Jump to content

Scand Baltic med D6-310 og dårlig spenning på startbatteri


arnearmoa

Recommended Posts

Havlengt skrev for 1 time siden:

@DieselDahl; Dette var ny info for meg..

Betyr dette at det ikkje er påkrevd med "reine" startbatteri for D4 og D6?

Altså at dei vil leva greit med thruster og vinsjdrift frå ein startbank som er dimensjonert ihht. Volvo sin spec?

Jepp. 

Link to post

Mener da å ha lest i manualen at det ikke skal kobles andre forbrukere på start. 

Men som det og har blitt nevnt så tåler nok motorstyringen det. 

For hos meg var det thrusteren som tapte med brent rele p.g.a. spenningsfall. 

Så tipper nok at motor er"prioritert"

Link to post
Sitat

For hos meg var det thrusteren som tapte med brent rele p.g.a. spenningsfall. 

Er det da ikke så enkelt som å ha tjukke nok kabler slik at det ikke blir unødvendig spenningsfall? Selv har jeg i år montert baugtruster, 60kg. SE-60 Sleipner . Den går på forbruksbanken (som har 2000CCA tilgjengelig) 4m unna batteriene via 95kvadrat kabler. Da får både motor og releer mer enn nok høy spenning ved bruk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei, har har det sneket seg inn en misforståelse.  Batterilampa blinket ikke når thrusteren ble brukt.  Den blinker etter at jeg har satt på tenninga og alle varsellampene har blinket hver sin gang en runde.  Den slukker når jeg har startet motoren, og jeg har ikke sett lys i den med motor igang.  Og ifølge et innlegg lenger oppe, så er visst dette normalt, noe jeg ikke var klar over.  Det blir som at de fleste ladelamper lyser fra du slår på tenninga til dynamoen lager spenning.

Link to post

Selv har jeg Biltema 12V 90Ah 700CCA som startbatteri i min båt. Funker bra, det.

Mens vi er inne på tema om startbatterier i Scand Baltic. Mitt står under dørken i kottet på SB side for forbruksbatteriene (som står under trappetrinnet). Når jeg har mye stæsj i dette kottet er det krevende å komme til. Jeg har derfor montert et lite LCD voltmeter-display som jeg har lagt sammen med de andre batteriene under trappetrinnet. Nå er det endelig veldig enkelt for meg å sjekke spenningen på startbatteriet, se bilde :-)

IMG_20170625_165537.jpg

IMG_20170625_165608.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kan jeg fortelle at det nok ikke er normalt med blinking i batterilampa. Det har det nemlig blitt helt slutt på etter at jeg fikk doblet startbatteriet (ett ektra identisk)

 

Alle andre problemer borte også. Anbefales ?

Link to post

Hvis du bare aksepterer at det er slik så får du en ting mindre å tenke på. 

 

Når batterispenningen tilsvarer fulladet hvilespenning eller lavere spenning vil lampa blinke før start. Om batteriet har høyere spenning, feks fordi ladstrømslader står på eller at batteriet nettopp har blitt ladet, vil det ikke blinke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...