arnearmoa Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Vi har nettopp overtatt en Scand Baltic 2007 med Volvo Penta D6-310 hvor startbatteriet og to forbruksbatterier visstnok er helt nye (og så er det visst ett forbruksbatteri til). Vi har startet motoren bare fem-seks ganger, og fra første gang virket det som startbatteriet slet litt med å dra rundt motoren. Jeg trodde kanskje at det var bare forbruksbatteriene som var nye, og regnet med at vi ville måtte bytte startbatteri etterhvert. Har etterpå fått bekreftet at også startbatteriet er helt nytt. Det er ett digitalt volmeter, som jeg antok var til forbruksbanken, og ett rundt med viser, som jeg har antatt var til startbatteriet, siden det står Volvo Penta på det. De tre siste gangene jeg har startet motoren, har varsellampa for batteri blinket etter at jeg hadde skrudd på tenningen og "blinkerunden" i varsellampene var over i det runde Volvo-instrumentet med flere varsellamper. Den første av disse tre gangene rakk jeg ikke å reagere, før jeg hadde startet motoren, og da slukket lampa med en gang. Jeg mener jeg husker at voltmeteret med viser var helt nede mot 12V, noe som overrasket meg, siden det var mindre enn ett døgn siden vi hadde krysset fra Strømstad til Vestfold, og da hadde vi stått med landstrøm i over ett døgn før den turen. Jeg har ikke vært vant til å ha skillediode eller skillerele, så jeg hadde ikke tenkt skikkelig over hva forholdet mellom de to voltmeterne burde være. Vet ikke hva jeg har enda heller. Uansett konkluderte jeg med at det trolig bare var et gammelt og utslitt startbatteri, som burde byttes. De to siste gangene jeg startet motoren var ifm. første tur helt hjem med båten (en dieselfylling underveis). Da blinket også denne batterilampa etter at tenninga blir slått på. Og begge gangene slo kartplotteren seg av når jeg startet motoren. Underveis hjemover la jeg merke til at viseren på det runde voltmeteret svingte litt usystematisk mellom ca. 13V og 13,5V, mens det digitale sto på 13,9V. Jeg tror egentlig jeg husker at det runde viste lavere spenning enn det digitale mens vi marsjet fra Strømstad også, men da stabilt, og jeg tenkte ikke på at startbatteriet gjerne burde hatt mest spenning hvis det var skillediode. Jeg er snart på tur i båten for å se hva jeg har og kontrollmåle både her og der. Video som viser voltmeterne etter tre-fire timers kjøring til hjemmehavn. Kan det være dårlig kontakt på ladeledning til startbatteriet? (batteripol, hovedbryter, skillerele/-diode?) Kan det være koblet feil på et eller annet vis ifm. bytte av batterier tidligere i år? Er det vanligvis skillerele i Scand Baltic 2007-modell? Alle hint mottas med takk. Har vært bortskjemt med god spenning på batterier i åtte år på den gamle Balticen. Link to post
hegra Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Her vill jeg satset på dårlig jording på alle batteri. Grunnen er at plotter faller ut ved start. Den skal ikke falle ut om den er tilkoblet forbruksbatteri, men jording er felles på alle batteri og når starter tar sitt er det ikke mer igjen til andre ting om kontakten er dårlig. Du må lete på det stedet start og forbruksbatteri har felles minuskontakt. Har opplevd det samme som deg og det endte med at alt ble helt dødt til slutt. Der også var både belysning i kabin og voltmeter urolig under gange. Voltmeter til start viser også hos meg litt mindre enn målt digitalt. At det står på bare 12 før oppstart er litt lavt, men husk at dette er ikke hvilespenning. Hva en D-6 trekker av strøm når tenning slås på vet jeg ikke, men litt er det vel. Et ladeanlegg med skilledioder skal heller ikke ha forskjell på spenning til batteriene. Da mener jeg det er feilmontert, men det er bare og måle på batteriene under drift så ser du det. Link to post
arnearmoa Posted June 24, 2017 Author Share Posted June 24, 2017 Mange takk for innspill. Jeg tror kanskje du er inne på et spor, ja. Jeg har f.eks. også reagert på at det digitale voltmeteret sank overraskende mye bare av at jeg f.eks. satte på ankerlanterna e.l. Husket bare ikke hva som var normalt fra gamlebåten. Kjører straks i havna. Uten ditt svar kunne jeg fort ha sett mest på de røde kablene uten å finne feil. Takk igjen ?? Link to post
Turbåt Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 arnearmoa skrev for 1 time siden: De to siste gangene jeg startet motoren var ifm. første tur helt hjem med båten (en dieselfylling underveis). Da blinket også denne batterilampa etter at tenninga blir slått på. Og begge gangene slo kartplotteren seg av når jeg startet motoren. Jeg har fjerde sesongen men min SB29 nå og må si at batteribanken og ladingen til denne har vært noe av det som har opptatt meg mest. Jeg har enda ikke fullstendig oversikt. Men, kan fortelle at også min kartplotter slo seg av under oppstart. Etterhvert fikk jeg også varsel om lav batterispenning via autopiloten (ALARM Low Supply Voltage), en Simrad AP26. Jeg gav til slutt opp å løse problemene selv - siden de nå var prekære. Jeg leverte båten hos NavyTech på Blommenholm (i dag CT Marine, https://ctmarine.no/). Der fant de ut at forbruktbatteribanken min hadde gått ad undas (et eller flere batterier bulet, dvs de hadde vært totalt utladet og var nå ødelagt). Jeg gav tommel opp for utskiftning av 3 stk forbruksbatterier og det gjorde selvsagt underverker. Som diskutert i andre tråder har også jeg lav ladespenning på startbatteriet når jeg skrur på tenningen, men dette skal visst skyldes den voldsomme strømmen som brukes til forvarming ved oppstart. Jeg akter å frakoble denne forvarmingen da jeg kun benytter båten om sommeren. Ellers begynner jeg såvist å få en oversikt over hva som lader hva i båten min, se bilde under. Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Dykker Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Sjekk om det er forskjell på spenning inn/ut av hovedbryter(e) i forhold til minus. Kjent problem på Baltic'er da bryterene ikke var mekanisk gode. . Link to post
arnearmoa Posted June 24, 2017 Author Share Posted June 24, 2017 Takk for tips. Jeg sleit med å komme til undersiden av den plata for hovedbryterne. Men etter masse måling overalt ellers, kom jeg igrunn fram til at det ikke var dårlig kontakt noe sted. Selve startbatteriet raste ned i 9 volt når jeg startet motoren, og det hadde 12,8 V i hvilespenning. Det er visst helt nytt. Jeg har ikke fått tak i selgeren for å høre når det ble kjøpt og om det har fått god behandling etterpå, men det er i utgangspunktet ikke et rent startbatteri. Det er et 80 Ah Sønnak Dual. Hvis batteriet er i orden, så må jeg tydeligvis ha et batteri med høyere strømkapasitet, eventuelt et ekstra. Kartplotteren slo seg av i dag også, mens spenningen på forbruksbanken målt mot gods på motor knapt ble påvirket av at jeg startet motoren, målt mot jord på blokka og mot jord på batteriet. Det tolker jeg som at kartplotter får strøm fra startbatteriet. Tror dere det er noe galt med det batteriet, eller er det rett og slett litt for lite mtp. strømkapasitet? Her er informasjon fra Sønnak: http://sonnak.com/batteri/sr350-sonnak-dual/ Var på nippet til å kjøpe et Optima batteri, som er like stort og vil passe i samme boks, men jeg rakk ikke å sjekke om det ville bli akseptable forhold mtp. ladespenninger osv., og så mener jeg å huske at det har vært diverse klaging på disse batteriene her på forumet tidligere. Jeg holdt på alene, og det var ikke alltid like enkelt å måle mellom steder med lang avstand imellom. Hadde diverse triks, men sliter med å huske om jeg faktisk fikk sjekket nok til å isolere problemet helt til batteriet. Jeg er veldig sikker på at jeg fikk eliminert feil på jord-siden, men jeg sliter med å huske hvordan/om jeg faktisk fikk målt spenningen på selve pluss-kontakten på starteren, samtidig som jeg startet motoren. Og hvordan skal man komme til under hovedbryterne. Er det bare å ta i og løfte platen rett opp og håpe at alle kabler har nok å gå på? Skruene på "veggen" rundt batteriene er jo bortgjemt med treplugg, og det ser ut som kassen delvis er limt. Siden jeg ikke rakk å kjøpe batteri i dag, så har jeg jo trolig en sjanse til å måle litt mer, i tilfelle det kan redde meg fra å kjøpe et unødvendig batteri. Link to post
Dykker Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 (edited) Etter å ha skrudd av skruene til plata, så er det bare å dra den rett opp. Kablene er hulter i bulter og ganske stive, men skal gå greit å komme til for å få målt på inngang/utgang i forhold til minus. Yanmar 6LPA har formvarmer som trekker omtrent 120A de første minuttene etter start (eller inntil en viss temperatur er oppnåd på innsuget). Dette resulterer i brente kontakter på thrustere, derfor bør man koble vekk denne funksjonen. Ble innført i Norge for å motvirke ekstra røyk fra eksos på kalde dager. Men du har jo VP motor, så du har vel ikke den funksjonen. Holder en knapp på at det er defekt bryter du har. Edited June 24, 2017 by Dykker (see edit history) Link to post
Bonus Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 (edited) Volvo Penta skriver i instruksjonsboken for D6 at kravet til startbatteri er 800 CCA. Det Sønnak batteriet du beskriver kan levere, om jeg leser spesifikasjonene riktig, maks. 510 CCA. Du får nok start med dette, men det er i minste laget. Antall Ah er mindre viktig. Edited June 24, 2017 by Bonus (see edit history) Link to post
Scand Baltic Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Enig med Bonus. Viktig med batteri som leverer og viktig og ikke ha noe annet koblet til startbatteriet siden common rail motorer trenger mye strøm. Slutt på den tiden da alle tunge forbrukere skulle kobles til startbatteri. Link to post
arnearmoa Posted June 24, 2017 Author Share Posted June 24, 2017 Jeg sliter med å finne ut om 510A for dette batteriet peker på CCA (-18 grader) eller CA verdien (0 grader C). Hvis det er CA, blir det jo bare enda verre. Jeg var innom Torsov Bilrekvisita før de stengte, og sleit med å finne et som hadde nok strømkapasitet innenfor dimensjonene til det jeg har, som står i en spesiallaget boks. Optima batteriet skal passe, med CCA på 910? og CA på 1000, men jeg må grave litt for å sjekke om dette blir kompatibelt med forbruksbanken mtp. ladespenninger. Forbruksbatteriene er også Sønnak Dual, men da 115 Ah (SR550). Har vel lest en gang at det skal kunne gå nogenlunde greit å lade AGM batterier sammen med blybatterier, men de koster gjerne litt ekstra, og det er jo dumt om de skulle dø pga. sånt. Finner jeg et skillerele også under disse hovedbryterne da, tro? Evt. hvor har de gjemt sånt? Jeg er "plassoman" og funderte litt på hva jeg kunne bruke resten av plassen ved siden av startbatteriet til (under den plata). Det var veldig vanskelig å nå dit, så det blir ikke aktuelt å putte ting der som brukes ofte. Men et ekstra startbatteri hadde kanskje ikke vært så dumt.... Siden startbatteriet jeg har, egentlig er helt nytt, så kunne jeg slippe å kassere det, og dermed spare noen kroner ved å kjøpe et nokså "normalt" startbatteri i tillegg. Anbefalinger mottas med takk Link to post
arnearmoa Posted June 24, 2017 Author Share Posted June 24, 2017 På mitt dashbord blinker nå den batterilampa hvis jeg setter på tenninga. Jeg antar systemet ikke er i stand til å føle at startbatteriet ikke har nok strømkapasitet, og hvilespenning er nogenlunde grei, så der ligger det nok inne et minne om at spenningen har vært for lav under allerede utført start av motor. Dette må jeg sikkert nulle ut etterpå. Jeg bør pløye diverse dokumentasjon nå. Har liksom hatt rimelig god kontroll på denne Yanmar 6LP motoren siden jeg skaffet meg det for 8-9 år siden, men nå blir det å starte litt på nytt her. Forresten har jeg hørt fra en bekjent i dag at på disse Volvo Penta motorene så bør man egentlig ikke koble motorstyringen til startbatteriet, for de trenger spenning. Det blir nok vrient for meg å fikse på. Jeg har jo både ankervinsj og to pysevisper som kanskje er koblet til startbatteriet også. Det er tendenser til litt lavere spenningsverdier på dashbordet enn jeg måler på batteriene, så hvis jeg får opp den platen med hovedbryterne, skal jeg forske litt på det også. Link to post
tilplan Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Jeg har også Baltic fra denne tiden, men med Yanmar 6LP. Hos meg er skillereleet under køya, i fremre styrbord hjørne. Det er også der du finner det siste batteriet i forbruksbanken. Alle tre batteriene er koplet sammen. Har ellers ikke så mange tips angående motor, men håper dette hjelper på de andre spørsmålene. Link to post
hegra Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Batteriet er vel for lite ja, men er enig at fokus må flyttes litt over på varslingen, og ikke minst det urolige voltmeteret under gange. Jeg fikk ikke opp linken av voltmeteret, men det du beskriver lignet på mitt tilfelle. Hvis det hopper med 0,5 volt med bare sekunders mellomrom uten at noe skrues av eller på er det verre enn det ser ut til. Vi blir jo lett lurt til å tro at det veksler mellom for eksempel 13,5 og 13,0. I realiteten veksler det mellom 13,5 og 0,0 i dynamoen, for når det faller ned på 13,0 er det det som er på batteriet som måles. Tror dette kan være uheldig for dynamoen, så den dårlige kontakten må vel være et sted. Mitt voltmeter ble helt stabil igjen etter jeg fant den dårlige kontakten som da var en felles minuskontakt rett ved batteriene. Men dette kan jo være hvor som helst også. Link to post
arnearmoa Posted June 24, 2017 Author Share Posted June 24, 2017 Ja, du sier noe der. Hadde nesten glemt dette med ustabilt voltmeter. Må nok måle mer, ja. Får ta med guttungen i morra, så det blir litt enklere. Link to post
Dykker Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Et tips til; Ring Agder Boats.(som videreførte Scand Boats) og prat med Jan Petter Zonneveld. Han kan sikkert gi deg svar. Link to post
StorStas Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Hvis det eksisterende batteriet ditt er OK og du har plass, så kommer du kanskje billigst unna med å sette inn et maken i tillegg til det du allerede har. Da skulle du få nok krutt i startbanken. Og som andre har sagt, flytt over plotteren og evt. andre forbrukere til forbruksbanken. Vet dessverre ikke særlig mye konkret om båten din, men kan "pepre på" med noe info om batterier og CCA... Den "vanlige" Optima Red Top er oppgitt til 800A CCA og 1000A MCA. Jeg mistenker at CCA er etter oppgitt etter SAE normen (se lenger ned), og 800A CCA bør være innafor. Optima Red Top (og Blue Top med mørk grå kasse) er rene startbatterier som ikke skal brukes til forbruk. Altså kun type starter/thruster/ankervinsj, og de må ikke tappes ned over tid som et forbruksbatteri, da kan de fort miste futten. Optima Blue Top med lys grå kasse og Yellow Top, er beregnet på både start og forbruk, har noe lavere CCA pr Ah kapasitet, men leveres i større Ah kapasiteter som oppveier og vel så det. Ang. ladespenning fra dynamo så vil du tilfredsstille alle Optima batteriene hvis dynamoen din lader et sted mellom 13,65V og 15V, og du kan lese flere detaljer om det her. Ellers så vil mange AGM batterier være fine som startbatteri, og AGM gir generelt høy CCA pr Ah kapasitet målt mot vanlige bly/syre batterier. Men de kan være følsomme for høy "float" spenning over tid ved landstrømslading. Optima er forresten også et AGM batteri. Hvis startbatteriet er koblet til landstrømslader så bør du altså sjekke opp i ladespenningen der. Jeg ville vært mer bekymret for landstrømsladeren enn for dynamoen, for det er på landstrøm at du gjerne får de fleste ladetimene. En "tommelfingerregel" om ikke annet er angitt, er at floatspenningen bør ned til 13,5V for AGM-batteriet hvis du ligger konstant på landstrøm. Gjerne noen tidels volt lavere enn det også for AGM-batteriets del, men da vil det bli litt lavt for de andre batteriene dine. Til syvende og sist må du sjekke databladet for aktuelle batterier, for å se at du ligger innafor hva som er ok for det aktuelle batteriet. Det bør være mulig å få ladingen til å bli ok bare du er obs på disse ladespenningene, og sjekker at ladere og batterier er "kompatible" på det området. Ligger du sjelden på landstrøm så spiller jo dette med landstrømslading mindre rolle. Et alternativ kan også være å finne en egen liten lader på noen få A, som passer til det startbatteriet du ønsker, for det er ikke rare laderen som skal til for å toppe et startbatteri. I det hele tatt så kan man kanskje også diskutere om startbatteriet trenger noe annen lading enn fra motoren. Det er jo sånn det fungerer på en bil, og det pleier jo ikke å være noe videre problem. Tror ellers at Sønnak batteriet ditt er oppgitt etter CCA (EN), altså ved -18 grader. Har ikke sett MCA/CA oppgitt etter noen bestemt norm, slik som CCA, og dette Sønnak batteriet er oppgitt etter "EN" normen. Disse batterileverandørene har ikke gjort det helt enkelt for oss menigmenn å orientere seg i jungelen av begreper. CCA oppgis gjerne uten nærmere benevnelse, men kan være f.eks. SAE, EN, IEC eller DIN. Alle er ved -18 grader, bare med forskjellige krav til polspenning etter en viss tid med belastning. Og det har betydning for hva batteriet egentlig kan levere. F.eks. tilsvarer 110A CCA DIN, omtrent det samme som 200A CCA SAE. Jeg tror riktignok man må gi litt marginer her, da CCA er en beregnet verdi, og ikke en målt verdi fra produsentens side. For eksempel: Etter SAE normen kan et 300A CCA, -18 grader kaldt batteri, belastes med 300A i 30 sek. uten at spenningen faller under 7,2V Etter DIN normen kan et 300A CCA, -18 grader kaldt batteri, belastes med 300A i 30 sek. uten at spenningen faller under 9V Det er vanskeligere å tilfredsstille DIN normen enn SAE normen. EN vet jeg ikke noe om, annet enn at den tydeligvis ligger nærmere SAE enn DIN. Ditt Sønnak batteri ligger i området 300A CCA DIN (se konverteringstabell nedenfor). På papiret så skulle det kunne dra starteren din, som jeg tror er på 3600W (300A/12V) i -18 grader, og fremdeles holde seg over 9V. Sånn sett så kan det virke som du får litt lavere spenning enn du skulle hatt på papiret, men disse verdiene er jo ved et helt nytt, friskt og fulladet batteri. Og en starter trekker mye mer enn merkeeffekten sin i begynnelsen. Til sammenligning så har jeg målt at min 1500W starter (125A/12V) trekker ca. 450A i startøyeblikket. Så det kan kanskje høres ut som batteriet ditt leverer det man kan forvente av det. Det er ikke godt å vite hvilken norm VP egentlig mener når de sier 800A CCA, hvis det ikke er nærmere angitt. Men jeg har inntrykk av at de tar hardt nok i, så det ikke blir problemer allikevel. Mest som en kuriositet, her er en veiledende konverteringstabell mellom noen forskjellige CCA standarder, sakset fra manualen til et ctek batterianalyseverktøy: ... og hvis du ikke har sovnet før du kommer hit så håper jeg at noe av dette kan hjelpe deg når du skal velge et nytt startbatteri. Lykke til :) Link to post
arnearmoa Posted June 24, 2017 Author Share Posted June 24, 2017 Hehe, neida. Tusen takk for informasjon. Her er det umulig å lære for mye, tenker jeg. Ser også at det er flere som påpeker at motorstyringen ikke bør kobles til det samme som startmotoren. (Klikk på linken i overskriften under) Link to post
StorStas Posted June 24, 2017 Share Posted June 24, 2017 Jeg leste igjennom den tråden, og skjønner at man kan få en utfordring med å kjøre thruster eller vinsj over startbatteriet fordi det kan skape et stort spenningsfall, som igjen kan skape problemer for motorstyringen på common-rail motorer. Det er jo sikkert teknisk sett mulig å løse det ved å flytte motorstyringen over på eget batteri. Men det høres da mer fornuftig ut å heller flytte thrustere og vinsjer over på eget batteri fremfor å gjøre motoren avhengig av to batterier for å fungere. Ved å måle spenningen over batteriene når du kjører thrusterne så finner du forresten fort ut hvilket batteri de trekker fra. Link to post
Bonus Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Litt erfarings innlegg. Vi har std. Sønnak Nautilus 115Ah batterier ombord. Et start og tre forbruk. Forbruksbanken (alle tre batteriene) byttet jeg i 2014. Startbatteriet er originalt fra 2006. Har alltid startet lett våre to D4'er. Dette batteriet har 760A CCA (EN) som, i følge tabellen over i tråden skal tilsvare 800A CCA (SAE), nettopp kravet til Volvo Penta. Link to post
Brigg Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 arnearmoa skrev On 24.6.2017 at 9.21: De tre siste gangene jeg har startet motoren, har varsellampa for batteri blinket etter at jeg hadde skrudd på tenningen og "blinkerunden" i varsellampene var over i det runde Volvo-instrumentet med flere varsellamper. Underveis hjemover la jeg merke til at viseren på det runde voltmeteret svingte litt usystematisk mellom ca. 13V og 13,5V, mens det digitale sto på 13,9V. Ladelampen skal blinke før start slik du beskriver, og vil slukke etter at motoren er startet og ladingen har kommet igang. Ikke noe unormalt med dette. Voltmeteret som svinger er en kjent D4/D6 sak. Mange opplever dette, og dette har også blitt diskutert i ulike tråder på forumet tidligere. Etter det jeg har klart å måle meg til skyldes dette voltmeteret, spenningen på batteriet er stabilt. Voltmeteret viser også rundt en halv volt for lite sammenlignet med batterispenningen. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
DieselDahl Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 D4 og D6 tåler fint spenningsvariasjoner til motorstyringen fordi den er utstyrt med en dc-dc converter som sikrer stabil spenning til elektronikken. KAD motorene med edc hadde ikke denne converteren og kunne være kilne på startbatteriet. Link to post
Havlengt Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 @DieselDahl; Dette var ny info for meg.. Betyr dette at det ikkje er påkrevd med "reine" startbatteri for D4 og D6? Altså at dei vil leva greit med thruster og vinsjdrift frå ein startbank som er dimensjonert ihht. Volvo sin spec? Link to post
arnearmoa Posted June 25, 2017 Author Share Posted June 25, 2017 Jøss, baatplassen er jaggu bra. Her får man sannelig mye bra svar ??? Mange takk? Link to post
hegra Posted June 25, 2017 Share Posted June 25, 2017 Ja, det som Brigg og DD nevner her var jo godt nytt for deg. Ser jo ut til at alt er som det skal være da. Har ikke slik motor selv så for meg var dette ukjent . Link to post
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now