Jump to content

Singlfjord - Koster utaskjærs


PiperBill

Recommended Posts

I svenske båtutstyrs butikker finnes det egne Kosterkart å få kjøpt. Tidligere var de lagd etter tips og råd fra erfarne svenske Kosterfiskere. Har et slikt selv kjøpt i Fiskeaffären i Grebbestad i sin tid. Disse er utrolige detaljerte og anbefales sterkt. De elektroniske karta har ikke fått med seg alle de detaljene disse karta har. Mange har glemt helt at det finnes papirkart og stoler blindt på all ny elektronikk. Koster består av "tusenvis" av grunner og undervannskjær og mange har fått ødelagt ferien sin her ute. Det er et utrolig krevende område å manøvrere i hvis man vil på oppdagelsesferd. Så ved siden av disse elektroniske karta som er bra som retningsgivere ville jeg på tur for første gang rundt Kosterøyene ha en person i baug og bruke kombinasjonen digital/dette nevnte Kosterkartet. De selger det i båtbutikken i Strømstad havn. På denne måten kan du også finne fantastiske uthavner kun for deg selv på denne tiden av året, da det store ferie rushet ikke helt har startet enda. Det går fin å ta jolla inn til havnene på Längegärde (Sydkoster) og rett syd for Bryggan (Nord Koster). Du kan ta linferge over sundet mellom øyene. Anbefaler sykkeltur (billig sykkelleie) rundt på øyene og på Sykoster er det ICA butikk og i hvertfall 3 stoppesteder for mat og en duggfrisk en på sykkelrunden.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Spesialkartene for Koster fås både i papir og elektronisk. Men det du viser til er kanskje noe annet igjen? 

 

Se på bildene i mitt forrige innlegg. Både Spesialkartene og Navionics (følg lenke) er utrolig detaljerte. 

Link to post
Share on other sites

Bestilte papirkart på Hydrographica.se

http://hydrographica.se/sjokortssidor/oversikter/oversikt_vastkusten_norra.htm

Har ikke fått bekreftelse på epost så det er mulig de ikke sende ut av Sverige. Jeg har aldri vært på Koster så det er nok å finne på i de mest populære områder uten at vi tar noen store sjanser ved første besøk i iallfall.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev On 19.6.2017 at 20.50:

Singlfjord – Koster utaskjærs

Det er ikke mer enn ca. 4 nm .

Men det er veldig utsatt for vind fra sørlige retning. 

Noe jeg bør være spesielt obs på?

Ja det er kort strekning.

Men det blåser fort opp, og som du nevner oftest vind fra sør-vest.

 

Om det er noe du bør være spesielt obs på?

Ta høyde for at du kan få driftsstans på overfarten, samtidig med at det blåser opp fra sør-vest.

Da kommer det svenske fastlandet ubehagelig fort på.

 

Ved inngangen til sundet mellom nord og sør har jeg flere ganger sett noen stå på grunn.

Så jeg anbefaler at du kjører med gode marginer.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
diaX skrev for 10 timer siden:

 

Jeg er litt usikker på om du er sarkastisk i dine svar, men mine spørsmål var oppriktig ment så velger å svare som om du også har den innfallsvinkelen ☺

 

<klippet>

 

Så ikke noe sarkasme eller sånt fra min side. Kun oppriktig nysgjerrighet. ???

 

Prøvde å være sarkastisk ja, men den sarkasmen kan jeg tørke meg bak med etter at jeg brukte 0,3 minutt av livet til å sjekke opp i stedet for å prøve å være "morsom" på forum. Beklager. Ikke veldig moden oppførsel :nonod: Men vi får ta det med godt humør ;-)

 

Veldig positivt overrasket over at Navionics ser ut til å ha kartgrunnlaget til de elektroniske utgavene av svenske spesialkart. Riktignok "kun" sjekket på web tjenesten til Navionics, er vel forsåvidt ikke 100% garantert før det er sjekket på appen på nettbrett. Men har tro på at det er de samme kartene. I praksis vil Navionics så og si betale seg selv ifht å kjøpe fire spesialkart kun for Koster. 

--

Det som i hvertfall er sikkert er at jeg ikke ville dratt på "oppdagelsesferd" i området uten å sjekke hvilket kartgrunnlag jeg hadde, være seg i papirform eller elektronisk. Jeg tror ikke det er en selvfølge at alle elektroniske varianter er basert på spesialkartene. Når en ser på papirkartet i eksempelet over så vil jo det i praksis være ubrukelig. 

--

Edit: 

Sjekket opp appen Eniro På Sjön, som har sin tilsvarende i Norge "Gulesider på sjøen". Den kan ikke brukes i området, like ubrukelig som det gamle papirkartet. 594a9ba3df5af_KostereniroPSjn.jpg.f74d9b907978e4f9217414e29ef257fe.jpg

Bildet er tatt fra eniro.se, men er likt i appen deres.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En fantastisk tur, men Sekken kan være veldig uryddig og ganske slitsom ved sydlige vinder om vannet er på vei ut Singlefjorden samtidig, så sjekk tidevannstabellen og dra over mens vannet er på vei inn singleforden om du ikke har lyst til å rydde i cabinen etter endt seilas. En ellers så flott tur til et fantastisk sted. Et annet nyttig tips er også og tenke på at Koster er populært for båtfolket, så det kan lønne seg å ankomme ca ved den tiden da de som har overnattet kaster loss, haler dregg og kommer seg fra drømmeplassen. De andre som har svart oppover i tråden kan sikkert gi bedre svar enn meg når det erfaringsmessig er gunstig og komme. Rett før lunchtid kanskje?

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
diaX skrev for 2 timer siden:

Positivt overrasket over Navionics etter sammenligningene deres. ?☺ Da fortsetter jeg med å bruke det, samt å supplere med en samboer i baugen når det drar seg til litt.

 

Pinkvin, null stress ? Ligger du på Knivsø Marina?

 

Navionics er absolutt gull i området :-) Ligger på/i (?) Grimsøy. Så vi har kort vei ut i Koster- og Hvalerskjærgården. Må vel være noe av det beste av skjærgård som finnes på Østlandet egentlig ;-) 

 

Lovart låring skrev 19 minutes ago:

En fantastisk tur, men Sekken kan være veldig uryddig og ganske slitsom ved sydlige vinder om vannet er på vei ut Singlefjorden samtidig, så sjekk tidevannstabellen og dra over mens vannet er på vei inn singleforden om du ikke har lyst til å rydde i cabinen etter endt seilas. 

 

Har opplevd akkurat dette sånn ca etter å ha passert Reiertangen fyr. Stående og ganske krappe bølger. Virkelig utrivelig. Neste gang det skjer går jeg bak øyene på svenskesiden så tidlig som mulig i stedet for å bakse meg rett ut, som jeg gjorde sist det skjedde :-)

Link to post
Share on other sites

Tittet på papirkartene over Koster, i bokhandelen på andre siden av kanalen, Strømstad sentrum. Det var fire stykker, Koster NV, SV osv.,kostet kr. 145,-/stk. Endte opp med et noe større kart over Kosterfjorden og satser antagelig på Navionics senere. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Lovart låring skrev for 12 timer siden:

Et annet nyttig tips er også og tenke på at Koster er populært for båtfolket, så det kan lønne seg å ankomme ca ved den tiden da de som har overnattet kaster loss, haler dregg og kommer seg fra drømmeplassen. De andre som har svart oppover i tråden kan sikkert gi bedre svar enn meg når det erfaringsmessig er gunstig og komme. Rett før lunchtid kanskje?

 

Jeg har vært på Koster tre-fire ganger de siste årene og erfart (der som de fleste andre steder) at den beste tida er første uka av skoleferien. Da er det god plass og svært lite stress overalt. Anbefales.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Liten "Bump" på tråden. Det er meldt litt roligere vindforhold til uka med en del nordavind. Hvordan er det å krysse Sekken-Nord Koster i nordavind? Kan være opp til 7ms?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Vi krysset Sekken fra "norskerennen" fra Strömstad og over til Hærføl i går med 6 -7m/s NNØ vind, kun 0,5 - 0,6M sjø

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...