Jump to content

Tuning av VP D6 330

Mabel

Recommended Posts

Hva sier den lille skriften i VP garantien ?

DPH som du hadde på Nimbusen har mye større oljevolum, sirkulerer bedre og 310 er vel den snilleste motoren. 

Har ikke egne temperaturmålinger men jeg har renere olje enn kjente med lavere timetall.

Jeg kommer til å fortsette å dyppe...

dieselfan skrev for 1 time siden:

Hva sier den lille skriften i VP garantien ?

DPH som du hadde på Nimbusen har mye større oljevolum, sirkulerer bedre og 310 er vel den snilleste motoren. 

Har ikke egne temperaturmålinger men jeg har renere olje enn kjente med lavere timetall.

Jeg kommer til å fortsette å dyppe...

Jeg tenkte på d6 400 drevene. Ikke kad drevene

• 5 år senere...

Hørte om en som hadde tunet opp sin D6 350 til rett oppunder 500hk. Gikk med DPH drev og H10 propeller på båt på ca 3 tonn. Vist gått 400 timer med dette. Han viste nok hva han holdt på med, så det er vel et slags testprosjekt. Ikke for hvermannsen antagelig, men interresant å høre.

Scand 360 dc skrev 13 minutter siden:

Hørte om en som hadde tunet opp sin D6 350 til rett oppunder 500hk. Gikk med DPH drev og H10 propeller på båt på ca 3 tonn. Vist gått 400 timer med dette. Han viste nok hva han holdt på med, så det er vel et slags testprosjekt. Ikke for hvermannsen antagelig, men interresant å høre.

Det kommer jo helt an på hvor mye effekt han tar ut av dette systemet ved kontinuerlig belastning. At DPH-drevene er særlig overdimmensjonerte og har betydelige marginer for høyere effektuttak enn det de blir leverte som tror jeg man bare skal se helt vekk fra.

VP måtte utvikle et forsterket drev da de kom med 400 hk varianten av D6 da daværende DPH som var utviklet for motorer opp til D6/370 HK varianten ble for svakt..

Men det meste er jo mulig å sette sammen til å holde kortidsbelastninger der mesteparten av kjøringen uansett er "kosekjøring". Når jeg ser den jevne båtbruker i østlandsområdene tror jeg snittet er langt nærmere tomgang enn fullfartskjøring over tid.

Førstefender skrev On 27.6.2017 at 0.38:

En kollega med en 2014 modell båt på ca 6 tonn, et singel drev, har vært så varmt at lakken bobler på øverste del av drevet, kullsvart olje som lukter brent.

Volvo helte bare på ny olje og han kjørte 100timer til, med ikke overraskende, samme resultat, så drevet må sjekkes og overhales. En til i samme området har lik båt og lik motor,drev havari etter få relativt få timer/3 år. 

Vet det er lenge siden men kan du huske om de drevene var satt opp med plastikk shims?

På mitt DPH drev kan man også se tilløp til at øvre gearhus har vært varmt men det har aldri vært noe å se på olja. Har sendt inn oljeprøve ved hvert oljeskift til utvidet oljeanalyse og forutenom et tilfelle der det var økt vanninnehold i olja har det aldri vært antydninger til økt slitasje.

Ifm. en propellskade var drevet inne til kontroll hos en anerkjent VP forhandler i Oslo. De konkluderte med å "fraråde videre bruk" etter å ha eksaminert delene. Jeg fikk se bildene som for meg viste et DPH drev i helt normal forfatning, gangtimene tatt i betraktning. Jeg mente derfor at konklusjonen var bare tull da drevet var kjørt under halvparten av sin forventede levetid. Ba de sette sammen drevet igjen med ny akseltetning og returnere det.

Drevet har nå kjørt nye 200 feilfrie timer etter denne operasjonen og på siste oljeskift var olje like blank og fin som ny, og siste oljeanalyse viste fortsatt ingen økninger i partikkelinneholdet.

Så litt varme i øvre gearhus trenger ikke være ensbetydende med havari. Drevet blir kjørt over lengre distanser av gangen i plan men på en lettdrevet båt med D6/370.

Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

På mitt DPH drev kan man også se tilløp til at øvre gearhus har vært varmt men det har aldri vært noe å se på olja.

Noen som har bilder av slik varmgang eller kan vise hvor varmen er mest intens utvendig?

Ifm. en propellskade var drevet inne til kontroll hos en anerkjent VP forhandler i Oslo. De konkluderte med å "fraråde videre bruk" etter å ha eksaminert delene. Jeg fikk se bildene som for meg viste et DPH drev i helt normal forfatning, gangtimene tatt i betraktning. Jeg mente derfor at konklusjonen var bare tull da drevet var kjørt under halvparten av sin forventede levetid. Ba de sette sammen drevet igjen med ny akseltetning og returnere det.

Det er nok mange som ikke hadde turt å være like "tøff" som du var her. Om en har din fagkunnskap så kan en greit avsløre "økonomiske styrte tekniske avgjørelser"... Glad for at du deler dette og veldig glad for at du fikk minst 200 "ekstratimer på drevet ditt.

drevet var kjørt under halvparten av sin forventede levetid. Ba de sette sammen drevet igjen med ny akseltetning og returnere det.

Hva er forventet levetid på DPH ?

Er det forskjeller mellom de forskjellige generasjonene?

dieselfan skrev 1 time siden:

Noen som har bilder av slik varmgang eller kan vise hvor varmen er mest intens utvendig?

Det er nok mange som ikke hadde turt å være like "tøff" som du var her. Om en har din fagkunnskap så kan en greit avsløre "økonomiske styrte tekniske avgjørelser"... Glad for at du deler dette og veldig glad for at du fikk minst 200 "ekstratimer på drevet ditt.

Hva er forventet levetid på DPH ?

Er det forskjeller mellom de forskjellige generasjonene?

Varmen er i toppen av gearhuset og vises ved at lakken har sluppet her. Fant ikke noen bilder i farta.

Jeg håper å få mye mer enn bare 200 ekstra timer, om ikke noe ekstraordinært inntreffer håper jeg drevet holder 1500-1700 timer før overhaling slik det gjør hos mange yrkesbåteiere med bl.a. Targa båter jeg kjenner til.

Jeg varmkjører alltid rolig opp til driftstemperatur under 1200 rpm, kjører pent opp i planfart, kjører aldri full fart med max svingutslag fordi jeg ikke liker tanken på kraftoverføringen i krysset under full belastning. Oljeprøveanalyse ved hvert oljeskift gjør jeg også slik at jeg kan følge trenden.

Bruker også lang tid på oljefyllingen ved oljebytte der jeg roterer propellen underveis og gjør andre ting i mellomtiden mens dette får stå og lufte seg mellom toppingene slik at drevet er 100% fullt når jeg setter på pluggen. Det kommer alltid mer luft opp underveis, drevet er ikke fullt om man fyller all olja i en operasjon og så stenger pluggen.

Det er vel 4 ulike DPH-varianter såvidt jeg vet der DPH-A var først ut. Flere dårlige løsninger som bl.a. dette plastschim systemet ble vel avdekt og forbedret underveis fram til DPH ble avløst av DPI.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Jeg skal få tatt bilde av drevet mitt neste gang jeg er der den står, det er masse bobler og lakken har flassa av i små sirkler. Det har gått ca 3000 timer nå med mye tung belastning (taxibåt kjøring) 

@Chiefengineer takk for ypperlig lærerik deling :thumbsup:

@Grønngylt supert om du kan dele bilder av varmegang i øvre veksel :thumbsup:

Å søke på DPH fungerer jo dessverre ikke så bra... så for 20 år siden burde en ganskje opprettet et tag system eller utvidet alle søkeord til 4 eller 5 stavelser. Men, lett å være etterpåklok...

DPH er nytt for meg og jeg bruker mye tid på å lese meg opp og lete opp skaderapporter og få tips av de som kan.

Om noen har tips til gode tråder som dekker DPH utfordringer og reparasjon, også er jeg nysgjerrig problematikk rundt det med plastikkshims.

Redigert av dieselfan (see edit history)

Plastikkshims har jeg fått høre fra en VP forhandler var en direkte feilvurdering der man i sin iver i å spare penger på innkjøpssiden ikke klarte å avdekke de konstruksjonsmessige svakhetene en slik løsning hadde på beslutningsstadiet. Dette ble dyrt.

Beslutningen kan synes svært merkelig fra engineeringhold da den eneste oppgaven til en schim er å etablere en fast og eksakt klaring som skal forbli lik under alle forhold, noe som vanskelig kan oppnås med stor forutsigbarhet og varighet med en slik løsning.

Shimmene tålte ikke varmen de kunne bli utsatt for under enkelte driftsforhold og endret sin tykkelse ved overvarme slik at den beregnede systemklaringen ble endret. Og havari var unngåelig.

Scand 360 dc skrev On 22.2.2023 at 8.03:

Hørte om en som hadde tunet opp sin D6 350 til rett oppunder 500hk. Gikk med DPH drev og H10 propeller på båt på ca 3 tonn. Vist gått 400 timer med dette. Han viste nok hva han holdt på med, så det er vel et slags testprosjekt. Ikke for hvermannsen antagelig,

D6 på 500hk...

Det høres jo ganske mye ut, å ta ut oppunder 500hk av en D6, men dersom en setter det litt i perspektiv så er det ingen vrekord...

D6 har et slagvolum på 5.5 liter. Det gir ca 90hk pr liter

Om vi ser på andre dieselmotorer for drev og planene båter så er det flere som overgår din kjenning i litereffekt.

FNM HPEP250 er på 2.4 liter og 250hk, det gir ca 104hk pr liter.

VP D3-220 er på 2.4 liter og 220hk. Det gir ca 92hk pr liter

Yanmar 6LPA-STxx er på 4.2 liter og 315hk. Det gir kun 75hk i litereffekt... 

Volvo leverer D6 som 480hk. Det gir ca 87hk pr liter

Mercruisers 120hk på 1.7 liter er viden kjent og utskjelt på Forumet av mange for å være skamtrimmet... Fokuserer vi på fakta så er denne motoren egentlig moderat trimmet, den har en litereffekt på rolige ca 71hk pr liter..

Tilbake til D6 med 500hk: Ladeluftkjøleren klarer det, men det er hester å hente på å velge en bedre. Varmeveksleren er nok den kritiske delen. Oljekjøleren ville være mye mer nyttig enn den er på de D8ene med lavere effektuttak.

Personlig, ville jeg ikke ved absolutt all effektøkning montert overvåkning av eksostemperatur. 

18 hours ago, dieselfan said:

Volvo leverer D6 som 480hk. Det gir ca 87hk pr liter

Det er relativt mange ting som er forskjellig på en D6 370/ 380 og D6 480 som kun kommer i aksla, IPS og vannjet versjon. D6 med DPI drev drev stopper på 440 hk.

En av tingene VP gjorde ved den siste effekøkjning av D6 var å sette opp turtallet. Før var det 3500 (sperre på 3640). På D6 480 og 440 DPI er maks rpm nå 3700 med sperre på rett over 3800. Jeg gjetter på at det ble for stor risiko å oppnå den nye effekten kun ved økning av ladetrykk, så de lar den varve ut isteden.

Ellers vil jeg si at jeg aldri har merket den store forskjellen på D6 380 vs den gamle 400 (som var teknisk lik med D6 435 i aksling/ IPS) og den nye 440 DPI med høyere toppturtall.

Ang livslengde på DPH drev så varierer det mye med bruk og hva slags båt de sitter på, samt vedlikehold. Tunge singelinstallasjoner på 6-7 tonn/ twin på 12/14 tonn eller mer ser jeg ofte ikke får mer enn 12-1600 timer. Ofte ser man boblete lakk innenfor kappa rundt øvre girhus og oljen er brent. Resultatet er ofte nytt drev til 140 K

Drevet som kom med D6 400 i sin tid hadde vel bare en endring på noen oljekanaler som skulle forbedre sirkulasjon og kjøling til øvre girhus og knaser like heldig etter endel timer i tunge installasjoner.

Disse hadde nok vart endel lenger med drevkjøling som fyller opp tomrommet innenfor kappen, og VPs ingeniører har nok også tenkt på dette, og det ville vært enkelt å få til hvis de ville....

. En ting er sikkert og det er at VP hvert år tjener store penger på salg av fabrikknye drev som de kaller byttedrev for å få det gamle drevet ut av markedet.

Nye hydrauliske DPI gjenstår det å se hvor mye bedre er i praksis. I yrkesbruk og testing ryktes det om rundt ca 2500 timer. I fritidsbruk vil tiden vise hvor mange timer som kan klemmes ut på de forskjellige installasjoner. 

På DPI kan man se giroljetrykk og temp i EVC panelet. Har lagt merke til at ved hard belasting og feks grodd drev så går oljetempen fort i taket og man vil til slutt få en alarm. Det går ganske lang tid i sakte fart for å få ned tempen (stabiliserer seg på ca 60 grader), noe som tyder på litt liten kjølekapasitet, og tempen stiger ganske fort igjen til over 90 eller 100 grader etter få minutter i plan igjen.

På de gamle drevene hadde man ikke overvåkning av temp og endra mindre en alarm som hylte til slutt. På meg virker det som DPI også lett går varme ved tung installasjon og litt groe, og det er ikke optimalt for livslendengden. 

Men tiden vi vise...

Mvh. SAP

sap_2000 skrev On 25.2.2023 at 16.36:

En av tingene VP gjorde ved den siste effekøkjning av D6 var å sette opp turtallet. Før var det 3500 (sperre på 3640). På D6 480 og 440 DPI er maks rpm nå 3700 med sperre på rett over 3800. Jeg gjetter på at det ble for stor risiko å oppnå den nye effekten kun ved økning av ladetrykk, så de lar den varve ut isteden.

Øker en turtallet så er det nok enklere å holde eksostemperaturen i sjakk også.

På 400 og over ser jeg VP har spandert en ny varmeveksler også.

Flott deling :thumbsup:  takk for viktig info om DPH og kurs i DPI :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...