Jump to content

Singlfjord - Koster utaskjærs


PiperBill

Recommended Posts

Singlfjord – Koster utaskjærs

Skal ta en tur til Koster så snart som mulig men istedenfor å gå innaskjærs til Strømstad og så over Kosterfjord så har jeg tenkt å kjøre rett over utaskjærs. Det er ikke mer enn ca. 4nm og med marsjfart på 10 knop så burde det går på en halvtime. Men det er veldig utsatt for vind fra sørlige retning. Båten er en 24 fots halvplaner.

Noe jeg bør være spesielt obs på?

koster.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det der er nok mer eller mindre "standardstrekket" for en haug med båter hver helg, så du kommer i hvertfall ikke til å gå alene :-) 

 

Av ting å tenke på.. har opplevd ganske krapp og ekkel sjø i utløpet av Singlefjorden, da kan det jo være greit å stikke inn leia mot Strømstad og gå i le så langt som mulig og heller krysse rett over Kosterfjorden. Så jeg hadde lagt opp en plan B (gå via leia til Strømstad). Og kanskje en plan C til Herføl eller en annen fin plass på Hvaler om utløpet Singlefjorden blir for stressende. 

 

På vei hjem fra Koster er det mer enn en (seil) båt som har holdt for mye til babord og gått på grunn etter den grønne staken. 

 

Og hold utkikk etter Strømstadferja, den går ganske radig. Ha klart for deg hvor leia dens er. Om sikten er god ser du om båten ligger til kai i Strømstad når du har runda Nord eller syd- Hallsø sånn ca, men det er jo to så du må holde et øye andre veien også :-) 

--

Koster er virkelig verdt turen. 

Link to post
Share on other sites

Får du mye vind kan du gå inn "Norskerenna" og så ut litt lenger sør og du får sjøen midt i mot på et mye kortere strekk. 

Gå ut Sekken og inn ved Tjurholmen. Deretter er du i rolig farvann før du stikker ut litt lenger sør ved Likholmen. (Uff for et navn)

Da slipper du å stampe i mye sjø hvis det skulle blåse den dagen du går over. Greit å slippe vil jeg tro. 

God tur til vakre Koster.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Helt uproblematisk den turen der. Dro over i frisk bris på søndag. Er det litt vind rundt styrke 8-10 så anbefaler jeg deg å ikke gå med baugen rett ut Sekken. Da får du ofte mye krapp sjø ved Tjurholmen fyr og syd for Hällsö. Ta turen inn forbi Skjærhalden via Herfølrenna istedet og gå rett ut i havet og et godt stykke vest og klar av Hällsö øyene. Du ser jo tydelig Koster øyene med en gang du er klar Herføl. Du får dønninger og litt sjø skrått fra sydvest, men ikke noe å bry seg om, og etterhvert vil Koster øyene ta av for det verste av sjøen. Etter Hällsö så se etter grunnene Axelbrottet -Svartskjær og Kalkgrund på styrbord side og gå godt klar av disse. Skal du mot Ekenäs er det fritt leide hele veien rett inn i gjestehavna. Du ser en gul stake nord for fyret Sneholm like før innseilingen. Passer den på babord side. Skal du inn Kostersundet må du passe på de stygge grunnene rett syd for Saltholmen . Her har mange gått på en smell. Gå inn Kostersundet  inn mot Brattholmen og mellom de grønne (styrbord) og røde staken. Så kan du holde deg midt i Kostersundet og etterhvert styre mot fine uthavner som Jutholmen og Arholmen. Men fra nå av du være våken og følge med.  Anbefaler et eget Koster kart. Grunnene ligger tett i tett og det er veldig klart vann som forvirrer med tanke på dybden.

Link to post
Share on other sites

Du verden så mange bra tips. Tusen takk. Mange ting som jeg ikke hadde tenkt på. Siden det er meldt en del skiftende vindforhold til helgen så  drøye vi turen til først uka i juli for da har vi ferie. Vi overnatter ved Singløya så drar vi over ganske tidlig neste dag om værutsiktene er noenlunde bra.

Er ikke så glad i gjestehavner så vi skal søker etter uthavner. Kanskje en natt ved Vettnet. Skal prøve å få tak i speskart over Kosterøyene.

Er det mulig, dersom vi ligger på svai eller ved et naturhavn, å bruke jolle inn til de forskjellige små tettsteder/havner for å komme i land?

Er det riktig å anta at ikke alle skjær og grunner er merket på standard eller elektronisk kart? (Navionics)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 13 minutes ago:

Du verden så mange bra tips. Tusen takk. Mange ting som jeg ikke hadde tenkt på. Siden det er meldt en del skiftende vindforhold til helgen så  drøye vi turen til først uka i juli for da har vi ferie. Vi overnatter ved Singløya så drar vi over ganske tidlig neste dag om værutsiktene er noenlunde bra.

Er ikke så glad i gjestehavner så vi skal søker etter uthavner. Kanskje en natt ved Vettnet. Skal prøve å få tak i speskart over Kosterøyene.

Er det mulig, dersom vi ligger på svai eller ved et naturhavn, å bruke jolle inn til de forskjellige små tettsteder/havner for å komme i land?

Er det riktig å anta at ikke alle skjær og grunner er merket på standard eller elektronisk kart? (Navionics)

 

Ved Vettnet kan du ligge på svai rett på utsiden, men det er mye trafikk der, en ligger på en måte midt i trafikken så jeg vet ikke, ikke helt min favorittplass for å ligge på svai. Egentlig ikke på flytebrygga der heller, sjøen fra kosterferja er ganske sjenerende, små men "hissige" bølger. Men grådig fin plass da så om man bruker mesteparten av tiden på land spiller det jo mindre rolle om det dasker og husker ombord :-) Ligger du på svai der så er det veldig kort inn til Vettnet, men der er det ikke mye, en liten kiosk, grillplass, toaletter. Du kan da gå over til Kostersundet, er ikke lange biten, men litt er det nå. Egentlig kjappere og enklere å ta jolla inn. 

 

Du har jo også Kosterhamnen, men vær obs på å ligge utenfor ankring forbudt området. Da kommer du kjapt inn til Ekenäs med jolla. 

--

En av mine favoritt svaiplasser i området er lagunen sør for Saltö. Litt sånn tvers over fjorden for Koster. Der er det naturvernområde så det er stille og fredelig, lange strender osv. En får. Muligheter for å gå tur i skogen osv. Og skifter vinden retning eller blir plagsom på andre måter så er det bare å legge seg på andre siden i lagunen. Vi pleier å ligge helt nord i lagunen, opp mot Salö. Men om du legger deg sør i lagunen er Råssöhamn innen grei jollerekkevidde. Der kan du få deg både kaffe, pils, vin og levende musikk. Handle på butikken og få en kebab på burgersjappa. Ikke utrolig koslig der, syns jeg, men en grei liten plass for å få litt "påfyll". 

 

Og når du først er i området, selv om du ikke liker gjestehavner. Skal du/dere oppleve det perfekte sommerparadiset så kommer en ikke unna Ramsö. Men det kan fort være fullpakka der. Uansett, en absolutt nydelig liten øy med de nydeligste små trehus som fortsatt har et snev av autentisitet. Sist vi var der var det tendenser til party-party, konjakk og tjohoi i indre havn, mange båter utpå hverandre. Vi la oss i ytre og der var det barnefamilier og stille og fredelig, men ganske grunt langs deler av brygga så ta en kikkerunde før dere evt legger til. Her må du ha kontanter for å betale havenavgift. Innkreveren, Bert, er siste fastboende på øye, en eldre kar som har fiskebåten Anna liggende inne i havna. Han banker bestemt på båten om det ikke er noe tegn til liv. Noe jeg og kona fikk oppleve når vi var på romantisk alenetur uten ungene der sist. Jeg skjønte at det bare var å komme seg ut av senga og få betalt for å si det sånn ;-) 

--

Husk å ha med vann nok når du er på svenske øyer. Det er mangelvare og ikke tilgjengelig på bryggene (vet ikke om det gjelder overalt?)

 

Ut fra hva jeg har skjønt så ville ikke jeg gått i naturhavnene sør vest for Koster på Navionics, men jeg er ikke kjent der selv så jeg skal ikke være bombastisk, sikkert noen her som kan uttale seg om det. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Ut fra hva jeg har skjønt så ville ikke jeg gått i naturhavnene sør vest for Koster på Navionics, men jeg er ikke kjent der selv så jeg skal ikke være bombastisk, sikkert noen her som kan uttale seg om det. 

 

Hva har gjort at du tenker dette vedr. Navionics? Jeg liker meg godt ved Stora Tjälleskär, Ramsholmen, Jutholmen osv., og benytter i hovedsak Navionics. Har ikke merket at noe ikke er som det skal med Navioncs så lurer litt. Har forøvrig benyttet den også til Kristiansand og Göteborg uten overraskelser.

Link to post
Share on other sites

WGM skrev 1 time siden:

 

Finnes denne for IOS Benji ? Forsøkte å laste den ned i "App Store" men får til svar at den finnes ikke.

 

De sier nå på siden at den finnes både for Android, og Appel tlf`r.  

https://itunes.apple.com/se/app/vandring-i-kosterhavet/id995940277?mt=8

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
diaX skrev for 7 timer siden:

 

Hva har gjort at du tenker dette vedr. Navionics? Jeg liker meg godt ved Stora Tjälleskär, Ramsholmen, Jutholmen osv., og benytter i hovedsak Navionics. Har ikke merket at noe ikke er som det skal med Navioncs så lurer litt. Har forøvrig benyttet den også til Kristiansand og Göteborg uten overraskelser.

 

Det har jo alltid blitt anbefalt spesialkart for Koster, og guider sier at en må ha utikk i baugen osv. 


Så du sier at en kan gå "reint" på navionics uten spesialkart og uten utkikk i baugen rundt holmer og skjær ved Koster?

 

At Navionics faktisk er så detaljert allerede er det jo fantastisk! 100 års+ kompetanse nedfelt i spesialkart for Koster feid av banen av Navionics i løpet av kort tid. 

 

Har folk ploget området med sånn sonar greier for Navionics og delt med andre eller er de vanlige kartene så detaljerte uten?

--

Har også brukt Navionics på sørlandet uten overraskelser :-D. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 52 minutes ago:

 

Det har jo alltid blitt anbefalt spesialkart for Koster, og guider sier at en må ha utikk i baugen osv. 


Så du sier at en kan gå "reint" på navionics uten spesialkart og uten utkikk i baugen rundt holmer og skjær ved Koster?

 

At Navionics faktisk er så detaljert allerede er det jo fantastisk! 100 års+ kompetanse nedfelt i spesialkart for Koster feid av banen av Navionics i løpet av kort tid. 

 

Har folk ploget området med sånn sonar greier for Navionics og delt med andre eller er de vanlige kartene så detaljerte uten?

--

Har også brukt Navionics på sørlandet uten overraskelser :-D. 

 

Jeg er litt usikker på om du er sarkastisk i dine svar, men mine spørsmål var oppriktig ment så velger å svare som om du også har den innfallsvinkelen ☺

 

Jeg har utkikk i baugen, men det er først der det blir veldig trangt og f.ejs Havneguiden også oppgir at innseilingen til en naturhavn er kompleks. Nå har jeg dog motorbåt og stikker ikke så dypt som deg.

 

Har ikke funnet avvik eller ting jeg har reagert på i Navionics de fire siste årene men kanskje det bare har vært flaks? Benytter man SonarChart modusen gir det et veldig godt bilde/forståelse av havbunnens topografi. 

 

Så ikke noe sarkasme eller sånt fra min side. Kun oppriktig nysgjerrighet. ???

Link to post
Share on other sites

Ooops. Har jeg bare vært heldig? Har besøkt Kostersundet 2 ganger og begge gangene stolt på staker og min plotter med kartbrikke merket NauticPath International NP-Europe North. Har gått utenfor de første grønne sakene før jeg har dreid nordover, men forholdsvis nære holmer første gang, da jeg skulle til Fredrikstad og det var den retningen jeg mente var greiest. Andre gangen gikk jeg lenger ut og retning Skjebergkilen. 

 

Hvor nøyaktig kan denne kartbrikken vise mon tro, hvilke observasjoner /målinger kan den bygge på?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ser på Navionics sine webbkart, ser ut til å være 100% oppdatert ifht spesialkartene! 

 

Så sånn er det med den saken, Navionics ser ut til å være helt på høyden her. 

--

Er litt i tvil ifht iSailor, tror en må kjøpe ekstra kart for området, men få ikke sjekket nå..

 

https://webapp.navionics.com/#boating@13&key=imkfJyfbbA

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...