LALUNA II Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Uansett så skal de ha tinglyste papirer på alle rettigheter de har på egen og andres eindom(er) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
dieselfan Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 (redigert) Naboene har kun rett til småbåtplass ved brygge. (ikke rett til brygge) Byggetillatelse for min hytte nevner ikke brygge eller bryggerett. Jeg har søkt om og fått innvilget dispensjon fra byggeforbud i strandsonen og fått ansvarsrett for å sette opp egen brygge som skal dekke behov for småbåtplass for meg og naboene på hver side. Det er ikke nevnt noen rekkefølge betingelser i reguleringplan, byggetillatelse for hytte eller brygge. Redigert 23.Juni.2017 av dieselfan (see edit history) Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 (redigert) Bare for å ha nevnt det, så må jeg si at jeg opplever @dieselfan som en meget hjelpsom og løsningsorientert person her på BP. At dine naboer klarer å kjøre en slik sak så ut i gjørma må jeg si er beundringsverdig. En ting som for meg er helt uforståelig, er at de kan være så "frekke" å mene at dette helt og holdent skal bekostes av deg ene og alene. Det strider mot generell oppfatning av rettferdighet og derfor vil jeg tro det også er slik i praksis(om noen som virkelig kan dette faget fordyper seg tror jeg de vil komme til samme konklusjon). Så vil jeg bare nevne hva som måtte til da en nabo av oss(hjemme) skulle bygge en bod på toppen av garasjen sin. Dette er i bratt skråbakke og påbygget vil komme helt inntil vår tomtgrense. Jeg ser ikke dette området som aktuelt for noe som helst annet enn beplantning og hadde derfor ingen problemer med å skrive under på diverse tillatelser. Det som derimot overrasket meg, var at et av dokumentene var en tillatelse til å stå på vår eiendom når nabo skal utføre vedlikehold på boden. Slik som maling, rensking av takrenner etc. Jeg anså det som helt naturlig, men jammen måtte det en spesialtillatelse til....... Lykke til med saken og bruk gjerne litt ekspertise som råd før du går igang. At naboene må bidra økonomisk er jeg ikke i tvil om. Spesielt med tanke på fremtidig vedlikehold. Redigert 23.Juni.2017 av VannTro (see edit history) Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
X10an Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 (redigert) dieselfan skrev 46 minutes ago: Byggetillatelse for min hytte nevner ikke brygge eller bryggerett. Jeg har søkt om og fått innvilget dispensjon fra byggeforbud i strandsonen og fått ansvarsrett for å sette opp egen brygge som skal dekke behov for småbåtplass for meg og naboene på hver side. Det er ikke nevnt noen rekkefølge betingelser i reguleringplan, byggetillatelse for hytte eller brygge. Regner med det er mitt innlegg du sikter til. Det jeg kanskje tror jeg egentlig mente var : Naboenes rett til småbåtplass ligger i "innvilget dispensjon fra byggeforbud i strandsonen". Ingen "småbåtplass for naboene", ingen "innvilget dispensjon fra byggeforbud i strandsonen".... Om jeg har rett eller feil får være en annen sak, men det var uansett slik jeg tror jeg mente det :-) Redigert 23.Juni.2017 av X10an (see edit history) Link to post
Ask Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Hei Kva med å anonymisera løyvet og legga det ut her? Ask Link to post
dieselfan Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 VannTro skrev for 8 timer siden: Bare for å ha nevnt det, så må jeg si at jeg opplever @dieselfan som en meget hjelpsom og løsningsorientert person her på BP. At dine naboer klarer å kjøre en slik sak så ut i gjørma må jeg si er beundringsverdig. Takk for din særdeles rosende omtale. Vellldig hyggelig og motiverende Vann Tro men er ikke sikker på at jeg fortjener den... f eks så klarer jeg ikke holde tåta når noen trenger hjelp med en motor men vil ikke si hva slags motor det er Ask skrev for 8 timer siden: Kva med å anonymisera løyvet og legga det ut her? Det ser jeg nå at jeg burde ha gjort i første innlegg. Tar det opp med familien til neste helg når vi bestemmer oss for om det blir sak eller om vi avventer... Link to post
Jens_P Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Ask skrev On 19.6.2017 at 21.27: Ikkje minst er det viktig å vera klar over at nabokonfliktar vera svært øydeleggande for kosen ved hyttelivet. Dette er kanskje det viktigste argumentet så langt! Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Er ikke uenig med deg i det. Det er derfor jeg tok tiden/kosten med å fjerne den gamle brygga, bygge ei ny steinbrygge som skulle vare neste 100år, søknadsprosessen, 2 år med reguleringsplan, 2 år med byggesøknad og årene uten brygge. Det eneste jeg bad om var at de tok til takke med 2.5 meter brygge hver. (Uten kostnad for dem) Trodde det var en gavepakke på sølvfat. Jeg bomma. Nå setter jeg en strek i sanden og begynner på nytt Tilbudet mitt er gått ut på dato og av hensyn til de etter meg er det slutt på gavepakker og jeg vil fokusere på å vokte vårt. Ikke mer, men heller ikke mindre. Link to post
Jens_P Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Ut fra det du beskriver har du strukket deg vesentlig lenger enn rimelig. Jeg kan desverre ikke gi råd om hva du bør gjøre. En ting er det juridiske. Som sagt mange ganger før her på forumet så er det ikke nok å ha rett i en rettssal , du må få rett. Det andre er hva du har av tid og helse. Tar du eller naboen saken til retten må du regne med ca. to år før det foreligger rettskraftig dom. Regn med at saken vil starte i forliksrådet og blir anket til lagmannsretten før rettskraftig dom foreligger. Om økonomi spiller inn så vær klar over at rettshjelpforsikring inneholder egenandel og et tak på hvor mye som dekkes. Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
sjagen Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Høyesterett avgjorde 30. sept 2014. Sak nr F.20.14-057535 i en lignende sak i Søndre Brevik Havn at tinglyste rettigheter til båtplass gjalt landstedsbåter opp til 2 meter i bredde. RS Total, VHF lisens, Fender Marine Link to post
Bonita I Svart 23.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 dieselfan skrev 52 minutes ago: Det eneste jeg bad om var at de tok til takke med 2.5 meter brygge hver. (Uten kostnad for dem) Trodde det var en gavepakke på sølvfat. Jeg bomma. Nå setter jeg en strek i sanden og begynner på nytt Tilbudet mitt er gått ut på dato og av hensyn til de etter meg er det slutt på gavepakker og jeg vil fokusere på å vokte vårt. Ikke mer, men heller ikke mindre. En fornuftig innstilling: Bygg bryggen (som har mulighet for plass til småbåt for nabo) -Hvis nabo ønsker plass i bryggen - gi et tllbud i forhold til kostpris - en "innkjøpskost" + årlig avgift. Dersom de ikke aksepterer er det deres problem. Du har brygge som dekker dine behov, og er stor nok til at nabo kan få plass til sin "småbåt" (hvis de betaler sine kostnader) - og du har bygget ihht reguleringsbestemmelsene. Mht evt kostnader i en fremtidig rettstvist - og tidligere kommentarer til dette: Les deg opp på jordskifterettens myndigheter mm. BONITA I Link to post
dieselfan Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2017 Takk sjagen, en meget viktig referanse. Generelt vil jeg takke alle. Jeg er overveldet over respons, hvor dypt inn i detaljene alle har gått i saken, hvor mange timer dere har brukt på å hjelpe oss og hvor mye energi og innsats som er lagt ned. Det har gitt meg nytt pågangsmot og jeg tror bestemt det vil resultere i at mine 3 ungdommer vil få ordnede forhold ganske snart. Det er en god følelse, takk Alle Link to post
ivar Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 vi heier på deg -- lykke til Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 sjagen skrev for 7 timer siden: Høyesterett avgjorde 30. sept 2014. Sak nr F.20.14-057535 i en lignende sak i Søndre Brevik Havn at tinglyste rettigheter til båtplass gjalt landstedsbåter opp til 2 meter i bredde. http://www.sonbaat.no/text1_17.html Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 (redigert) Hei Dieselfan! Så denne tråden først nå. Jeg må bare si som VanTro. Vi som har lært deg å kjenne her inne på forumet oppfatter deg som en dyktig, oppegående og ikke minst meget hjelpsom person. Ut fra alt du har skrevet her inne har jeg ingen som helst grunn til å tvile på at det du skriver her medfører riktighet. Så må jeg bare få si at dette er noe av det drøyeste jeg har hørt! Hvor frekk går det an å bli? dieselfan skrev On 19.6.2017 at 19.27: Kjøper en tomt med strandlinje på det åpne marked med utgått byggetillatelse hvor en nabo har oppført en brygge uten å søke eller å ha grunneiers tillatelse. Begge naboene har 2-4 ganger så lang strandlinje som oss. Søker om byggetillatelse og får beskjed av kommunen at den ikke vil bli behandlet med mindre vi bekoster reguleringsplan Planarbeid igangsettes og naboens ulovlige brygge på vår eiendom tas ut av planen Kommunen "eksproprierer" min strandlinje til felles småbåthavn for tre eiendommer (oss i midten) Reguleringsplanen godkjennes uten protester fra de 3 berørte partene Søker om brygge, kommunen krever at den omsøkte brygga reduseres for å kunne godkjennes, kommunen bruker nesten 5 år på å gi tillatelse til en brygge som er beskrevet i reguleringsplanen som en betingelse... Naboen som har anlagt en "ulovlig" brygge ønsker ikke å fjerne denne og vi tar kontakt med kommunen etter å ha forsøkt å komme til enighet i ett år. Etter muntlig kontakt med kommunen blir vi spurt om det vil koste naboene noe å få brygga fjernet, vi svarer; ikke nødvendigvis, kommunen sier at da meddeler dere naboene at dere har tillatelse av kommunen til å fjerne brygga og at arbeidene vil starte om 2 uker dersom det ikke foreligger innsigelser. Vi følger kommunens anbefaliger. Vi tar kostnaden med riving og transport til nærmeste godkjente deponi. Vi begynner å få en rar følelse når det gjelder naboens "følte" eierskap til vår tomt og ber kommunen hjelpe med å klarlegge forholdene i reguleringplanen. Svaret fra kommunen: Vi er grunneiere og naboene har kun bruksrett i form av å kunne fortøye en småbåt i grunneiers bryggeanlegg. Kommunen sier de vil ikke og kan ikke sette grenser for hvor stor båt naboene kan benytte... Vi forsøker å komme til enighet med begge naboene om maksimal båtlengde og bredde, det løses enkelt med naboen på den ene siden men ikke på den andre siden (naboen som oppførte brygge uten tillatelse på vår tomt før vi kjøpte den) Anbud på steinbrygge ble en brutal sak økonomisk... ingen av naboene vil betale og hevder vi plikter å holde naboene med brygge. Laveste anbud var fortsatt mer enn vi kunne tåle så vi satte igang ved hjelp av dyktige venner og en anerkjent entreprenør på arbeidene i bunn for å få en god plattform. . Vi er nå nesten ferdige og angrer på at vi startet før vi hadde noen form for juridisk avklaring. Saken blir ikke enklere av at naboen er 3 familiemedlemmer som har startet familie flere ganger og nå er det ca 45 personer som sokner til den hytta... 13-14 båter fra 13fot og oppover. Bare for å oppsummere litt, du får korrigere meg om det er noe jeg har misforstått. Du kjøper en hyttetomt, og på den tomta har en hyttenabo tatt seg til rette og oppført en brygge uten tillatelse verken fra grunneier eller kommunen. Du bekoster reguleringsplan, og som en følge må den ulovlige brygga fjernes. Du får byggetillatelse til ny brygge, men med en klausul om at de to naboene skal ha rett til å fortøye i brygga. Du bekoster riving av den gamle ulovlige brygga. Du prosjekterer ny brygge og setter i gang med grunnarbeider for å få et godt og varig fundament. Ingen av naboene vil være med å betale noe. De forventer å få gratis båtplass på din brygge resten av livet. Dette er jo helt utrolig horribelt!!! For meg virker det som om du har strekt ut ei hånd og naboene spytter på deg. Jeg synes i utgangspunktet at du har gitt dem et tilbud som rett og slett er for godt! Nå har de takket nei til det tilbudet, og da synes jeg det er på tide at du gjør opp status på ny og angriper situasjonen med blanke ark (noe du også antyder i dine siste innlegg). Hva har egentlig disse to naboene dine krav på? Oppsummert tolker jeg det slik at de har krav på å fortøye en liten båt i din brygge, men ikke dermed en egen båtplass. Her hadde jeg kjørt hardt på hvilke båter de så langt har benyttet og lagt lista der. Altså 20 fot, ikke 50. De kan da enten hive ut en dregg bak og fortøye nesa i en liten ring i brygga, eller dere kan legge ut moringer som hekkfortøyning. Kan ikke forstå at de skal ha krav på utriggere som i en vanlig båthavn! Forlang at naboene skal ta del i kostnadene for at de skal få lov til å binde tampen si i brygga. Som det har blitt nevnt tidligere; legg lista på et realistisk nivå med en realistisk brøk i forhold til hva naboen skal disponere. Men ta med alle kostnader: Søknader, regulering, sanering, prosjektering, grunnarbeid, dine venners dugnadsarbeid (du bruker opp en privat tjeneste) osv. Lag en kontrakt som naboene må være med å undertegne. I denne kontrakten bør du få med at hver nabo kun kan fortøye en båt i brygga om gangen (ikke alle gjestene deres!). Husk at den jobben du gjør nå kommer til å danne presedens for kommende generasjoner. Dersom du gir ved dørene nå kan det bli dine etterkommere som må slite med bortskjemte naboer og til evig tid må bekoste vedlikehold på brygga som alle tre parter skal ha rett til. Frekkheten fra naboene som fra før hadde oppført ei brygge på annenmanns grunn uten tillatelse burde i seg selv tilsi at de skulle oppført seg meget ydmykt i denne saken. Ut fra hva du skriver her virker det som om de mangler enhver form for gangsyn og sosiale antenner. Noe sier meg at dette er sositetsborgere som er oppvokst med privilegier ut over det normale uten å ha vært vant med å bidra med sin del. Hadde de gravd grøfter for å få råd til å kjøpe den hytta de har hadde de også hatt forståelse for hva har gjort for å få til dette og respektert din eiendom. Noen mennesker har rett og slett det med å bare ta seg til rette. Du kommer ingen vei med å snakke disse folkene etter munnen, de vil bare ha mer hele tiden. Sett ned foten en gang for alle og slutt å gi ved dørene til disse folkene, du kommer bare til å angre på det siden. Den store haken ved dette på sikt er jo egentlig naboforholdet. Det kan se ut som om et koselig og avslappet naboforhold er en saga blott her, men det vil det uansett være med disse folkene enten du bare gir og gir og gir, eller om du setter ned foten og drar en grense. Og akkurat dette er jo noe av ulempene med å ha hytte kontra båt. Blir man lei båtnaboene kan man bare starte opp og kaste loss, det er vanskelig med en hytte. Men satt på spissen og i verste fall kan du jo selge hytta og kjøpe deg en annen plass. Etter at du har opparbeidet en hytte med tilhørende brygge og nedfelte klare rettigheter burde jo denne eiendommen bli meget verdifull. Det burde da ikke være umuilg å selge denne for en god pris og kjøpe noe annet et annet sted som har tilsvarende kvaliteter. For en ting er i alle fall sikkert; du får aldri slike hyttenaboer igjen Redigert 24.Juni.2017 av Komodo Formuleringsfeil (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LALUNA II Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 (redigert) Beste innlegget så langt og enig og hvist teksten fra kommunen er har kun bruksrett i form av å kunne fortøye en småbåt i grunneiers bryggeanlegg gi de en øyebolt som nevnt i innlegget sier jo ikke noe om bryggeplass Redigert 24.Juni.2017 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Napoli Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Har ikke så mye å bidra med her - bortsett fra å uttrykke min sympati for @dieselfan i denne situasjonen. Fyttirakkern for noe drit man skal finne seg i fra folk av og til! Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Hei Komodo, takk for din vurdering også. Blir litt flau av så mye skryt ... Vil ikke si det er sosietetsfolk. De er vanlige folk. Men de gjentar ganske regelmessig at de "hører til her" og etter noen år med dem er det ikke lett å få inntrykk av at reguleringsplan, skjøte og grenser gjelder for dem... Takk Mouche, har selvfølgelig jobba på brygga i hele dag men nå skal jeg lese Høyesterettsdommen Laluna, Ivar og Napoli: Takk til dere også. Dere fungerer Alle som vitaminer på en underernært en, eller kanskje enda bedre; som en full tank med diesel Link to post
alphaman Svart 21.September.2017 Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 hva har skjedd i denne saken?har naboene betalt sin del Link to post
dieselfan Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Vi jobber alle ledige stunder vi har med å gjøre ferdig brygga. Har etter all positiv tilbakemeldig her på forumet fått igjen troen på at vår eiendom faktisk er vår... og det føles godt. Vi har bedt kommunen om en skriftlig presisering på noe de tidligere har bekreftet muntlig. når den er i boks er vi sikret. Vi har satt opp ordensregler og krav til brukerne av brygga som blir meddelt naboene når brygga er "innflyttningsklar" Om de ikke godtar våre regler (som er kopi av reglene for en båthavn på lysaker) så får naboene gå til sak... (etter råd fra en dyktig advokat på Forumet ) Så man kan vel si at saken er snudd på hodet... stresset er borte... vi gleder oss til neste sommer Link to post
ivar Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 så bra Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 6 hours ago, dieselfan said: Vi har bedt kommunen om en skriftlig presisering på noe de tidligere har bekreftet muntlig. når den er i boks er vi sikret. Eventuelt sende et brev til kommunen hvor du viser til samtale/r med navn på vedkommende og tidspunkt og presiserer hva du har blitt fortalt/fått bekreftet. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Takk Mouche, det høres ut som en god ide dersom kommunen/fylkeskommunen ikke svarer på henvendelsen som er gjort nå. Link to post
alphaman Svart 22.September.2017 Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Bra det ordner seg.håper naboene tar til vett nå. Link to post
dieselfan Svart 22.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2017 Vil presisere at naboens del av kostnadene til oppføring av brygge hvor naboen har rett til småbåtplass ikke er det viktige punktet. Det er ca 50 hytter i området men det er kun denne naboen som konsekvent benytter vår tomt. De har flottere og mye større arealer selv men vil ikke oppholde seg der. Det er særlig hvorledes naboen gjør det utrivelig for oss med løshunder som gjør det nødvendig for oss å begrense naboens rettigheter til kun det han har krav på og ikke noe mer. Vi vasser ikke i penger men i denne saken skal vi spise mye kamel bare vi kan få være i fred av og til. Så bare for å være helt klar: det er ikke vår hensikt å tjene penger på brygga, vi kommer kun til å ta opp det økonomiske forholdet dersom naboen fortsetter å okkupere vår flik. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn