Jump to content

VP MD2A, blanding av vann og olje kommer ut av oljepåfylling


PetroBåt

Recommended Posts

Hei

I fjor høst fikk jeg endelig kjøpt med en Nidelv 24. Etter å ha brukt vinteren og våren på å sette den i stand fikk jeg endelig sjøsatt for ca 2. uker siden.

På andre turen med den fikk jeg problemer. Etter at motoren hadde gått på tomgang i ca 1,5 timer tittet jeg ned i kjølen og der lå det å fløt en blanding med olje og vann. Grå graut.

Det viste seg at det lakk en blanding mellom olje og vann fra utåndingen (oljepåfyllingen). Motoren gikk like fint, men jeg kunne ikke kjøre med dette.

 

Motoren er en Volvo Penta MD 2A 

Det er nylig byttet olje og filter før sjøsetting

 

Noen som har noe tips på hva dette kan være? 
Bildet viser den grå blandingen på vei ut av oljepåfyllingen. 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Volvo Penta vann i olja, problemer". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

 

20170617_150232.jpg

Link to post
Share on other sites

Har ikke så veldig peiling på Volvo, men kan komme med et par tips på generelt grunnlag.

Finn ut hvor vannpumpa er, og få fastslått om det kan være en dårlig simmering rundt en drivaksel i vannpumpa som kan forårsake vannlekkasje som havner i motorolja. Det vil være enklest og billigst.

Dersom det ikke er problemet, så har du antagelig et problem med toppakning eller at det er rustet hull i en kjølekanal i topplokket. Det siste vil vel bare være sannsynlig dersom det er en saltvannskjølt motor.

 

Men som første tiltak, bør du vel få ut griseriet, og skylle enten med diesel eller ren olje avhengig av hvor tyktflytende guffa er.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Takk for svar.  

Det var gode tips der. Jeg har ikke fått tid til å se nærmere på det enda, måtte ta oss tid til litt ferie.  

Båten er på land igjen og planen nå er å heise ut motoren.  Jeg aner det kan bli en total overhaling her. 

 

Hvor får man tak i deler til disse motorene?

Link to post
Share on other sites

Om motoren går fint er det neppe behov for overhaling. Demonter sjøvannspumpa og skift tetninger, skift olje og filter et par ganger så er nok problemet løst. Ingen grunn til å heise motoren ut I utide..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering:

Heiste ut motoren for å komme til bedre for å se og skru. Trengte ikke lete lenge før jeg fant 10 cm med kjemisk metall ned langs blokka på ene sylinderen. Alltid fint å finne ting etter tidligere eiere. Det må vel bety sprekk i blokka. Uten å ha sett mer på det enn det, kan man vel anta at det plutselig ble mer omfattende.

Er det noen som har erfaring med å sveise eller på annen måte reparere dette, eller er det løpet kjørt? Evt. Hvordan er tilgangen på brukte deler?

Beklager at jeg ikke har bilde, kommer i morgen. 

Link to post
Share on other sites

Hvis den er reparert såpass og dubikkw har fått beskjed kan du reklamere. Forbrukerkjøpsloven har en nifty liten del som heter "selger vet eller burde ha visst". Vant selv en reklamasjon på det, krevde 60', fikk 45'

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det kan det godt være. Det er løse sylinderforinger på disse, med o-ringer mellom sylinder og kjølekappe. Har lest at en kar med navn Tor Sneve driver og selger brukte deler til dem. Men sjekk nå først og fremst vannpumpa da, det er den vanligste lekkasjeårsaken på disse motorene. Hvis denne er OK kan du begynne å lete etter en ny sylinder. Disse er løse, ikke en del av motorblokka.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

I.M.S. skrev for 7 timer siden:

Beklager index, løse syl. foringer kom først på MD 11/17

 

Det var jeg ikke klar over! Så da lærte jeg noe nytt i dag også;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

Nå har jeg gjort store fremskritt, for det første så er dette en MD2B ikke A. Det forenkler forhåpentlig deletilgangen.

Fikk satt motoren i bukken og startet demontering i dag. Ble veldig mye vasking siden blandingen av olje og vann selvfølgelig hadde kommet til overalt. 

 

Etter første sylinder var tatt av og oljevannjumpa tørket overalt viste feilen seg tydelig

Pakningen var ødelagt og det var sprukket av en stor bit i sylinderen. Oljefjæra på stempelet var knekt også.

 

Kan ikke ha vært mye hjelp i denne sylinderen i drift.  

Det forklarer jo godt hvorfor litervis med vann blandet seg med motoroljen.

 

Jeg må utvilsomt ha ny sylinder, stempel og pakninger. Hvor er dette best å få tak i til VP MD2B ?

 

20170708_110433.jpg

20170708_113428.jpg

20170708_113701.jpg

Link to post
Share on other sites

Der der var litt verre enn dårlige tetninger på vannpumpa ja! Ta en prat med Tor Sneve, han har hjulpet flere her med deler til disse motorene.  Brukte deler selvsagt, nytt er ofte skremmende dyrt.. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for tips med deler, fikk ikke noe respons fra de, men var en på finn som kanskje har noe. 

Jeg trenger en del pakninger til begge sylinderene, men ser at de selges både i sett og enkelthvis. Hvordan kan en toppakning koste 450kr, mens et sett med toppakning, manifoldpakning og ventiltoppakning til 500? Det er samme kvaliteten på toppakningen?

Link to post
Share on other sites

Brukt stempel og sylinder er helt OK. Men jeg ville uansett ha honet og skiftet stempelringer når motoren likevel er demontert. Og slipt ventilene, så vet du at den er tett og god.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...