Jump to content

Koster det noe / er det lov å fortøye i en bøye?


endryu0810

Recommended Posts

quantumduck skrev 10 minutes ago:

 

jeg eier bøyen, så det ville jeg nok, dersom de ikke hadde forlatt båten, de må selvsagt gjerne ligge der uten bøye, på svai, så lenge de ikke dundrer borti andre båter med kortere svingradius.

 

det er ganske vanlig å ha båten liggende i bøye i oslofjorden, hvilke bestemmelser som gjelder i hjemkommunen avgjøres av kommunestyret, som man har vært med på å velge.

 

Vi snakker ikke om din hjemmehavn ,men om bøyer som legges ut i " ødemarken " og som folk forlanger å ha for seg selv..

 

Regnet med du forstod så pass, men der tok jeg altså feil...

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

Kan bare svare for meg selv. 

Ja jeg eier bøya / moring og leier plassen av havnevesenet. 

Fikk tildelt Bøyeplass av havnevesenet i 1987 har kontrakt på plassen måtte koste bøye selv og betalte 400 kr året.

Det har enda ikke hendt at bøya er opptatt, hadde ikke gjort  noe da den er stor nok for to en natt eller to.

 

Det er jo ikke hjemmehavnen din vi diskuterer, det forstår du vel ????

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 21 minutes ago:

 

Vi snakker ikke om din hjemmehavn ,men om bøyer som legges ut i " ødemarken " og som folk forlanger å ha for seg selv..

 

Finnes det bøyer i "ødemarken"?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 24 minutes ago:

 

Vi snakker ikke om din hjemmehavn ,men om bøyer som legges ut i " ødemarken " og som folk forlanger å ha for seg selv..

 

Regnet med du forstod så pass, men der tok jeg altså feil...

 

spørsmålet ditt dreide seg om bøyer i det "offentlige rom", i min kommune er ikke kystlinja delt inn i "naturhavn" og "hjemmehavn", så det er ikke godt å si hvilken forskjell dét skulle utgjøre? 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 14 timer siden:

 

Men hva om noen lå på bøyen når du kom tilbake? Hadde du jaget dem ? Du eier jo ikke området, det er jo utgangs punktet her, med hvilken rett kan du okkupere det offentlige rom?

Beklager at jeg misforsto, men det  er lett  å forstå hva du egentlig mener, når du ikke mener det som står. 

Forresten i 87 fikk jeg for stor båt  og fikk bøyeplass av  havnevesenet i et for meg et grisgrendt strøk. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 29 minutes ago:

Finnes det bøyer i "ødemarken"?

 

Ja, var du ikke klar over det ?

Er masse av dem her vest, til alles frie benyttelse..

Og etter som jeg forstår er det ennå flere av dem der du bor, men vist nok ikke for hvem som helst..

Det fins annet en Campingplasser å fortøye på, må vite...:wink:

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 27 minutes ago:

 

spørsmålet ditt dreide seg om bøyer i det "offentlige rom", i min kommune er ikke kystlinja delt inn i "naturhavn" og "hjemmehavn", så det er ikke godt å si hvilken forskjell dét skulle utgjøre? 

 

Vel, vist jeg virkelig må repetere det for at du skal henge med...

Så dreier det seg om privat organisjoner/klubber som legger ut bøyer i det vi kaller uthavner, gjerne litt øde ubebodde områder, og

områder de ikke har eiendomsretten over...

For igjen nekte andre en de som er med i klubben/foreningen å fortøye der ...

Demrer det nå ???

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 14 minutes ago:

 

Ja, var du ikke klar over det ?

Er masse av dem her vest, til alles frie benyttelse..

Og etter som jeg forstår er det ennå flere av dem der du bor, men vist nok ikke for hvem som helst..

Det fins annet en Campingplasser å fortøye på, må vite...:wink:

 

Jeg vil ikke kalle Oslofjorden for "ødemark". men her hopper jeg av. Jeg har aldri ligget på bøye og kommer aldri til å gjøre det. Noe så trist som å ligge der og svaie uten å komme til land og utforske stedet der en ligger og treffe andre båtfolk og innfødte. Litt sosial må en da være.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Jeg vil ikke kalle Oslofjorden for "ødemark". men her hopper jeg av. Jeg har aldri ligget på bøye og kommer aldri til å gjøre det. Noe så trist som å ligge der og svaie uten å komme til land og utforske stedet der en ligger og treffe andre båtfolk og innfødte. Litt sosial må en da være.

 

Har du ikke hørt om jolle heller ????

Link to post
Share on other sites

Jo, den "hæ#¤%&vetes Pioneren kvittet vi oss med for mange år siden, bare trøbbel i trange gjestehavner (som vi foretrekker å ligge i). Inn og ut i en jolle med hund og pensjonister med dårlige knær passer oss dårlig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 4 minutes ago:

Jo, den "hæ#¤%&vetes Pioneren kvittet vi oss med for mange år siden, bare trøbbel i trange gjestehavner (som vi foretrekker å ligge i). Inn og ut i en jolle med hund og pensjonister med dårlige knær passer oss dårlig.

 

Ja, der ser du, vi er forskjellige...

Vi ligger kun på "campingplass" når været er kjipt, som nå..

 

Ellers er det ingen ting som er bedre en å ligge ute i øyene, enten det for anker, bøye eller noen BOLTER i en fjellvegg...

Så er det ut med ribben, sette garn og teiner, og utforske områder du aldri kommer til med et vanlig ferie fartøy...

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, vi er forskjellige, jeg foretrekker idylliske gamle fiskehavner med hus fra feks. 1600 til 1800 talles tid da folket levde av fiske og hadde trygge og gode havner. Der kan vi rusle rundt i 2m breie gater og prate med de innfødte. Campingplasser som Aker brygge og slike steder er ikke noe for oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 25 minutes ago:

Ja, vi er forskjellige, jeg foretrekker idylliske gamle fiskehavner med hus fra feks. 1600 til 1800 talles tid da folket levde av fiske og hadde trygge og gode havner. Der kan vi rusle rundt i 2m breie gater og prate med de innfødte. Campingplasser som Aker brygge og slike steder er ikke noe for oss.

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kystverket har også lagt ut bøyer en rekke steder langs kysten. Primærformålet er nok en trygg overnattingsmulighet for sjarkflåten, men bøyene kan også benyttes av fritidsbåter. I ferietiden er det som regel færre fiskere som driver fiske. 

 

Jeg vet om slike bøyer på Sklinna, Bremstein og Myken. Og de finnes sikkert en rekke andre steder også. Her et eksempel fra Myken hvor det ligger seks bøyer lengst sørvest i havna. 

 

IMG_0808.JPG.7f3d609e33695800e9716ec2aa6ce1f9.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 6/23/2017 at 12.16:

 

Vel, vist jeg virkelig må repetere det for at du skal henge med...

Så dreier det seg om privat organisjoner/klubber som legger ut bøyer i det vi kaller uthavner, gjerne litt øde ubebodde områder, og

områder de ikke har eiendomsretten over...

For igjen nekte andre en de som er med i klubben/foreningen å fortøye der ...

Demrer det nå ???

 

Nei, ser egentlig ikke den prinsipielle forskjellen på om det er en forening eller en privatperson som har lagt ut bøya, medmindre regelverket i den aktuelle kommunen regulerer det ulikt for privatpersoner og foreninger, selvfølgelig. For andre enn de/den som eier bøya, og dermed ikke kan benytte den, vil jeg tro det spiller svært liten rolle ihvertfall. 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 4 timer siden:

 

Nei, ser egentlig ikke den prinsipielle forskjellen på om det er en forening eller en privatperson som har lagt ut bøya, medmindre regelverket i den aktuelle kommunen regulerer det ulikt for privatpersoner og foreninger, selvfølgelig. For andre enn de/den som eier bøya, og dermed ikke kan benytte den, vil jeg tro det spiller svært liten rolle ihvertfall. 

 

Så du mener det er greit vist 5 - 6 personer legger ut 5 til 6 bøyer i et attraktivt ankrings sted i en uthavn, for deretter 

forlange stedet for seg selv og sine for ettertiden ??    nekte andre tilgang ??

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Så du mener det er greit vist 5 - 6 personer legger ut 5 til 6 bøyer i et attraktivt ankrings sted i en uthavn, for deretter 

forlange stedet for seg selv og sine for ettertiden ??    nekte andre tilgang ??

 

Det er vel mest opp til kommunen å avgjøre tror jeg? Og så var det jo spørsmål om "offentlig rom" generelt dette, ikke spesifikt uthavn.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...