Mabel Startet 25.Juni.2017 Del på Facebook Startet 25.Juni.2017 Hei. Jeg har en Bavaria Sport 32 med en VP D6 330. Båten er nå litt tung i hekken pga en minirib ligger i krybbe på plattform. Totalt veier dette fort ca 160 kg. Sliter nå litt med å få båten opp i plan, og lurer derfor på om noen har erfaring med å tune/chippe denne motoren/båten? Vet jo at "samme motor" leveres med bl.a. 370 hk. Noen anbefalinger til hva jeg evt kan gjøre for å få litt mer ut av min D6? Har sett på nett og ser at det er mange som tilbyr et kit som gir de nevnte 370 hk... Mvh Bjørn-Erik Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 370 har kompressor. Det har ikke 330. Hva med å bytte propell? Du mister et par knop toppfart, men kommer raskere i plan og beholder motoren slik den skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Scand29bal Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Kompressorn lär väl vara urkopplad vid fullt RPM ändå? Men jag har ingen aning om det är ökad kylkapacitet och eventuellt ett bättre bränslesystem på D6. Så länge du inte har tänkt att plocka ut mer effekt vid max varv så är det förmodligen inga problem. Sitér dette innlegget Link to post
Mabel Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Bytte propell er jo et alternativ, men det er tidkrevende, båten må opp og dyrere. Lurte litt på å teste ut denne: https://www.chipexpress.com/products/volvo-penta/d6/diesel-chip-tuning-boxes/2456/ Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 (redigert) Jeg kjenner et vp verksted som digger disse. De bytter flere motorer i sesongen pga slike tuningboxer. Motorene skjærer bakre sylinder. din motor. Gjør hva du vil. Ny koster 1/2 mill søk på forumet her, flere som har spurt om det samme. @DieselDahl kan sikkert utdype. Han bygger opp disse motorene Redigert 25.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Hei, Jeg har en D6/350 og stilte samme spørsmål til en erfaren motormann. Han svarte at "det er absolutt mulig", men frarådet å gjøre dette. "Jeg ville ikke gjort det på min egen båt" var svaret han ga meg... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Monter gjerne en eksostemperaturmåler så ser du hva som er forskjell på en original 370 og en med trimbox, tenk deg om. Min mening: Å ha en Bavaria 32 på vannet i sommer er et privilegium... Å ha en Bavaria 32 på land i fellesferien pga at motoren nesten smelta gjør mer vondt enn å ikke ha noen båt.... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 25.Juni.2017 Del på Facebook Svart 25.Juni.2017 Jeg forstår ikke tuning av båtdiesel, dette er motorer som sliter nok med driftsikkerheten, uten å tulle med sensorer og lure på mer diesel og luft :o Lettere propell kan jo uten tvil være en greie, det er ikke så kipe badejobben heller. ellers har du mulighetene å 1) dump balja som henger på hekken 2) kjøp størrre motor 3) skift båt, finn en med større motor. Jeg har 2x300 på 30 fot nå, forrige dieselbåten var 2x370 på 32 fot, noen har nok vært litt gjerrige med motoriseringen gitt når de speccet båten :/ Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Det er nok ikkje motorstørrelsen som er problemet, det har du sikkert innsett sjølv også. Ei slik vektbelastning heilt akter på ein sopass liten båt er for mykje rett og slett.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 (redigert) Bavariane er ofte levert med disse QL/Volvo deflektorene i stedet for trim plan . Med skikkelige trimplan av god størrelse vil du få båten enklere i plan da det gir mer bæring i hekken. Du kan også sette på speed rails. Jeg gjorde dette på NordWest 420 (større trimplan og speedrails) da vi hadde Williams Jet RIB på 300+kg liggende på badeplatformen. Det hjalp betraktelig, selvom båten med 870 hk i utgangspunktet hadde mer enn nok krefter var det greit å få den raskere ut av vannet. Forbruket sank også med ca 10 liter/time på marsjfart. Redigert 26.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Synes Bitteliten har gode innspill her. Båtens tyngdepunkt flyttes akterover med vekt på badeplattformen. Dette må møtes med tilsvarende motkraft. Båten kompenserer ved å legge seg bakpå, men mer løft fra trimplan vil være en bedre løsning. Mindre propell er behandling av symptomer, mer løft bak går direkte på årsaken til problemet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Bitteliten skrev for 14 timer siden: 370 har kompressor. Det har ikke 330. Hva med å bytte propell? Du mister et par knop toppfart, men kommer raskere i plan og beholder motoren slik den skal være. På Viksund 340 med strak aksel er det VP D6 370 uten kopressor. Om den leveres med drev har tilsvarende motor kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 poenget med kompressoren er at den gir økt dreimoment på lavt turtall - noe planende båter med drev kan nytte seg av. Har man ikke kompressor er det en fordel om båten ikke er så tungt. Jeg hadde D6 310 på Nimbus 30S - det fungerte flott. D6 330 (som er samme motor - bare litt annen motorstyring) kan nok bli litt tungt på Bavara 32. Det finnes også akselbåter med kompressor på D6 - bare for å gjøre miksen komplett Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Trimplan og speedrails høres ut som en god idé. Chiptrimming er ikke mulig på disse men det finnes "Powerbokser" som lurer ecu'en til å gi mer diesel. Som bitteliten skriver: motorverkstedene gnir seg i henda.... En mulighet er å bygge om motoren til en 370 med kompressor. Det lønner seg neppe ift å bytte til en som allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
Mabel Svart 26.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Takk for alle innspill. Er i utgangspunktet ikke for å tune motoren, og to streker under svaret fikk jeg jo her:-) Foreløpig kompenserer jeg problemet ved å ha moderat med driftstoff på tanken, så jeg får den i plan med litt tålmodighet og en kopp kaffe. Trimplan og en ny batteribank får bli neste års investering ser det ut til. Ved å bytte batterier bør jeg kunne redusere vekten i hekken med ca 50 kg. Joda, det baller på seg:-) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 D6-370 har kompressor når den inngår i systemet IPS-500. Gir da mer effekt på lavt turtall før turbo slår inn. Vet ikke om D6-370 også kommer på vanlig drev. D6-370 på strak aksling er uten kompressor så vidt jeg vet. Ville vel også vært skeptisk til om drevet tåler økt effekt og dreiemomentkurve (fra 330 til 370 hk) inkl kompressor i starten også. Hva sier ekspertisen? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 (redigert) D 6 350/370 har kompressor på drev d6 400 har kompressor på drev. alle har samme drev. Klokt valg av Mabel. Det er ikke vondt ment at vi er så klare på dette Redigert 26.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Samme drev ja, men for D6 400 i forsterket versjon. Motoren kobles til DPH-drevet som kom i 2003. Båtmagasinet har skrevet litt om problemene Volvo Penta har hatt med dette drevet, spesielt på Grønland og i Nord-Norge. Nå har Volvo Penta raffinert drevet for også å kunne tåle den nye motoren. Den øvre delen av drevet har fått ny lagerboks med nye rullelager, forsterket oppheng og ny tannhjulsgeometri. Også tannhjulene i gearkassen har fått ny utforming og er laget i nytt, supersterkt stål og bedre smøring, sier Volvo Penta i en pressemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 (redigert) Bare for å legge på litt av egen erfaring: Jeg dro avsted forrige uke med 6 voksne karer + bagasje + full vann- og dieseltank (blir fort 1 ekstra tonn..). Alle satt i utgangspunktet bak i båten, og da var det vanskelig å få båten i plan. Løsningen der og da var meget enkel (og langt rimeligere): En av karene gikk under dekk og helt frem i baugen og vips skiftet tyngdepunktet såpass at båten gikk fint opp i plan. Og når man først er i plan, er det intet problem å flytte seg tilbake igjen... Flaps hjelper også. Bytt propell? Min båt har iallefall duoprop, så jeg vil tro det er både litt jobb og ikke problemfritt med tanke på turtall, effekt etc å bare bytte. Dette er jo avstemt fra produsentens side og jeg ville iallefall tenkt meg om to ganger før jeg gikk i gang med både trimming og propellbytte... Jeg er dog ingen ekspert på hverken motorer eller propeller, bare min egen erfaring- forhåpentligvis til nytte. God båtsommer! Redigert 26.Juni.2017 av Nagel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Litt på siden, men ser Volvo skryter av de ny drevet sitt til D6 400, nå kjenner jeg to drev havarier med denne "komboen". En kollega med en 2014 modell båt på ca 6 tonn, et singel drev, har vært så varmt at lakken bobler på øverste del av drevet, kullsvart olje som lukter brent. Volvo helte bare på ny olje og han kjørte 100timer til, med ikke overraskende, samme resultat, så drevet må sjekkes og overhales. En til i samme området har lik båt og lik motor,drev havari etter få relativt få timer/3 år. Så det hørers flott ut med "super sterkt stål" og nye "rullelagere" men... tåler tydeligvis ikke dreimoment i D6 400 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Hvor lange strekk har kollegaen din kjørt for å utvikle så mye varme ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Takk for info, jeg visste ikke ar d6 400 hadde annet drevmat Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 6 hours ago, dieselfan said: Hvor lange strekk har kollegaen din kjørt for å utvikle så mye varme ? Det kan naturligvis være tilfeldig at 2 båter fra samme år og produsent får "havari" omtrent samtidig, men litt påfalende er det jo.. Vet ikke nøyaktig hvor lange strek han kjører normalt, men det lengste strekket jeg har hørt om er rundt 60 nautiske. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 På så tunge båter som 6 tonn, ville jeg uansett drev/ motor hatt spyling på øvre del av drev. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 ....nesten fra Norge til Danmark uten å gå ut av plan... det er vel litt i overkant min KAD44/DPE får 2 min ut av plan hver halvtime og det tror jeg den har godt av Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.