da Cali Startet 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2017 (redigert) Hei Dagen var egentlig ment til båtkoz. With`en ligger stort sett ved en stor innsjø med mindre det passer seg med en tur i Trondheimsfjorden. Båten ble kjøpt på impuls en helg for en god del år siden. I lys av en del andre prosjekt som stadig oppstår var vel forutsetningen at with´en ikke skulle bli nettopp det:-) Båten ble handlet uten motor for båtpenger som ikke er verdt å nevne. Motor, en eldre Yamaha 10hk, ble kjøpt og montert samme dag (natt). Neste dag bars det av gårde til første sjøsetting. Funket OK, men manglet "revers" samt at et par steiner fikk merke yamaha´en. Senere ble det tur på annen innsjø i traktene innbefattet også en tur til fots i røa vassdraget. Innsjøer er kjent for å være krevende tidvis, så også på retur fra røa. Vi ble vel frakjørt av bølgene...da relativt tunglastet med 4 voksne inkl oppakning:-) En ny hendelse med yamaha´en hvor rederinnen ble slått i dørken av kapteinens albue i forsøk på å få start på en noe motvillig motor ble spiker´n i kista for 10 hk. 40 hk Evinrude med EL start ble handlet inn, skal sies med manglende "revers" - altså nytt prosjekt. Fixen var relativt enkel, virket som dårlig justert girstang med dertil mangelfullt innslag mellom drev og "clutsj dog". Nye drev, clutsj dog og impeller etc handlet inn og montert. Samstundes ble akterspeilet forsterket og "løftet" (dvs støpt på nytt) samt hele båten malt innvendig og utvendig med tilhørende nedsliping etc. Båten ble sjøsatt med 40 hk 2016, grei fart etc--- dog vannspruten sto til vers - ergo motor for lavt montert (leste meg av en eller annen grunn fram til at kavitasjonsplate gjerne kunne stå 5 cm under kjøl.... I tillegg sto motor ved måling av lengder etc med for mye trim...) Samstundes hadde skuta blitt fryktelig baktung, 40 hk motor, 35 liter bensin, batteri samt benk hadde vel blitt litt for mye... Ble lite kjøring og mer glassfiberarbeid i 2016 da bakspeil måtte heves... 2017 skulle bli året med mye båtkoz....:-) Kom sent i gang, ble ikke vann under kjølen før forrige helg. Alt fungerte perfekt, hadde for året også en selvlaget kalesje som "vanntetting" for ny "innredning". Finvær kom og det ble en topp tur på innsjøen:-) Helga gikk som alltid alt for fort, hastverk på søndag og båt ble liggende på vannet. Som en ser av bildet, fremdeles baktung. Siden værvarsel plutselig ble relativt OK ble det en tur denne helga oxo, og det va jaggu bra. Båten lå slik når vi kom opp... AU!!! Kombinasjon Biltema synketau og sikkert 3-4 år + vind og sjø---- tau hadde snappet rett av!! Flaks at båt ikke hadde forsvunnet lengre unna, flaks at det ikke er alt for stor skade, men betyr jo en del arbeid læll.... Mye ny maling borte (epoxy primer og polyetylen biltema), skrapet av inn til glassfiber flere steder. Kjølen størst skade med avslipt glassfiber slik at det kommer noe vann ut av skaden... Tok den opp på henger for å sjekke nærmere i dag. Tok også ut propp i lensegropen for å sjekke for vann i dobbeltbunn, det så heldigvis relativt bra ut (kun litt fuktighet som det forsåvidt har vært i all tid). Dog mulig ting kan eskalere her nå, all den tid det kommer litt vann ut av bunn kjøl på det mest skadde området:-) Slapp ut båt igjen for å navigere til naust, noe fomling med tau, motor som ikke var varm etc. Var kanskje litt kjapp fra "revers" til nøytral med det følge at motor kutta/stoppa. Startet ikke etterpå heller.. Propell dreier ikke rundt,,,Ikke tau i propell. Virker jaggu som om jeg har greid å ta livet av underhuset i samme slengen... Båtkozen ser ut til å bli kortvarig i 2017... Får ta den opp på henger og inn i verkstedet en snar tur:-) I mellomtiden, noen som har lyst til å synse vedr. følgende: 1. Hva har gått galt med underhuset? 2. Hvordan få mer oppdrift akter? Batteri, bensin, oljetank etc akter har jeg ikke lyst til å flytte fremover. Område under "panser" blir flittig brukt av unger til lek og moro samt ved litt kjølige turer... Tenker muligens støpe på oppdriftstanker på hver side av motor akter, dog usikker på om effekten av dette gir betaling for alt arbeid. Legger jeg 60-70 kg helt fram på panser får båten nivå som ønsket. Regner da med at oppdrift akter må ha et bra volum (som er vanskelig å oppnå). Nå ligger båten såpass baktung at bunn motorbrønn ligger oversvømt med ett par cm. Må også opp i noe for mye fart for å komme i plan, har ikke trim på motor. Tenker at enten "flaps" på motor, evt "automatiske" trim flaps montert akter vil hjelpe. F.eks slike: http://www.ebay.com/itm/Nauticus-SX9510-40-Smart-Tabs-SX-Series-Trim-stabilizer-boat-40-80-hp-motor-/152382749876?epid=1322151345&hash=item237ab83cb4:g:zkkAAOSwpDdVQMQc&vxp=mtr Hilsen Landkrabbe:-) Redigert 24.Juni.2017 av da Cali (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Jeg har meget god erfaring med SmartTabs. Har brukt det på flere modeller og har det nå på min With400. Løfter hekken på båten slik at den går rett i plan. Båten din så veldig tung ut bak. Jeg har også 40hk på min samt tank og batteri bak. Den ligger ikke så tungt. Disse båtene hadde vel skumfyllt dobbelbunn og den er kjent for å trekke vann over tid Sitér dette innlegget Link to post
da Cali Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Båtsesongen 2017 blir kort:-) Bilde viser en smadret "kløtsj dog". I tillegg skader på "drevet"/tannhjul. Mulig jeg fikla med tomgangshendelen samtidig som jeg gikk fra revers til nøytral eller motsatt kanskje. Evt hadde den i gir, dro opp tomgangshendel og gikk til nøytral. Kan ikke skjønne annet enn at dette er årsak til havariet, dog var det ikke i nærheten av noe rusing av motor, kun turtall litt over tomgang muligens. Sleit med kald motor, laber tomgang, tau og steiner..:-) så måtte sikre at den sveiv..det ble en arbeidsom erfaring.. Komplett "Lower unit gear set" fra USA (made in USA...) ble kjøpt i 2014 fra gearpros - montert i 2015 og kjørt noen få avstander i 2016 og enda færre i 2017. Pumper på 0,5 liter med biltema girolje EP SEA-90 olje til undervannsgear. Etter ei flaske på 0,5 liter kommer det olje ut av "lufteskrue". Påfallende at det "bare" kommer ut ca 0,35 liter når jeg tømmer. Tømte selvsagt nå nettopp:-) og da fikk jeg fylt opp ei 0,33 liter svensk brusflaske samt hadde noe til overs. Men regner oljen for såpass seig at antar resterende henger igjen i huset.. Det er ikke noe vann i underhuset, så da er jeg ikke så bekymra for at olje lekker ut heller:-) Skal sies at motoren kun marginalt er i vann uten at motor går, og da er det mulig at overtrykk hindrer vann i å trenge inn? Spørsmål; 1: Høres 0,5l OK ut på underhuset? 2: Er biltema EP SAE-90 GL-4 rett olje? 3: Hypoteser vedr årsak til havari? Bilde under viser olja som kommer ut når kun tømmeplugg er åpnet: Her er bilde av olja som kom ut etter at "nivåpluggen" også ble tatt ut.. Vedr skade på kjøl så er det også et sorgens kapittel:-) Hull rett inn til skum og dobbeltbunn i kjøl. Er også kjent med at bunnen for lengst har sluppet fra skummet - så da var det fram med vinkelsliper. Dørken består av syltynn glassfiberstrie over fiberplate. Fiberplata var fuktig, men i generelt god form. Skummet var også i overraskende god tilstand tatt båtens alder i betraktning. Skum i kjøl samt den nederste cm av skummet har dog vært i kontrakt med vann over i langt tid og omdannet seg til en hard hinne. Spørsmål nå; hvordan bygger man opp dørk mest mulig rasjonelt?: Avstivning antar jeg blir mest arbeidsomt. Slik bunnen er pr. nå føles det feil å belaste skroget med ca 80+kg vekt. Bunnen er rett og slett mjuk:-) Prøver å ha kontroll på regnvann etc, så har en plan om å bygge avstivere langsgående og tverrgående (gjerne med distansemateriale av Divinycell etc) før jeg legger en dørk som ikke nødvendigvis er vanntett. Evt vann som kommer inn renner akter til brønn og lensepumpe. Før avstivning legger jeg 2 eller 3 lag matte i hele bunnen som en forsterkning. Når avstivningen er på plass får bunn noen gode lag med epoxy primer. Som dørk skrus Divinycell belagt med glassfiberremse fast til avstivere (skrus nedsenket eller skult). Da har jeg kontroll på hva som skjer i bunnen:-) vann som kommer inn havner i brønn akter for pumping. Minus er flyteevnen til skummet i dobbeltbunnen, mulig et vanntett skott/bunn hadde vært et lite plaster på såret skulle man havne opp ned i sjøen eller få ei revne på siden..?? Synspunkter? Hvordan bør jeg legge langsgående forsterkninger (antall og c/c)? Hvor tett bør tverrgående forsterkninger ligge? det er vel slik at tverrgående helst ikke bør plasters fast i bunn? Da blir det veldig sterke punkt mens alt mellom flexer i takt med bølger... Takker for synsing og idemyldring..:-) Bilder fra helgens rive arbeid: Gjennom helt OK skum, derpå hard hinne før "spalte"/fri åpning ned til bunn. Skade i kjøl Skade Ble overrasket over at det ikke er sterkere kjøl, kun 0,5 cm++ plastring som ellers i skroget... Ellers positivt overrasket over tilstanden på skroget, ser bra ut syns jeg med tanke på at dette er en 40-50 åring . Sitér dette innlegget Link to post
HerJo Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Ble du klok på oppbyggingen av stivere på langs & tvers. Holder på med samme operasjon som deg og sitter med de samme spørsmålene. Legde meg en egne tråd, men det ser ut til at expertisen gjør mer fornuftige ting enn å sitte å trykke på et tastatur... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.