Jump to content

Hvordan rengjøre RIB-pontonger?

janrob

Recommended Posts

Hei

Er sent ute, men bedre sent enn aldri.  Båtpussen 2017 står for tur, etter at andre prosjekter nå er ferdigstilt nok til at båten kan få komme på vannet.  Men, i år som de foregående år, blir det stadig flere "flekker" som vist på bildet.  Det er de brune jeg snakker om.  Gnir jeg på dette, blir det værre.  For meg virker det som om det er pontongen som er slitt, og at det ikke er møkk.  Noen som kan gi meg fasit på dette, slik at jeg slutter å gni for å få det bort, og prøve den ene vidunderkuren etter den andre uten effekt?

JR

20170619_211432.jpg

Har en Valiant RIB i PVC selv som har begynt å få misfarginger som ikke går vekk med verken Hugos eller Seajet Båtrens. I tillegg har enkelte av flekkene begynt å bli noe seige i overflaten. Løsningen, slik jeg har blitt anbefalt, er rett og slett å male over med gummibåtmaling. Da beskyttes PVC'en mot sollyset og levetiden forlenges. Skal til med dette i sommer litt ut i ferien tenker jeg. Til den prisen bør malinga være veldig bra, det koster å være kar. Men forlenger det jollas levetid er det vel verdt det:thumbsup:

Edited by Hakkannen (see edit history)

PVC kan etter lengre tids påvirkning av solen, "smelte", den går i oppløsning og bindingene i plasten blir svakere. Jeg synes det kan se ut som om din er kommet dit, og det høres slik ut på din beskrivelse, Dersom du tar på overflaten av pontongene er de da litt "klissete". Dersom dette har skjedd er redningen å male disse med PVC maling til formålet. Det vil binde seg til overflaten og gjøre dem gode som nye. Om du googler litt på dette finner du malingen og beskrivelser av hvordan.

Har en Ballistic Rib med PVC-pontonger, og jeg er veldig godt fornøyd med Epifanes rengjøringsprodukt. Bruker det hver vår samt under sesongen ved behov. Smøres på(jeg bruker en billig gryteskrubb/grytesvamp for å gni den godt inn i overflaten), la det tørke og "polér" opp med en ren fille. Har PVC-duken begynt å gå i oppløsning er kanskje ikke dette redningen, men til renhold synes jeg denne er suveren. Slik stort sett alle andre Epifanes-produktene er etter min erfaring.

dok504.jpg

Edited by Honduras (see edit history)