Jump to content

Sette opp oljetrykk og temperatur instrument på flybridge i Viksund 360

Jobmaster

Recommended Posts

Hei.

Har en Viksund 360 2002 mod og ønsker å lage til instrumenter på flybridgen som viser olje trykk og temperatur.

Har Volvo 41P -A 2002 mob motorer og vet at jeg må kjøpe givere for olje og temp som er laget for dobbel installasjon.

Har også funnet at VDO ser ut til å ha laget instrumenter til Volvo så de er på plass. Har idag turteller og tilt instrumenter samt instrument som viser ladingen oppe.

Da fikk jeg beskjed om at ledningsnettet til Volvo er allerede er på plass opp og må bare finne de rette ledningene som skal inn på instrumentene.

Er det noen her inne som vet om det nå bare er å finne de riktige ledningene å sette på så vil dette være i ordren.?

Legger ved ett bilde av instrumentene fra styreposisjon nede.

Mvh Kjelli.

20170620_104826.jpg

Det ligger jo pluss på de instrumentene som allerede er der.  Det samme med minus . Du bare  går videre derifra. Om det ligger ledig giverkabel ser du på tegningen til motoren. Det kan jeg ikke huske, men tviler........... uansett vil det være to ledige ledninger i stokken som bare er isolert på enden. Samme ledninger vil da være synlige i motor rom.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Mener dette er bra beskrevet i servicemanualen elektrodelen for 41/42/43 siden du har originalt opplegg med to styreposisjoner

ed. Ser på side 37 i verkstedhåndboka for fly/2.styrepos., er det kun turteller, varsellamper og start/stopp originalt i ledningsnettet, men 4 ledige plasser i multikontakten, uten at det viser om det er ledere her. Er du heldig er det 4 ledere som kan brukes helt bak og ned, hvis ikke må det strekkes nytt til giverne.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Har akkurat samme problemstilling. Tamd 41p med enkle instrumentpaneler på flybridge. Jeg ser du nevner at giverne på motorene må byttes. Vil man få feil avlesning om man kobler to instrumenter på en vanlig giver? Er Volvo instrumentene spesielle, eller fungerer det med vanlige VDO eller Wema  instrumenter? Tenkte å bytte alle til en mer moderne variant.

Hei.

Jeg er ikke noe ekspert på dette sitter og leser nå. Men det er 2 typer givere på marinepartseuropa sine sider og jeg har også fått beskjed om at de må¨byttes ellers vil dette bli vist feil.

Men nå var ikke disse så dyre. PÅ Marinedeler.no så koster dual Tempgiver art nr 840074 kr 454 og oljetrykk str nr 866836 oh koster 1296. 

Det skal være VDO som har laget til Volvo hele tiden såvidt jeg forstår så jeg bestiller dette av Sleipner Motor da de har alle varianter. Men tror Maritim også har VDO.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...