DieselDahl Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Havlengt skrev for 1 time siden: @DieselDahl; Dette var ny info for meg.. Betyr dette at det ikkje er påkrevd med "reine" startbatteri for D4 og D6? Altså at dei vil leva greit med thruster og vinsjdrift frå ein startbank som er dimensjonert ihht. Volvo sin spec? Jepp. Link to post
Scand Baltic Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Mener da å ha lest i manualen at det ikke skal kobles andre forbrukere på start. Men som det og har blitt nevnt så tåler nok motorstyringen det. For hos meg var det thrusteren som tapte med brent rele p.g.a. spenningsfall. Så tipper nok at motor er"prioritert" Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Sitat For hos meg var det thrusteren som tapte med brent rele p.g.a. spenningsfall. Er det da ikke så enkelt som å ha tjukke nok kabler slik at det ikke blir unødvendig spenningsfall? Selv har jeg i år montert baugtruster, 60kg. SE-60 Sleipner . Den går på forbruksbanken (som har 2000CCA tilgjengelig) 4m unna batteriene via 95kvadrat kabler. Da får både motor og releer mer enn nok høy spenning ved bruk. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Scand Baltic Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 (redigert) Var ikke kablene det var noe feil med. Rett og slett ikke nok å ta av fra startbatteriet. Hadde og lagt merke til at ladelampa blinket når thruster ble brukt. Og det er snakk om common rail motor. Redigert 25.Juni.2017 av Scand Baltic (see edit history) Link to post
arnearmoa Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Hei, har har det sneket seg inn en misforståelse. Batterilampa blinket ikke når thrusteren ble brukt. Den blinker etter at jeg har satt på tenninga og alle varsellampene har blinket hver sin gang en runde. Den slukker når jeg har startet motoren, og jeg har ikke sett lys i den med motor igang. Og ifølge et innlegg lenger oppe, så er visst dette normalt, noe jeg ikke var klar over. Det blir som at de fleste ladelamper lyser fra du slår på tenninga til dynamoen lager spenning. Link to post
Turbåt Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Selv har jeg Biltema 12V 90Ah 700CCA som startbatteri i min båt. Funker bra, det. Mens vi er inne på tema om startbatterier i Scand Baltic. Mitt står under dørken i kottet på SB side for forbruksbatteriene (som står under trappetrinnet). Når jeg har mye stæsj i dette kottet er det krevende å komme til. Jeg har derfor montert et lite LCD voltmeter-display som jeg har lagt sammen med de andre batteriene under trappetrinnet. Nå er det endelig veldig enkelt for meg å sjekke spenningen på startbatteriet, se bilde :-) Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
arnearmoa Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Da kan jeg fortelle at det nok ikke er normalt med blinking i batterilampa. Det har det nemlig blitt helt slutt på etter at jeg fikk doblet startbatteriet (ett ektra identisk) Alle andre problemer borte også. Anbefales ? Link to post
arnearmoa Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Oops. Der var det blink igjen. Da aner ikke jeg hva det betyr ? Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Hvis du bare aksepterer at det er slik så får du en ting mindre å tenke på. Når batterispenningen tilsvarer fulladet hvilespenning eller lavere spenning vil lampa blinke før start. Om batteriet har høyere spenning, feks fordi ladstrømslader står på eller at batteriet nettopp har blitt ladet, vil det ikke blinke. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
arnearmoa Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Der har du nok svaret, ja ? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn