Pastor`n Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Hei. Min trebåt har fått et hvitt "saltbelegg" syrefaste plata som pakkboksen er festet i til treverket i enden av kjølsvinet. Båten ligger på vannet hele året. Men først i år har dette skjedd. Båten taes opp hvert år for skifting av anoder og bunnstoff. I år er ikke dette gjort da jeg ikke har hatt tid til dette. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Salt belegg". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Hvorfor dette "belegget?" Quote Link to post
boble65 Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Vet ikke men du bør utfylle tittel mere. Quote Link to post
matsemann Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Høres ut som lutråte. Står en del om det på forumet om du søker, f.eks her https://baatplassen.no/i/topic/80400-hvitt-pulver-på-innsiden-av-treskrog-hva-er-det-se-bilder/ Quote Link to post
Jens_P Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Mye lesestoff hos Jeppe Jul-Nielsen: http://www.jul-nielsen.no/ANODER.html Les med måte, står nok her til å ta nattesøvnen fra de fleste trebåt-eiere! Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Lutråte ja. Skyldes ofte litt mye sink, og spiser opp bindemiddel i treverket om det får utvikle seg. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Et bilde vil hjelpe på, lettere å anslå hva det kan være da. Lutråte kan være en utfordring på trebåter. Derfor er det en fordel om sinkanoder holdes helt adskilt fra treverket, og du trenger ikke overdrive anodebruken. Som min gamle læremester sa; "det er billigere å skifte ut en tært propell og aksling enn å skifte ut halve båten". Han hadde sine poeng Quote Link to post
Pastor`n Posted June 23, 2017 Author Share Posted June 23, 2017 Tusen takk for svar. D r lutråte. Men heldigvis ingen råte. Jeg vil minske sinkanoder i år og framover. I fjor så tok jeg på mer sinkanoder da jeg fikk råd om dette..ikke lurt. Da isolerer jeg sinken fra treverket. TAKK!! ?? Quote Link to post
Recommended Posts