Jump to content

Yanmar 3gm - kjørte tom for diesel - hvordan få ut luft

Ommu

Recommended Posts

Hei, ny med båtlivets gleder og utfordringer som jeg er så gjør jeg noen tabber. Senest i dag da jeg la ut på tur i det som viste seg å bli litt vel ruskete vær for min polar 22. I hvert fall stoppet motoren plutselig bare minutter fra målet etter en tur på en god time. Nybegynner som jeg er lurer jeg på om ikke problemet kan ha kjørt den tom for drivstoff da det sikkert har gått litt mer enn jeg trodde under de røffe forholda. Skulle selvfølgelig peilet før jeg kastet på ny diesel som jeg hadde med i kanna, men var litt stresset og kom ikke på det, som om det var tomt eller ikke kan jeg ikke være sikker på, motoren stoppet i hvert fall.

Uansett, etter å ha fylt på ti liter forsøkte jeg å starte motoren igjen, men var ikke tegn til at den ville "tenne". Skulle jeg kommet med en svært ukvalifisert gjetting så vil jeg si at det virket som om den ikke fikk diesel i det hele tatt. Etter å ha googlet en del synes jeg det virker logisk at årsaken til problemene min er luft i systemet.

Så tenker jeg starter der. Mitt spørsmål er derfor som følger. Er det noen som vet om en fin instruksjonsvideo for hvordan man fikser dette på en yanmar 3gm? eventuelt har en fin skriftlig forklaring på hvordan man gjør det?

Mvh: Landkrabba. 

På min 3gmd er det en liten hendel som du må pumpe med flere ganger for å få ført dieselen gjennom systemet. Da vil motoren starte. En dieselmotor må alltid tømmes for luft før den vil starte etter at den er kjørt tom og fylt på med diesel.

Du må løsne en skrue og pumpe tilbud ser det kommer dieselbil av den, så skru den fast igjen og deretter starte motoren. Har selv vært ute for dette to ganger, første gang en ren nybegynnertabbe på henteturen og andre gang en ren feilberegning...

Det er et eget avsnitt om det i instruksjonsboka. Står på side 16.

Edited by Pequod (see edit history)

Om du har lufteskrue på høytrykkspumpa, må du også pumpe til det kommer ren diesel ut av den, i tillegg til lufteskruen på filteret . Du må i tillegg løsne på et diselrør eller to der det er skrudd inn på dysene. Løsne det bare litt og forsøk å starte motoren. Om du ser at det kommer ut diesel, så skru til mens startmotoren drar.

Om du kjørte deg tom for diesel er det ingen grunn til å sjekke vannutskiller og skifte filter. Det kan du gjøre senere, om det er lenge siden du har sjekket/skiftet.

arkmarin skrev 6 minutes ago:

Om du kjørte deg tom for diesel er det ingen grunn til å sjekke vannutskiller og skifte filter. Det kan du gjøre senere, om det er lenge siden du har sjekket/skiftet.

Grunnen til å sjekke filter er fordi han ikke er sikker på at det var tomt for diesel før han fyllte på. Han skriver at det var "vel ruskete vær" så kan det like godt være tett filter som er problemet, siden grums og vann kan ha blitt virvlet opp. Ville i det minste sjekket vannutskilleren.

Hei, takk for all hjelp. Printer ut avsnittet om lufting av motor og dro ut til båten med friskt mot. Pumpa med pumpehendel til det sto røyk ut av ørene på meg uten noe hell. Tok sjansen på å kinne motoren litt og så kom diesel til slutt. Da var det bare å åpne ventiler fremover å gjøre det samme igjen og til slutt fikk jeg start på den. Så nå har man lært det også. Litt mindre fersk for hvert stopp 

Av forskjellige grunner kan det komme vann i dieseltanken, og da får du dieseldyr. Dette,er mikroorgansimer som leger i skiktet mellom diesel og vann. Når det så blir rødt vær virvles dette opp og etterhvert går filterene tett. En sjekk av tanken og rensing sv denne kan være lurt, å bruke antaidieseldyr remedier tilvarende. Å sjekke vannutskiller jevnlig og tappe ut fra bunnen av denne er en god huskeregel, gjerne før hver tur. 

slipp luft ut av diesel filter(grov). åpne topp skrue(stjerne) på fin filter og pump (matepumpe) til det kommer diesel. Det skal så være en skrue(stjerne) på høyre side av motoren bak 3 små rør. Åpne der og pump med matepumpa til det kommer diesel.. Skru opp øverste dyse og kinne motor.(husk å skru igjen når den starter).

Lurt å huske på at en dieselpumpe ikke er laget for å gå tørt.

Dersom Ommu ikke kjenner båten meget godt fra før er det et godt råd å bytte alle filtre og drenere for vann og tømme/vaske tanken i båten. 

Generelt om lufting så er det best å bruke "kinne" metoden minst mulig.

Om man kobler seg inn på returen til tanken og suger fra motorsiden lufter man hele systemet på en gang og særlig om man har satt inn nye filtre uten å for-fylle disse så er det ikke lurt å dra på startmotor for å fylle opp og i tillegg lufte.

En enkel olje/veskesuger til 150kr gjør jobben raskere og sikrere (da har du fortsatt strøm på batteriet til du skal starte motoren)

Om du ikke har vannutskiller/se-glass ville jeg montert det.