Nemos Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Hei. Jeg prøver å justere timing på dieselpumpa. Har verktøyet og prøvde litt i går. Det jeg synes er vanskeligst er å finne nøyaktig startpunktet for jobben. I verkstedshåndboka står det at jeg skal vri motoren til 1 syl er i tennpos. Altså når begge ventilene er lukket, finner ikke noen merker på svinghjulet eller andre steder som sier et jeg treffer helt nøyaktig. Motoren startet lett, men soter litt og mangler 300rpm. Dyser er overhalt. Pumpa ble løsnet i vinter og må derfor times på nytt. I går fulgte jeg verkstedshåndboka og etter at jeg har tørnet motoren 1mm på indikatorklokka viser svinghjulet 20grader etter øvere døpunkt.. Burde ikke motoren være vanskeligere å starte da? Noen her som har justert timing på 30 eller 40 moterene som kan gi meg et godt tips? Link to post
nomen Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Når ventilene syl.1 er lukket (veksling på 4) og du ser merkene på svinghjulet i posisjon for justering. Da er det bare å gjøre som beskrevet. Det som er viktig er at hvis du må vri motoren moturs, må du ALLTID vri den tilbake til 45°fød. før du vrir deg fremover igjen. Dette fordi du må ta opp tannslakken i registeret. Ellers kan du tenke at dieselpumpen som en fordeler er på bensinmotoren. Og at du nå justerer tenningen ved å vri den slik at du får tenning (løftet du måler på indikatorklokka) riktig iforhold til merkingen på svinghjulet. Ikke lett å forklare dette her med tekst. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Nemos Posted June 20, 2017 Author Share Posted June 20, 2017 Fikk justert ferdig i dag. Det jeg gjorde feil var at jeg ikke dro motoren langt nok tilbake før jeg nullstilte klokka. Det var 4 grader feil på tenningen. Link to post
tjt Posted June 20, 2017 Share Posted June 20, 2017 Tror nok du har feil manual, det er mest sansynlig ett hull i svinhjulskåpa på venstre side som er plugget med en plastpropp, og ett tilsvarende i svinhjulet som indikerer ød, i dette passer det helt fortreffelig med en 10mm bolt/bor. tørn motoren i driftsrettningen til du får låst svinghjulet med bolten, sett på måleur m/adapteret i senterhullet på pumpa og gi den litt margin på bevegelse, ta ut bolten og drei tilbake ca 30gr (ikke 45gr!!) til måleuret slutter å bevege seg, null ut og drei i driftsretningen til at bolten låser i svinghjulet. Nå kan du lese ut plungerløftet på måleuret og justere dette til riktig verdi ved å vri på pumpa. Håper dette kan være til hjelp, men ikke gjør dette hvis du ikke har riktig manual og data, Kan fort bli landligge av slikt. Link to post
Nemos Posted June 21, 2017 Author Share Posted June 21, 2017 Har riktig manual. Den pluggen du referer til sitter på 31 motoren og ikke på 30. Det er ikke mulig å låse svinghjulet i TDC på 30 motoren. Fikk justert dette riktig i går :) Link to post
Recommended Posts