Jump to content

Tuning av VP D6 330


Mabel

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har en Bavaria Sport 32 med en VP D6 330. Båten er nå litt tung i hekken pga en minirib ligger i krybbe på plattform. Totalt veier dette fort ca 160 kg. Sliter nå litt med å få båten opp i plan, og lurer derfor på om noen har erfaring med å tune/chippe denne motoren/båten? Vet jo at "samme motor" leveres med bl.a. 370 hk. Noen anbefalinger til hva jeg evt kan gjøre for å få litt mer ut av min D6? Har sett på nett og ser at det er mange som tilbyr et kit som gir de nevnte 370 hk...

 

Mvh

 

Bjørn-Erik

Link to post

Jeg kjenner et vp verksted som digger disse. De bytter flere motorer i sesongen pga slike tuningboxer. Motorene skjærer bakre sylinder. 

 

din motor. Gjør hva du vil. Ny koster 1/2 mill

 

søk på forumet her, flere som har spurt om det samme. 

 

@DieselDahl kan sikkert utdype. Han bygger opp disse motorene

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Monter gjerne en eksostemperaturmåler så ser du hva som er forskjell på en original 370 og en med trimbox, tenk deg om.

Min mening:

Å ha en Bavaria 32 på vannet i sommer er et privilegium...

Å ha en Bavaria 32 på land i fellesferien pga at motoren nesten smelta gjør mer vondt enn å ikke ha noen båt....

Link to post

Jeg forstår ikke tuning av båtdiesel, dette er motorer som sliter nok med driftsikkerheten, uten å tulle med sensorer og lure på mer diesel og luft :o 

 

Lettere propell kan jo uten tvil være en greie, det er ikke så kipe badejobben heller. ellers har du mulighetene å 1) dump balja som henger på hekken 2) kjøp størrre motor 3) skift båt, finn en med større motor.

 

Jeg har 2x300 på 30 fot nå, forrige dieselbåten var 2x370 på 32 fot, noen har nok vært litt gjerrige med motoriseringen gitt når de speccet båten :/ 

Link to post

Bavariane er ofte levert med disse QL/Volvo deflektorene i stedet for trim plan . Med skikkelige trimplan av god størrelse vil du få båten enklere i plan da det gir mer bæring i hekken. Du kan også sette på speed rails.

 

Jeg gjorde dette på NordWest 420 (større trimplan og speedrails) da vi hadde Williams Jet RIB på 300+kg liggende på badeplatformen. Det hjalp betraktelig, selvom båten med 870 hk i utgangspunktet hadde mer enn nok krefter var det greit å få den raskere ut av vannet. Forbruket sank også med ca 10 liter/time på marsjfart.

 

su2a5ybe.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Synes Bitteliten har gode innspill her. Båtens tyngdepunkt flyttes akterover med vekt på badeplattformen. Dette må møtes med tilsvarende motkraft. Båten kompenserer ved å legge seg bakpå, men mer løft fra trimplan vil være en bedre løsning. Mindre propell er behandling av symptomer, mer løft bak går direkte på årsaken til problemet.

Link to post
Bitteliten skrev for 14 timer siden:

370 har kompressor. Det har ikke 330. 

 

Hva med å bytte propell?  Du mister et par knop toppfart, men kommer raskere i plan og beholder motoren slik den skal være. 

 

 

På Viksund 340 med strak aksel er det VP D6 370 uten kopressor.

Om den leveres med drev har tilsvarende motor kompressor.

Link to post

poenget med kompressoren er at den gir økt dreimoment på lavt turtall - noe planende båter med drev kan nytte seg av. Har man ikke kompressor er det en fordel om båten ikke er så tungt. Jeg hadde D6 310 på Nimbus 30S - det fungerte flott. D6 330 (som er samme motor - bare litt annen motorstyring) kan nok bli litt tungt på Bavara 32.

 

Det finnes også akselbåter med  kompressor på D6 - bare for å gjøre miksen komplett :wink:

Link to post

Trimplan og speedrails høres ut som en god idé. 

Chiptrimming er ikke mulig på disse men det finnes "Powerbokser" som lurer ecu'en til å gi mer diesel. Som bitteliten skriver: motorverkstedene gnir seg i henda.... 

En mulighet er å bygge om motoren til en 370 med kompressor. Det lønner seg neppe ift å bytte til en som allerede har. 

Link to post

Takk for alle innspill. Er i utgangspunktet ikke for å tune motoren, og to streker under svaret fikk jeg jo her:-)

 

Foreløpig kompenserer jeg  problemet ved å ha moderat med driftstoff på tanken, så jeg får den i plan med litt tålmodighet og en kopp kaffe.

 

Trimplan og en ny batteribank får bli neste års investering ser det ut til. Ved å bytte batterier bør jeg kunne redusere vekten i hekken med ca 50 kg.

 

Joda, det baller på seg:-)

 

 

Link to post

D6-370 har kompressor når den inngår i systemet IPS-500. Gir da mer effekt på lavt turtall før turbo slår inn. Vet ikke om D6-370 også kommer på vanlig drev. D6-370 på strak aksling er uten kompressor så vidt jeg vet. 

Ville vel også vært skeptisk til om drevet tåler økt effekt og dreiemomentkurve (fra 330 til 370 hk) inkl kompressor i starten også. Hva sier ekspertisen?

 

Link to post

Samme drev ja, men for D6 400 i forsterket versjon.

 

Motoren kobles til DPH-drevet som kom i 2003. Båtmagasinet har skrevet litt om problemene Volvo Penta har hatt med dette drevet, spesielt på Grønland og i Nord-Norge. Nå har Volvo Penta raffinert drevet for også å kunne tåle den nye motoren. Den øvre delen av drevet har fått ny lagerboks med nye rullelager, forsterket oppheng og ny tannhjulsgeometri. Også tannhjulene i gearkassen har fått ny utforming og er laget i nytt, supersterkt stål og bedre smøring, sier Volvo Penta i en pressemelding.

 

Link to post

Bare for å legge på litt av egen erfaring:

Jeg dro avsted forrige uke med 6 voksne karer + bagasje + full vann- og dieseltank (blir fort 1 ekstra tonn..). Alle satt i utgangspunktet bak i båten, og da var det vanskelig å få båten i plan.

Løsningen der og da var meget enkel (og langt rimeligere): En av karene gikk under dekk og helt frem i baugen og vips skiftet tyngdepunktet såpass at båten gikk fint opp i plan.

Og når man først er i plan, er det intet problem å flytte seg tilbake igjen... Flaps hjelper også.

 

Bytt propell?

Min båt har iallefall duoprop, så jeg vil tro det er både litt jobb og ikke problemfritt med tanke på turtall, effekt etc å bare bytte.

Dette er jo avstemt fra produsentens side og jeg ville iallefall tenkt meg om to ganger før jeg gikk i gang med både trimming og propellbytte...

 

Jeg er dog ingen ekspert på hverken motorer eller propeller, bare min egen erfaring- forhåpentligvis til nytte.

 

God båtsommer!

 

 

Redigert av Nagel (see edit history)
Link to post

Litt på siden, men ser Volvo skryter av de ny drevet sitt til D6 400, nå kjenner jeg to drev havarier med denne "komboen".

En kollega med en 2014 modell båt på ca 6 tonn, et singel drev, har vært så varmt at lakken bobler på øverste del av drevet, kullsvart olje som lukter brent.

Volvo helte bare på ny olje og han kjørte 100timer til, med ikke overraskende, samme resultat, så drevet må sjekkes og overhales. En til i samme området har lik båt og lik motor,drev havari etter få relativt få timer/3 år. 

Så det hørers flott ut med "super sterkt stål" og nye "rullelagere" men... tåler tydeligvis ikke dreimoment i D6 400

Link to post
6 hours ago, dieselfan said:

Hvor lange strekk har kollegaen din kjørt for å utvikle så mye varme ?

Det kan naturligvis være tilfeldig at 2 båter fra samme år og produsent får "havari" omtrent samtidig, men litt påfalende er det jo..

Vet ikke nøyaktig hvor lange strek han kjører normalt, men det lengste strekket jeg har hørt om er rundt 60 nautiske.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...