Jump to content

Hvilket tetningsmiddel er best til eksosgjennomføring

dsm

Recommended Posts

Hei,

Jeg skal bytte eksosgjennomføring. Skal montere en kompositt/plast gjennomføring fra Vetus på Ø150mm. Hvilke tettemiddel er best mellom denne og skrog ? Gjennomføringen står akkurat i vannlinja. Halvparten under vann. Å lime den fast med epoxy er kanskje ikke så lurt om den skal byttes ut senere. Gjennomføringen har 4 hull for innfesting. Der tenker jeg å bruke skrue med mutter og skive.

Har dessuten forhørt meg litt angående evt tetting mellom slange og stusser. Tilbakemelding jeg har fått er å ikke benytte noe der. Kun slange og doble klemmer,

Jeg velger enten Sika eller tec7. Mye av Sikaflexen jeg finner i butikkene er utgått på best før dato. Vet ikke helt hvor mye det har å si, men vil jo ha det optimalt under vannlinja.

Har ofte lest Vanntro sine kunnskapsrike gode råd, men husker selvsagt ikke alle og ikke er de helt lette å søke tilbake til.

Ofte så sies det at man skal la Sika/tec7 herde et døgn før man skrur helt til, slik at det danner en pakning. Hva tenker dere om det?  Det forutsetter jo at flensen som skal limes er så stiv at trykket bli likt hele veien rundt.