Jump to content

Koster det noe / er det lov å fortøye i en bøye?


endryu0810

Recommended Posts

Krimart skrev for 3 timer siden:

 

Noen har vel lagt ut en bøye for et eller annet formål. Hvis det står tydelig at det er en bøye for felles anvendelse (som feks. OF sine) er det greit å fortøye der. Hvis ikke må det regnes som en privat bøye, og da er det å ta seg til rette på annen manns eiendom å fortøye i denne. Litt som å ta seg inn i en annen manns hus  fordi det sto jo ikke noe sted at det ikke var greit? 

Så hvis jeg legger ut bøyer i hele færder nasjonalpark på alle de beste stedene så eier jeg hele færder nasjonalpark?

Er dette en ny form for hevd?

Og eneste avgiften er det jeg betaler for bøyene jeg kjøper på biltema. Flott da selger jeg huset og flytter til en bøyeplass 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Krimart skrev for 3 timer siden:

. Litt som å ta seg inn i en annen manns hus  fordi det sto jo ikke noe sted at det ikke var greit? 

 

Neh, blir vel mer som å overnatte i en gapahuk noen har bygd midt i skauen, offentlig skog. Det er da greit. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev for 7 timer siden:

Det enkleste er vel uansett å skaffe seg ett godt svaianker, så er du selvhjulpen og kan ligge hvor du vil hvis det ikke er for dypt ( og da er det sjelden bøyer der uansett)

 

Helt klart.. 

 

Samtidig burde alle alle OF- og andre organisasjoner sine bøyer kun ligge der det ikke var mulig å ligge på svai. Feks der det er dårlig festebunn for anker, nær land, der det er for dypt, der det ligger rør/kabel på bunnen osv. 

 

Da ville bøyene blitt en reel utvidelse av mulighetene for båtfolket. Å dumpe bøyer på allerede gode svai/ankerplasser er bare for dumt. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 30 minutes ago:

 

............ Å dumpe bøyer på allerede gode svai/ankerplasser er bare for dumt. 

 

det finnes flere fordeler med bøyer på populære ankerplasser/viker.........fler båter kan ligger tettere, slipper legge ut 3-5 ggr dybden med kjetting som rassler over bunn,

så det sparer helt klart miljøn.

 

men bojjen må vare gjennomtenkt/smart....typ SXK-bojjer...  http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/uploads/HAK/hak_bojkonstruktion.pdf

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 6/19/2017 at 14.44:

Det høres jo ganske sindsykt ut at noen kan legge ut fortøyningsbøyer i det offentlige rom, å forlange å ha disse 

 

 

Hva er så sinnsykt med det? Har hatt båten liggende i bøye i flere sesonger, og opplevde ingen mental degenerering av den grunn. Særdeles praktisk var det også å komme tilbake fra tur og oppleve at bøya var ledig så jeg faktisk kunne avslutte turen. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 21 minutes ago:

 

Hva er så sinnsykt med det? Har hatt båten liggende i bøye i flere sesonger, og opplevde ingen mental degenerering av den grunn. Særdeles praktisk var det også å komme tilbake fra tur og oppleve at bøya var ledig så jeg faktisk kunne avslutte turen. 

Skrekksenario er hvis man kommer til de fineste uthavnene og det flyter av bøyer merket quantumduck,  Ida Marie, Oslo friluftsråd osv eller bolter på land  som er merket privat fortøyning forbudt.  Da er vi ute å kjører.

Link to post
Share on other sites

Når det er snakk om bøyer  i Norge så lurer jeg på om  det er ”noen”  Nordmenn som har arvet

et Gen fra Vikingtiden,  det er bare å ta seg tilrette……  

 

 I Danmark er det Danske Tursejlere  og Dansk Sejlunion   som  har ca.230 bøyer til bruk av medlemmene og

her ankrer mann  selv om det er ledig Bøye, hvis en ikke er medlem. Har ikke registrert noe bråk her.

http://www.sejlsport.dk/tursejlads/planlaeg-din-sejlads/turboejer   og

http://dansketursejlere.dk/turboejer/

 

I Sverige er det SXK som drifter bøyene for sine medlemmer her har registrert  ”noe” støy om at du er ikke medlem.

Hadde de som ikke er medlem  respektert  at ikke alt kan være gratis og ikke tatt seg tilrett, hadde det ikke blitt noe bråk så enkelt er det.

http://www.sxk.se/sjokort

 

I Norge  er det  ”to ” offisielle bøyetyper   pluss at enkelte friluftsråd syd og vest  har noen bøyer

KNBF Har  og  holder på og legge ut bøyer fra Kirkenes til Stavanger som er gratis å bruke.

På sikt  hvem skal betale for  vedlikehold av gratisbøyene de må kontrolleres hvert år?

 

Og så er det De omtalte OF bøyene, som det er  Of medlemmene som betaler for vedlikeholdet av,  over medlemskapet og kjøp av bøyevimpelen.

Oversikt over KNBF og OF bøyene er samlet her.

http://www.knbf-boye.no/

 

Ps. Det er ikke noe problem for at det bare blir gratisbøyer i Norge, men da må alle kommunene betale for vedlikeholdet og det vil de ikke.

Og har det ikke hvert bråk før så blir det da,  billig  Diesel har de  og så vil de ha gratis Bøyer også over skatteseddelen også.

På en annen side hvem er med på å betale for bilveien og store P plasser i utmarka og oppkjørte løyper skal de ha,
 

  Vi må tross alt pløye vei til bøya selv så den kunne godt hvert betalt over skatteseddelen...

Men inntil så skjer må en melde seg inn i en forening  og bidra til at noen vedlikeholder bøyene eller la vær å bruke de. 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Roger jo: Det er flere, den norske krysserklubben har bøyer, hvor man må ha krysset x verdenshav uten GPS eller noe i den dur for å kunne bli medlem, og for å bruke bøyene. 

 

Og videre oppover på kysten så er de ulike foreninger osv som også har lagt ut bøyer.

--

Poenget mitt er at det er uregulert og mer eller mindre fritt frem. Og hvorvidt det blir tilgjengelig for almennhenten er ikke en selvfølge. 

 

Jeg tror alle er enige i at det blir for dumt om en må være medlem i en rekke ulike organisasjoner/foreninger, eller tilfredsstille noen sære krav for å bruke bøyer som er lagt ut midt i indrefileten av det offentlige rom, midt i naturen. Sånn kan det ikke være. 

--

Lagt på riktig plass, hvor alle har lik tilgang til bruk, ja da er bøyer et gode for båtfolket. Men sånn det er nå... tja.. nei. Et gode for noen, ulempe for andre og irritasjon for noen (få). Det er ikke godt nok. 

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev 7 minutes ago:

Privatisering av kysten er godt igang med velsignelse av gutteklubben grei alias seilforeningen, motorbåtklubben ....osv

 

Den motorbåtklubben du henviser til, hva heter den og har du en link til hvor en kan melde seg inn?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har vært nevnt i tidligere tråder at ulike båtforeninger osv har lagt ut egne bøyer, mener det var nevnt at det var på vestlandet. 

--

Men hvor mange må det være før det er upraktisk for vanlige båtbrukere? Er det bedre at det "kun" er tre foreninger, Knbf, OF og krysserklubben pluss private som har lagt ut bøyer i våre friområder på sjøen i feks Oslofjorden? 

 

Så om jeg seiler i Oslofjorden og kommer til ei bukt så er det lottobingonord om det er OF, knbf, krysserklubben eller private som har "sin" bøye der. 

 

Det er ikke bra, det tror jeg alle kan være enige i. 

--

Når det er sagt, første "hvemsomshelst" som legger ut bøyer der det ikke er mulig å ankre rent praktisk, og ikke legger bøyer der det er mulig å ankre, får min støtte ubetinget ;-)

 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 13 timer siden:

 

Hva er så sinnsykt med det? Har hatt båten liggende i bøye i flere sesonger, og opplevde ingen mental degenerering av den grunn. Særdeles praktisk var det også å komme tilbake fra tur og oppleve at bøya var ledig så jeg faktisk kunne avslutte turen. 

 

Men hva om noen lå på bøyen når du kom tilbake? Hadde du jaget dem ? Du eier jo ikke området, det er jo utgangs punktet her, med hvilken rett kan du okkupere det offentlige rom?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 10 timer siden:

 

Men hva om noen lå på bøyen når du kom tilbake? Hadde du jaget dem ? Du eier jo ikke området, det er jo utgangs punktet her, med hvilken rett kan du okkupere det offentlige rom?

Kan bare svare for meg selv. 

Ja jeg eier bøya / moring og leier plassen av havnevesenet. 

Fikk tildelt Bøyeplass av havnevesenet i 1987 har kontrakt på plassen måtte koste bøye selv og betalte 400 kr året.

Det har enda ikke hendt at bøya er opptatt, hadde ikke gjort  noe da den er stor nok for to en natt eller to.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

UGLESETT skrev for 23 timer siden:

Skrekksenario er hvis man kommer til de fineste uthavnene og det flyter av bøyer merket quantumduck,  Ida Marie, Oslo friluftsråd osv eller bolter på land  som er merket privat fortøyning forbudt.  Da er vi ute å kjører.

Og du har ikke båtplass selv, eller?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 15 timer siden:

 

Men hvor mange må det være før det er upraktisk for vanlige båtbrukere? Er det bedre at det "kun" er tre foreninger, Knbf, OF og krysserklubben pluss private som har lagt ut bøyer i våre friområder på sjøen i 

 

Så om jeg seiler i Oslofjorden og kommer til ei bukt så er det lottobingonord om det er OF, knbf, krysserklubben eller private som har "sin" bøye der. 

 

Meg bekjent er det noen friluftsråd langs kysten  og KNBF som  har bøyer som  er søkt om og blir vedlikeholdt, som er Gratis å bruke.

Og i Oslofjorden er det OF som  søker og legger ut og har vedlike holdet, så brukerne kan sove trykt. " "Mot medlemskap." "  :rolleyes:

Hvorfor betaling   http://www.oslofjorden.org/portal/page/portal/of/nyhet?element_id=6010249&displaypage=TRUE

 

Om andre bøyer er søkt om og blir vedlikeholdt  burde kommunen vite det og på hvilke premisser de er lagt ut.

Å bruke en slik bøye må være spennende  for å se hvor en er når en våkner på morgenen, er en uheldig blir en vekket på natten i fjæra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

La oss si det er tre forskjellige former for bøyer her: 

 

1: Privat bøye for fortøyning tilknyttet privat brygge/båtplass, eller bøyeplass som leies av havnevensen e.l. som beskrevet av Roger Jo. 

Å fortøye i en slik bøye uten tillatelse er å ta seg til rette på annen manns eiendom

 

2: Bøyer som OF m.fl. legger ut for allmen eller "allmen" utnyttelse:

Her er det bare å fortøye, men greit å følge reglene om hvor lenge du kan ligge. Å legge seg i en slik bøye over flere dager er neppe populært. 

Enig med Pinkvin om at disse bør legges der de ikke hindrer en eller god svaiebukt for eget anker - men fortrinnsvis der det er for dybt eller bunnforhold gjør at det ikke er mulig. 

 

3: Bøyer som noen har lagt ut uten noen tillatelse fra grunneier eller kommunen

Disse er vel da ulovlige og må fjernes - uansett om det er i en nasjonalpark eller ikke.

 

Nå er jeg klar over at det er noe juridiske gråsoner her, men uansett mener jeg at hvis det ikke står tydelig at dette er en bøye som kan benyttes av almenheten (OF m.fl.) kan man ikke uten vider legge seg der uten tillatelse. 

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 13 timer siden:

 

Men hva om noen lå på bøyen når du kom tilbake? Hadde du jaget dem ? Du eier jo ikke området, det er jo utgangs punktet her, med hvilken rett kan du okkupere det offentlige rom?

 

jeg eier bøyen, så det ville jeg nok, dersom de ikke hadde forlatt båten, de må selvsagt gjerne ligge der uten bøye, på svai, så lenge de ikke dundrer borti andre båter med kortere svingradius.

 

det er ganske vanlig å ha båten liggende i bøye i oslofjorden, hvilke bestemmelser som gjelder i hjemkommunen avgjøres av kommunestyret, som man har vært med på å velge.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...