Jump to content

Ønsker rute fra Skjebergkilen til Moss

Sandebukta

Recommended Posts

Hei. Lurer på om noen har en OK rute fra Skjebergkilen til Moss/ Jeløya? Er ikke kjent og vil gjerne ha forslag til en rute som ikke er alt for vindutsatt/midtfjords, men samtidig ikke går inn igjennom de trangeste sund mellom holmene innerst i leia. Takk! 

Edited by Sandebukta (see edit history)

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Mitt forslag til rute:

Skjebergkilen-singleøya-ramsø-kjøkøysund-puttesund-lera-strømtangen-saltnes-larkollen-mossesundet og da enten rundt jeløya eller gjennom kanalen.

Dette her er litt fritt etter hukommelsen, men dette er egentlig en grei farled som er godt merket. Har gått strekningen uten hjelpemiddel før om årene også, så med dagens hjelpemidler er det en veldig fin og trygg tur.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Når du passerer Strømtangen fyr og du ønsker å gå litt i le, gå på innsiden av Grindskjær, Flatskjæra, Lyngholmen og Stensholmen, gå inn forbi Mærrapanna og inn i Hankøsundet. Etter Hankøsundet (5 knop), skrå over på innsiden av Risholmen før du stevner litt utover, runder av mot Styrbord og går på innsiden av Rauer mot Engelsviken. Da går du i relativt smult farvann som er godt merket. På en solskinnsdag er det rene E6 og du kan henge deg på andre som skal samme vei. Men i utgangspunktet enkelt å finne fram og greit å manøvrere. Samt litt hyggeligere enn å mase ute i fjorden.

Takk for tips! Prøver å plotte inn den. Ser det er meldt 9 sm sydvest ved Strømtangen. Er det noe å tenke på? Har en ganske tung og stødig 30 fot snekke.

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Det blir gjerne litt grov sjø ved Strømtangen, så der foretrekker jeg gjerne og gå godt fra land for å ikke får de største bølgene. 9 sekundmeter kan være utrivelig om du kommer for nærme land akkurat der mhp bølgehøyder.  Hører noen snakker om at det er et lite sund man kan gå i for å unngå strømtangen, men selv har jeg aldri gått der, så ikke gå der før noen som har gått der sier det er ok. ;-)

Edited by Lovart låring (see edit history)

Hilsen Arne.

Strømtangen kan være litt tøff, med rotete sjø i den vinden, men det er kortvarig og for en 30 fot snekke er det ikke noe problem. Bare litt ubehag i noen få minutter. Sundet bak fyret kan du glemme med en 30 fot snekke. Det er for grunt. Det er også merket som grunnvannslinje i mitt kart.  

Jeg har selv gått denne ruten mange ganger i det meste av vær. Med værmeldingen og man skal jo kose seg litt på turen, så hadde dette blitt mitt valg (Startet ruten ved Singeløy)

Dette er en rute flere andre også har vært inne på.

/Chaos

Singeloya-Hanko.jpg

Hanko_Moss.jpg

Høne, øl og hornmusikk!

Sundet bak fyret er ikke å anbefale når det er litt sjø, for det er tett på land når man kommer ut, men det er dypt nok. Har gått det med 1,3m dypgående i rolig vær, men gidder ikke prøve på lavt vann.

Bare hyggelig!! :-) Hyggelig at du får en fin tur i en flott del av skjærgården. :-)

Godt tur, og trygt seilas.

Hilsen Arne.

I Hankøsundet kan du passere Marina'en, deretter seile inn styrbord. Innerst i vika ligger en liten kiosk, drivstoff-utsalg og Joker-butikk med trivelig betjening. Fint å kjøpe is her :thumbsup: 

Passerer du Engelsviken i vanlig åpningstid får du varme fiskekaker i fiskebutikken på brygga. Bare så du ikke sulter ihjel på turen... :yesnod: