Jump to content

Brigg i sønderled sommeren 2017


Brigg

Recommended Posts

Brigg skrev for 2 timer siden:

Etter å ha startet fra Måløy litt over seks har vi nå kommer velberget over Statt. Forholdene var egentlig ganske greie, men økende vind fra SV 

 

Etter å ha rundet Statt stakk vi oss inn i sunnmørsfjordene og ligger nå på Ikornes. Det har meldt mer enn rikelig vind på kysten de nærmeste dagene, så da kan det være like så greit å holde seg inne i fjordene. 

 

 

 

 

 

 

 

Håper dere fant den innerste brygga i kroken nedenfor badeanlegget. Beste plassen og i le ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Blir bra med vind nå. Skal dere ligge lenge på Ikornes eller pusle ut til Ålesund og Brosundet før det drar seg opp med vind? Ligg i såfall helt innerst i Brosundet, om så utenpå noen. Helt vanlig i havna her. Ligg IKKE på gjestebrygga ved losbåten. Der blir sjøen et helvete, men det opplevde du kanskje på sørover. 

Kan forøvrig bli ganske heftig inne på Øye, om det drar seg opp. Da er det nok bedre på Sæbø, med helt skjermet havn. 

Har du Mais forresten? Må jo få tatt et bilde fra stuevinduet om du passerer forbi her igjen. Var bortreist sist du passerte.- etter Vegsundet ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en tidlig start på dagen har vi tatt det med ro, og de av oss som ikke sov over Statt har fått seg litt søvn?

 

@dacapo Er veldig fornøyd med å ha gjort unna Statten under rimelige forhold. Meldingene de nærmeste dagene er ikke noe særlige. Samtidig er varslene for lørdag bedre nå enn de var tidligere. Får håpe at det blir en mulighet for @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås å komme over. 

 

@Eureka Takk for mange gode tips. Vi har altså gått til Ikornnes og planlegger å ligge her i to dager. Er meldt litt bedre vær i morgen og da blir det nok besøk i utendørsbadet for den yngre delen av mannskapet. I tillegg er planen å vaske klær og rengjøring av båt, både innvendig og utvendig. Her koster hver vask eller tørk kr 20, og dette er rimeligere enn de fleste steder. 

 

Går sansynligvis til Ålebyen på lørdag. Hvor urolig det vil være i ytre havn avhenger mye av vindretningen. Særlig NV vind er ubehagelig, samtidig antar jeg at vinder fra sørlig ellet østlig retning ikke merkes noe særlig. 

 

Har vært i akvariet en gang tidligere, men det er noen år siden. Kjenner jeg største lettmatros rett er interessen større for shopping. 

 

Når det gjelder Måløy så fremsto jeg kanskje litt flåsete i går. Det har jeg ingen grunn til. Måløy er et livskraftig samfunn med mye fiskerirelatert virksomhet. Det blir stadig færre slike steder så la oss applaudere de som holder stand. 

 

@Trophy Her omentrent?

 

IMG_2199.JPG.2e007686f284814dd752f18d8520bbad.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da gikk vi over Stadt i dag også som planlagt , vi startet 06:30 fra Silda og så da at dere allerede var på vei mot Gamla . 

Rotete sjø, men relativ lav bølgehøyde for oss som startet tidlig, snakket med en svensk båt som startet noen timer senere og de klaget på store bølger og sjøsykt mannskap.

Vi ligger nå i Ålesund havn, kikket etter dere ,men forstår dere har dratt innover i fjordene.

Regn her i dag, men er opphold i morgen.

Vi går hjem til Molde på lørdag.

Anbefaler dere å ta med dere Finnøy,Ona og Bjørnsund på nordover tur.

Hvis dere kommer innom Molde er det gratis overnatting på Hjertøya rett sør for byen, 5 min fra sentrum, der er det flotte betongbrygger og fint for ungene?

Link to post
Share on other sites

Blåser en frisk sønnavind her på Ikornnes i dag, men selvfølgelig bare bagateller sammenlignet med ute på kysten. God temperatur med 19 grader. Lover godt for dagens planlagte aktiviteter i utendørsbadet her. 

 

@Otto R Du gikk jo sørover samtidig som meg tidligere i sommer, og har dermed hatt god tid på Vestlandet. Er det noen spesielle steder dere har vært som du har lyst til å anbefale for andre?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Blåser vel fortsatt godt på Ikornes, om ikke mere enn tidligere? Her ute, innerst i Borgundfjorden, kjennes det ut til at det begynner å roe seg ørlite, men fortsatt mer enn trives med på denne årstiden. For det går hardt ut over plummetrærne... så ut som det skulle bli en meget god sesong...

 

 

Link to post
Share on other sites

I følge yr skal det blåse rundt 9 m/s her, altså frisk bris. Tror nok det blåser en del mer enn som så. 

 

Har vinden i siden og presses mot brygga, med seks nærmest flatklemte fendere i mellom. 

 

Vanskelig å ta bilder av bølger, men fjorden forbi her går hvit. Og da blåser det ut av en ikke veldig lang fjord. Flaggene står rett ut som om de skulle være av kryssfiner. 

 

 IMG_2201.JPG.81041dc4de802dc56b0c8718bc9319c6.JPG

 

IMG_2202.JPG.2d714588c9d5ffdc60d96154800b4414.JPG

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

I utendørsbadet: Godt og varmt. Varmere enn luften med 20 grader, dog med kraftig vind. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nei, har ingen AIS overhodet. Trives best litt inkognito?  Skal gi et hint når vi starter i morgen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

On 8/10/2017 at 10:44 AM, dacapo said:

Tror det var lurt å ta Stadhavet i dag - ser ikke så lystelig ut senere i uka :sailing:

 

Kan skrive under på det, ja.  

V

Ligger i Florø og angrer som en hund på at vi ikke startet én dag tidligere fra Oslo.  

 

On 8/10/2017 at 4:29 PM, Brigg said:

Meldingene de nærmeste dagene er ikke noe særlige. Samtidig er varslene for lørdag bedre nå enn de var tidligere. Får håpe at det blir en mulighet for @sap_2000 og @Bjørn Løvjomås å komme over. 

 

Ser dessverre ikke lystig ut om man ser på

barentswatch. 

Nordvesten i morgen bringer kryssende bølger på varselet. 3 m sign og maks på rundt 5.  Det blir alt for mye, så det ser ut som vi må

smøre oss med tolmodighet (og cider) her i området.  

Går nok til måløy eller silda i morgen og legger oss på vent tilfelle rottefelle.  

 

God tur videre. Håper vi sees igjen snart @Brigg:yesnod:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vi har enda en uke til vi må være hjemme så det vil forundre meg om dere ikke når oss igjen. 

 

I dag har vi hatt en rolig dag her på Ikornnes. Har vært og handlet mat, badet og spist middag på kroa her. Fredag er pizzadag, men merkelig nok hadde de ikke pizza. I stedet ble det dagens fredagsbiff som smakte helt greit. 

 

Med god temperatur og bare noen få regndråper skulle det ligge bra til rette for en dag i utendørsbadet her. Men vinden gjorde sitt ytterste for å ødelegge. Basengområdet er godt tilrettelagt med solsenger og andre møbler, men i dag gjaldt det å surre det slik at det ikke blåste bort. Og vinden gjorde det uansett for surt å sitte der. 

 

Men uansett, det er noe eget med å ligge i et oppvarmet utendørsbaseng og se opp på spisse sunnmørsfjell i 1500 meters høyde med isbreer på toppene. Slike opplevelser får man ikke mange steder i verden. 

 

IMG_2200.JPG.9ad248ae67ea201df49be308d55cb4d0.JPG

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Sykkylven sentrum har nok litt mere mat å by på, men ikke mye ? 

Jobba der inne for 8-9 år siden. Bodde på kontoret annenhver uke og hadde reservetjeneste. En uke i strekk. Fikk vel igrunn nok av Sykkylven ? Siden har jeg vært der en gang med båt, Ikornes, ellers er det en plass man kjører gjennom for å komme til Strandafjellet skisenter. 

Link to post
Share on other sites

Brigg, vi har vært en stund på tur, men vi hadde 2 ukers opphold siste 2 uker av juli mens jeg var på jobb i Nordsjøen. Kona tok da fly hjem og jobbet i mellomtiden. Jeg var så heldig å få låne båtplass av en av båtplassens medlemmer på Stord, håper jeg kan gjøre gjengjeld en annen gang.

Flotte plasser denne gang har vært Kvitsøy, Røvær, Utstein med kloster besøk, Skudeneshavn,Espevær,Brandasund og Bekkjarvik. sistnevnte er en perle særlig hvis det er plass i indre basseng.

På romsdalskysten kan anbefale Finnøy, Ona og Bjørnsund og lenger nord Håholmen ved Atlanterhavsveien.

God tur resten av ferien , vi avslutter og drar fra Ålesund til Molde lørdag.

Link to post
Share on other sites

@Otto R Mange av de stedene har vi også rukket innom. Enig i at det er mye fint nedover vestlandskysten. 

 

@Eureka Hint, hint. Nå gjør vi oss startklare for å gå til Ålesund. Tar ruta gjennom Vegsundet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for bilde @Eureka Siden jeg er om bord når båten er utpå er det sjelden jeg får se båten utenfra. 

 

Vi er vel fremme i Ålesund og har funnet oss en fin plass inne i Brosundet. Her ligger vi beskyttet mot alle typer vær. 

 

Det ligger endel båter i ytre havn mens det er mye ledig her inne i sundet. 

 

Det melder mye vind igjen i morgen så jeg antar at vi blir liggende her til mandag. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...