Jump to content

KAD300 med lite trøkk, lakk luft ved kompressor


Olaf-Inge

Recommended Posts

Hei. 

Tenkte bare dele en erfaring jeg just hadde på en Volvo penta kad 300 i en Joda 290 sport. 

Den hadde plutselig mistet draget å ville ikke i plan. Plukket så ut luftfilter, gikk i plan da, men ikke så kjappe som normalt. 

Det viste seg at det lakk luft ut på toppen av kompressoren der røret går til turboen. Plukket det av, det hadde helt klart slått seg og pakningsmassen var blåst i bakkant. Jeg fant fram slipepapir som jeg la på en helt rett flate, planet lokket rett med håndmalt. Den gjorde å på med sort Loctite å dro ned til. Trakk lokket skikkelig til neste dag. 

Resultat:

Bang rett i plan med luftfilter montert og null bruk av flaps, maxa ut på 35 knop.

Tenkte bare dele dette, så andre som har slike symptomer kan få noe tips.

20170616_201655.jpg

20170616_203458.jpg

Redigert av Olaf-Inge (see edit history)
Link to post

Kjent problem på KAD. Har hatt utfordringer med å få den flytende pakningen til å feste seg på den glatte metallflaten på kompressor. Har flere ganger blitt blåst ut igjen etter kort tid.  Ved én anledning virket det som lokket (som er plast) ikke hadde helt plan anleggsflate, så den måtte byttes.  Tipper den har vært skrudd for hardt til.  

Et tips kan være å bare skru løst til, for å så etterstramme litt etter at pakningen har herdet.

Mvh. SAP

Link to post

Supert at du deler slike erfaringer. Nyttig for oss andre om vi en gang står og stamper med samme problem!

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Når det bruket RTV-silikon slik som den sorte Loctiten som er beskrevet, så kan den benyttes på flere måter.

Den ene er slik SAP beskriver og som gjerne er teknikken om det er forskjellige typer gods som skal sammenføyes.

Legg en relativt tykk streng, monter delene, men ikke stram til før det har herdet(gjerne 24-48 timer etter påføring avhengig av tykkelsen på strengen med silikon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...