Brigg Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Har utover våren lagt merke til tiltakende svetting på styresylinderen som er av type Bosvik EB55. Jeg skal her vise hvordan jeg har gått frem for å overhale sylinderen. Jeg tror andre typer styresylindre er ganske like i oppbygging, slik at dette kan være relevant også for de som har styresylinder fra en annen fabrikant. Aller først bestilte jeg et rep-sett fra Bosvik. Altid god service på telefonen når jeg ringer dit, og rep-settet kom i posten etter noen dager. Settet som består av noen simmeringer og o-ringer kostet kr 650. En annen måte å skaffe delene på kan være å demontere sylinderen og ta med tetningene til en maskinforretning med et fornuftig utvalg, så klarer nok de å plukke det som trenges. Og mest sansynlig til en rimeligere penge. Før demontering av styresylinderene fra båten skrudde jeg ut oljepåfyllingspluggen på styrepumpen oppe på flybridge og tapet igjen hullet. Tanken er at ved å hindre luft å komme inn i systemet så blir det mindre olje som renner ut når slangene kobles fra. Som altid ved arbeid på hydraulikksystemer er hygiene viktig. Det er ikke gunstig å få rusk og skitt inn i systemet. Jeg tørket ren styresylinderen og slangeendene, og så plasserte jeg et rent kar under for å samle opp oljen. Slangene er forbundet med sylinderne med banjokonlinger, og når disse løsnes vil oljen som er inne i sylinderen samt noe olje fra slangen komme rennende ut. Jeg samlet opp en drøy halvliter med olje, og i og med at dette ble samlet opp i et rent kar kan oljen gjenbrukes etter at sylinderen er montert igjen. Jeg tøyde en engangs latekshanske rundt hver banjokobling og strammet en strips rundt, og dette hindret at det kom ytterligere olje ut av slangene. Selve sylinderene er festet med en bolt mot rorarment og fire bolter i et vinkejern som står boltet fast i hekken. Jeg glemte å ta bilde før demontering, men her er sylnderen etter at den har kommet inn på arbeidsbenken. Røret med kuleventil er for nødutkobling av styresystemet for å kunne betjene roret manuelt. Normalt står kuleventilen i stengt posisjon, når den åpnes strømmer oljen fritt forbi sylinderen slik at roret kan beveges. Selve sylinderen består av et rør med to endestykker som er gjenget på. Det er benyttet gjengelåsing ved montering, og etter tips fra Bosvik varmet jeg gjengepartiene før demontering. Jeg holdt røret med en tang og skrudde endestykket med en annen. Jeg benyttet filler under tengene for å lage minst mulig merker i sylinderen. Sånn ser det ut når alt er demontert. For å få av det ene emdestykket måtte kuleleddet i rorenden demonteres. Også her er det benyttet gjengelåsing slik at litt varme gjør det enklere å løsne. Tetningene består av en oring på stempelet i midten og en simmering og to oringer i hvert endestykke. Delene ble rengjort for gammel gjengelåsing før montering igjen. Alle oringer og tetninger ble smørt med ren styreolje før montering. Gjengepartiene ble avfettet med rødsprit før påføring av ny gjengelåsing. Så er det bare å sette sakene sammen igjen og skru sammen. Det er viktig at de to endestykkene står overrett for hverandre etter montering, jeg brukte lufteniplene som sikte for å se at det ble helt rett. Så gjenstår tilbakemontering i båten, etterfylling av styreolje og lufting av systemet. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Posted June 18, 2017 Author Share Posted June 18, 2017 Det er brukt denne type tetninger mellom banjokoblingene på slangene, nødutkoblingsventilen og sylinderen. Tre stk på hver slangekobling. Er disse OK å bruke på nytt eller bør jeg spandere på meg nye før jeg monterer sylinderen på plass igjen? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Posted June 19, 2017 Author Share Posted June 19, 2017 (edited) Better safe than sorry. Stakk innom Hydroskand og kjøpte nye pakninger, 25 kroner ekstra kostnad kan jeg leve med. De kalller forresten disse for BS pakninger. Nå er sylinderen montert og luftet. Å lufte et slikt styresystem kan være en utfordring når man er alene og ikke har tilgang til utstyret som proffene benytter til slikt. Jeg valgte å vri styresylinderen slik at koblingene vendte oppover, se bilde. Jeg satte en kort skrutrekker mot akterspeilet for å holde pumpen i denne posisjonen. Normalt peker koblingene vannrett bakover mot akterspeilet. Så åpnet jeg nødventilen slik at oljen kunne strømme fritt forbi sylinderene når jeg dreide på rattet. Tanken var da at oljen skulle renne ned i sylinderen samtidig som luften steg opp i slangene. Så fylte jeg opp rattpumpen oppe på flybridge med olje og roterte rattet mot babord. Jeg fortsatte å rotere rattet mot babord samtidig som jeg passet på å etterfylle med olje etterhvert som nivået i rattpuma minket. Da kom etterhvert luften i systemet i retur opp til rattpumpa gjennom styrbord slange, og det hørtes tydelig surkling etterhvert som luften kom opp. Jeg måtte dreie lenge før all luft var ute av systemet, men denne metoden sparte meg masse klatring opp og ned mellom motorrom og flybridge som hadde vært nødvendig om jeg skulle ha luftet på tradisjonell måte ved hjelp av lufteskruene på sylinderen. Så da er sylinderen tett igjen og båten klar til bruk. Edited June 19, 2017 by Brigg (see edit history) Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 (edited) Brigg skrev On 18.6.2017 at 18.03: Det er brukt denne type tetninger mellom banjokoblingene på slangene, nødutkoblingsventilen og sylinderen. Tre stk på hver slangekobling. Er disse OK å bruke på nytt eller bør jeg spandere på meg nye før jeg monterer sylinderen på plass igjen? Dowety pakning. Kan brukes om igjen, men kontroller i tilfelle gummiringen som er vulket fast i stålskiva visuelt. Koster vel bare en femmer for en ny, så det er begrenset å spare her Lagt til: Ser nå at du fikk deg nye (og at de hadde et annet navn på dem, det er jo flere fabrikanter av disse) Edited June 19, 2017 by Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Posted June 19, 2017 Share Posted June 19, 2017 Jeg kjenner de også som Dowty, aldri hørt om "BS" pakninger, men ser at Hydroscand bruker det navnet, sikkert bare en annen produsent enn Dowty. Slike pakninger er vanlig i hydraulikk-greier, alt fra landbruksutstyr til automatkasser til bil. Har overhalt noen ZF-automatkasser, å de har gjerne slike pakninger på alt av skruer som må holde tett (i spesielle mål som må bestilles av ZF til betydelig mer enn noen kronestykker). De fleste manualer sier at de alltid skal byttes når de er brukt én gang, men jeg er enig med Komodo, ser pakningen bra ut så går det helt fint å bruke de om igjen. Link to post
Brigg Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 (edited) Takk, da vet jeg at det er gjort etter boka når jeg valgte å bytte til nye. Jeg tror forresten jeg aldri klarer å lære med navnet på disse i og med at det er så sjelden jeg bruker de. Så det blir nok "slike skiver med gummi inni" i fortsettelsen også. Jeg har forøvrig også brukt denne typen pakninger under skruene på mannlokkene på dieseltankene. Hadde utfordring med at det svettet diesel tidligere, helt tett nå. Edited June 20, 2017 by Brigg (see edit history) Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Super deling Brigg Får ikke åpnet bilde: IMG_1475.JPG.8ca7af20afb3f9ebc63f280cfc10edc8.JP hva gjør jeg galt? Måtte du ikke lufte styreposisjon inne og på akterdekk også? Link to post
Brigg Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Mulig jeg knotet det til med bildet, legger det inn på nytt. I og med at styreposisjonen nede og autopiloten ikke hadde blitt rørt mens sylinderen var demontert var det ikke nødvendig å lufte disse. All luften i slangene ble ført opp til rattpumpen på fly. Jeg roterte rattet nede også en rekke ganger etter at jeg var ferdig oppe på fly, uten at det kom noe luft her. Når jeg løsnet på blindpluggen på rattpumpa nede kom det olje umiddelbart noe som tilsier at det ikke har kommet luft hit. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Min Skilsø er rigget med de samme dele som du viser her med unntak av nødutkoblingen... vurderer å ettermontere. Bare på luftinga så er det jo enormt mye å spare på å kunne bruke din metode, særlig når man har 3 styreposisjoner... hvilken viskositet bruker du på ditt system ? Link to post
Brigg Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Iso 15 som foreskrevet av Seastar. Har Seastar rattpumper. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Posted June 29, 2017 Share Posted June 29, 2017 Er det noe tvil om at denne bypass/nødutkoblingen letter lufting noe aldeles enormt ? Finnes det andre ulemper enn at man legger til teoretiske lekkasjepunkter? Link to post
Brigg Posted June 29, 2017 Author Share Posted June 29, 2017 Det forenkler i alle fall lufteprosessen når man skal gjøre det alene. Man kan også risikere at nødventilen blir vendt uten at dette er tilsiktet med tap av styring som resultat. Jeg har notert meg at jeg må lage en sikring mot dette. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Posted June 29, 2017 Share Posted June 29, 2017 Det finnes kulekraner som har en liten sikring du må løfte opp for å få manøvrert den. Det fordrer imidlertid at du bytter kran. En annen mulighet (mye brukt i industrien) er å demontere hendelen på kulekrana og stripse den fast i nærheten. Da kommer du ikke borti den i vanvare. Mutteren entrer du bare på for hånd, på den måten trenger du ikke verktøy for å sette på hendelen i en nødsituasjon. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Posted June 29, 2017 Share Posted June 29, 2017 Jeg er i villrede Dette virker så opplagt lurt å ha... hvorfor har ikke alle dette montert ??? (sjekket 12 båter + 20 som jeg tar på husken, kun en har...) Link to post
Brigg Posted June 29, 2017 Author Share Posted June 29, 2017 Jeg vet ikke hvorfor akkurat Viksund har funnet på dette. Men nødventilen kommer i kombinasjon med et blendet hull i badeplattformen og en lang stang til å tre ned i hullet. Enden av stanga går ned på en bolt som peker oppover på rorarmen. På denne måten kan man etablere et mekanisk nødror og styre båten bak fra badeplattformen om den hydrauliske styringen skulle svikte. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dieselfan Posted June 29, 2017 Share Posted June 29, 2017 Genialt og sikkert ! Takk igjen for all positiv lærdom du deler Brigg Link to post
Mike12345 Posted May 11, 2024 Share Posted May 11, 2024 Brig, are you still around? It seems I have to repair my steering cilinder also and looks exactly the same as described in your post. It sits in an Agder 840. Where did you get all the repair rubber rings? Thanks! Link to post
Brigg Posted May 11, 2024 Author Share Posted May 11, 2024 I’m still around! I ordered the parts from Bosvik, who produced the steering sylinder. But i think Bosvik is out of business by now. But another company still providing parts, but i don’t now their name. The rubber rings and rod seals are standard dimensions. So if you take them to a hardvare store that sells this kind of products you could also get replacements that way. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts