selfa22 Startet 23.Juni.2017 Del på Facebook Startet 23.Juni.2017 er det noen som har erfaring med en Yanmar 3GM30F, 2000mod. jeg skal ivei og se på en båt i helgen, og motoren i båten er defekt, ifølge eieren. den vil kun gå på lavt turtall. hva kan da være feil her? noen som har noe erfaring med denne typen motor? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Hei Me har to stk 2GM20F, som er den tosylindra lillebroren. Dette er gode motorar, etter vår erfaring. Eg kan ikkje så mykje om motorar, men tenkjer at det kanskje kan vera noko gale med drivstofftilførsla? Det er sikkert andre som kan svara deg betre. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Finnes vel ikke bedre små diesel motorerer, hvis du får et greit prisavslag kan det være et bra kjøp. hva som er galt, tja sannsynligvis noe med dieseltilførsel eller høytrykkspumpe diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 23.Juni.2017 Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 Jeg tenker dieseltilførsel, tette drivstoff-filtere eller at eksosbendet har blitt tett av sot og skitt. På noen motorer er det et skumgummifilter inni luftinntaket som kan gå tett eller flytte på seg så det stenger for luftstrømmen.. Jeg har bare gode erfaringer med denne motortypen. De er produsert i et stort antall og det burde være mulig å få tak i deler til i lang tid fremover. F-en i typebetegnelsen betyr at det er snakk om en ferskvannskjølt motor med varmeveksler. Dermed burde levetiden være vesentlig lenger enn en saltvannskjølt motor. Min 3GM30F er fra 1986. Den ble overhalt for ca 10 år siden. Jeg mener å huske at det eneste som måtte byttes var stempelringene. Den har gått som en klokke siden. Bunnen i motorrommet er fortsatt like hvit, - ikke en dråpe olje lekker fra motoren.. (Det må bemerkes at min motor sitter i en seilbåt og dermed er ikke antall driftstimer allverdens. På den annen side er nok ikke gjentatte kaldstarter og stopp der motoren knapt har blitt driftsvarm optimalt heller..) Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 23.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2017 er det noe spesielt jeg burde sjekke,når jeg er og ser på den da? bli litt rart og plukke motoren i små biter når jeg er der. Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Har vert og sett på båten i dag, og motoren starter veldig lett, og man får lett 3000omd når motoren står i fri. Men får kun 2000omd når den står i gir framover. Noen som har en formening om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 Hei Høyrer du at motoren jobbar tungt, eller er den berre utan kraft. Kan det vera for stor propell, tau i propellen eller svært grodd båt og propell? Kanskje det kan vera svært dårleg oppretting av propellakslingen/ kast i akslingen. Våre yanmarmotorar klarar 3000 + i gir. Ask Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 motor jobber ikke tungt, og det var ingen svart røyk av den, klare bare ikke mer en 2000,omd når den står i gir, ifølge selgeren så har dette kommet gradvis iløpet av et års tid, båten ble satt ut for 2mnd siden, så noe groe på propellen er det ikke. kan det være at eksos bendet/slangen er blitt tett tro? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.Juni.2017 Del på Facebook Svart 24.Juni.2017 (redigert) Det er matepumpa, som ikke leverer nok. Dette skyldes lekkasje på en eller begge ventiler i matepumpen. Se på min hjemmeside: arkmarin.no under fanen Omega 36. Der kan du lese om hvordan vi løste problemet. Redigert 24.Juni.2017 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
selfa22 Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 bør vell undersøke matepumpen, så får jeg se om det blir da Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 (redigert) Kom til og tenke på en ting, ang matepumpen. Om denne ikke er bra, burde ikke motor bli treg startet da? Redigert 25.Juni.2017 av selfa22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Den vil ikke ha startproblem, da den leverer nok til å gå på tomgang. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
selfa22 Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Da får jeg demontere og sjekke den. Sitér dette innlegget Link to post
selfa22 Svart 1.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2017 ser ut som fødepumpen på motoren er bra, men har uansett bestilt ny. lurer litt på dette med motorfestene, jeg synes motoren rister noe helt jævlig,fra side til side, skal disse motorene være ganske "løse"? hvis ikke så tror jeg motorfestene mine er defekte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.