Jump to content

MD11c Oljetrykket faller ved lavere turtall

PAGURUS III

Recommended Posts

Jeg har et rart problem med min MD11c som jeg ikke blir klok på:

Etter å ha gått en tid (over 1 time) på marsjfart og når jeg senker turtallet, så piper alarmen og lampa for oljetrykket lyser. Temperaturen er forøvrig helt ok.

Jeg har byttet oljetrykksgiveren og det løste ikke problemet.

Sila ved peilepinnen er også renset.

Har byttet olje og oljefilter et par ganger og da forsvinner problemet tilsynelatende, men etter en tid kommer det tilbake.

Hva i alle verden kan problemet være ?

"Sommer... alltid!!!..."

PAGURUS III skrev for 19 timer siden:

Har byttet olje og oljefilter et par ganger og da forsvinner problemet tilsynelatende, men etter en tid kommer det tilbake.

Hva i alle verden kan problemet være ?

Det kan være du har ett lite hull i membranen på fødepumpa slik at du får diesel i motoroljen.

Sjekk konsistensen på olja.

• 3 weeks later...

Nå har jeg byttet membranen på dieselpumpa, byttet olje og oljefilter, byttet oljetrykksgiveren, renset sila; -dessverre så har jeg samme problemet ennå...

Oljetrykket lå på ca 1,7 ved kald motor, så det virket også å være bra.

Hva kan grunnen være til at oljetrykket faller når motoren har gått noen timer ??

"Sommer... alltid!!!..."

Blir aldri helt klok på alle disse måleenhetene som finnes for måling av trykk. Brukerhåndboka til MD 11 sier fra 0,8 til 1,5 kp/cm2 på tomgang ved varm motor. Fra 2,0 til 3,0 ved høyere turtall. Er kp/cm2 det samme som bar? Om så er tilfelle burde det jo være godt innenfor. Men min som er større motor skal ha som bellen sier 4,5 kp/cm2 på tomgang og kald motor, noe den også har.

Har vært oppe mange ganger før i andre tråder, men er den nye giveren original ? Det finnes mange typer givere og du skal vel ha av den typen som er tiltenkt alarm og lys. Det er bare en av/på bryter mens et analogt  viserinstrument skal ha en giver som kan måle trykket gradvis. Og siden motoren din arbeider med lavere trykk enn nyere og større motorer kan vel en feil giver fort gi alarm og lys selv om trykket ikke er for lavt for din motor. Men er det original giver så kan du vel se bort fra dette.

Alarmen er vel ekstra utstyr på denne. Kan det være den som tuller og trigger lyset også?

Dårlig jording til instrumentpanel kan også lage slike feil, men litt rart at det bare skulle oppstå etter en times kjøring.

Som han sier, så har han 1,7 bar ved kald motor. Da vil han ha vesentlig lavere trykk ved varm motor (etter en times kjøring), og da kan jeg tippe at reelt trykk kansje er bare på 0,5 bar eller lavere på tomgang. For meg kan det virke som at enten er oljepumpen utslitt, eller så er trykkventilen deffekt/utslitt. Trykkventilen ligger i oljepumpen.

Stemmer det bellen. Min faller til 2,5 på tomgang når den er varm . Men det er jo et stykke fra 1,7 til 0,8 også. Skulle jo vært målt når alarmen går selvfølgelig. Nå har ikke denne motoren bunnpanne i vanlig forstand, men to større luker på siden som kan tas av. Det kan kanskje være en fordel ved inspeksjon av pumpa. Det er bare en vanlig tannhjulspumpe. Overtrykkventil er det kanskje i filterholderen også uten at jeg vet det.

Edited by hegra (see edit history)

Som sagt så far jeg byttet oljetrykksgiveren. Den nye ble kjøpt hos LaSa, -altså original til motoren.

Jeg har også byttet olja til tykkere olje. Gikk fra 10-40 olje til 15-40.

Blir jammen ikke klok av dette.

Kan se ut som to alternativer:

1. Feil med oljepumpa (inni motoren)

2. Slitte rådelagre.  

"Sommer... alltid!!!..."

En 15-40 olje er ikke merkbart tykkere enn 10-40 ved varm motor. Prøv å bruk 20w-50, den bør kunne øke trykket litt, men husk at det fikser ikke problemet ditt. Jeg holder fortsatt en knapp på fjøren i pumpen, men det kan også vere råde/veivlager eller pumpen.

3 hours ago, pipe said:

Lavt oljetrykk på varm notor indikerer at ramme og råde lagrene i motoren begynner å bli utslitt.
Du kan prøve med den tykkeste mineraloljen du finner da blir oljetrykket høyere

Kan det ikke like gjerne være veilvlagre eller eventuelt begge deler?

Jeg har hatt MD11C. En periode hadde jeg for lavt oljetrykk på tomgang. Det var to årsaker som bidro. 1, Skruen rundt peilepinnen som holder fast en sil var ikke helt tett til. Bør sikkert ha en kobberskive, men jeg tettet med Tec-7. 2,Tomgangen var lavere enn spesifisert (850 omdr/min?). Da jeg skrudde opp lokket rundt ventilene så jeg at oljen ikke kom frem overalt) 

Lykke til!