si, jeg tok joysticken mot babord, men da jeg slapp den, sluttet ikke propellen å gå. Den stopper ikke før jeg holder joysticken mot styrbord. Men om jeg slipper den, starter den opp igjen mot babord. Har forsøkt triksene med å ta hovedstrømmen og alt det der, men den går for det. Holder jeg joysticken mot styrbord sånn at propellen slutter, for så skru av panelet, starter propellen opp igjen. Noen som har forslag til løsning av problem? Edited June 17, 2017 by Windy- (see edit history) Link to post
Mix Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Høres ut som rele har brent seg fast. Link to post
Stella Polaris Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Rele eller mikrobryter i joysticken vil jeg tro. Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Windy- Posted June 17, 2017 Author Share Posted June 17, 2017 Takker for forslag, noen måte for meg og feilsøke dette på? Link to post
Windy- Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 Nå har jeg forøvrig nappet av styrepanelet og koblet fra ledningene. Men like starter thrusteren å gå i det hovedstrømmen går på. Er det ikke egen sikring på driten som gjør at jeg iallfall kan kjøre med båten? Link to post
Stella Polaris Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Det tyder på fastbrent rele siden du har koblet fra styrekretsen. Se om du finner kapslingen for relene (nær trusteren) Gjør relet spenningsløst før du prøver å bevege noe. Store strømmer der! Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Windy- Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 Fasit: Verkstedet konstanterte fastbrent relé. Selv om batteriet var relativt nytt, så har releet blitt dårlig over tid. Pris på relé med arb.timer 4200kr og tre dager på verksted i vente på deler. Takk for alle tips, genialt forum for oss rookier Link to post
Komodo Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Windy- skrev On 18.6.2017 at 18.47: Nå har jeg forøvrig nappet av styrepanelet og koblet fra ledningene. Men like starter thrusteren å gå i det hovedstrømmen går på. Er det ikke egen sikring på driten som gjør at jeg iallfall kan kjøre med båten? Jeg skjønner at du har funnet ut av dette nå, og det er jo bra Men har du ikke noen egen hovedbryter til trusteren? Hvis ikke kunne du jo alltids bare koblet av en av hovedstrømsledningene framme på motoren. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts