Popeye70 Startet 26.Juni.2017 Del på Facebook Startet 26.Juni.2017 Noen som har tenkt å prøve denne: Selv er jeg dempet optimist. Åpningstider kun i arbeidstiden og bevegelige metalldeler tett på skroget gjør at jeg trolig avventer og ser hvordan det går med andre før jeg tar en runde på vår båt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Horst Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Jeg har troa på konseptet, men om jeg ikke har misforstått noe så må båten gjøres klar for dette med egnet epoxy lag eller tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 bør vel fungere om man har hardt bunnstoff?. Men jeg synes det er rart at man ikke har et børstesystem som i større grad kan følge skrogform enn det man klarer med noen store tromler som dette?. Tipper vi får se langt bedre maskiner på sikt, og jeg bruker gjerne en slik om den fungerer og ikke er for langt unna hjemmehavn. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lippert Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Kanskje en runde før opptak på høsten for å få en enklere spylejobb? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Horst Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Mulig, jeg sendte en forespørsel for ca pris for en måned siden angående pris for tilpasning av bunn for vaskemaskin, men fikk aldri noe svar. Tror det vi ser nå bare er starten på utviklingen vedrørende skrogvask, det ser ikke helt optimalt ut for oss med kjøl, seildrev og ror. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Horst skrev 15 minutes ago: Tror det vi ser nå bare er starten på utviklingen vedrørende skrogvask, det ser ikke helt optimalt ut for oss med kjøl, seildrev og ror. Ser da ikke så galt ut for de fleste seilbåter Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Scand Baltic Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Funker det noe bedre innimellom akslinger, støttebukker, ror og propeller på motorbåt da? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 26.Juni.2017 Del på Facebook Svart 26.Juni.2017 Støttebukker,? Dette gjøres vel med båten på sjøen ? fiffig sak? tro om en kan velge med avfetting polering og bunnstoff i samme slengen.. dét hadde vært no? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Har tenkt på disse tidligere, etter å ha sett de i USA, og synes jo det er litt motstridende å sette en slik i sjøen med norske miljøregler.. Flere båtforeninger må jo bare stenge/fjerne slippvogna siden de ikke har lukket system for drenering og oppsamling av det som spyles av båtene. Slim, groe, barnacles og rester av bunnstoff er jo spesialavfall ift. kommunale vedtektene Sitér dette innlegget Link to post
Klovn1 Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Jeg trodde hele poenget med vaskemaskina var at man skulle slippe å bruke forurensende bunnstoff og heller kjøre båten i vaskemaskina ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 er en stor oppsamler presenning under som dekker hele vaskemaskinen, mulig det er en slags sugeslange i bunn også. Fikk bare sett maskinen før de monterte den sammen Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Dykker Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Noen som vet hva en vask omtrentlig vil koste? . Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Genialt. Spørs om vi får oppleve slik i bygdenorge, det er sikkert kostbar investering. Og marinaer tjener sikkert meir på auka drivstoffforbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 1000 kroner ble oppgitt som pris: https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=48437 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Sikkert fin på rett type skrog, men kjenner jeg er tvilende til hvor god jobb den vil gjøre på f.eks en twin akselbåt med semi-tunneler, P-braketter, store propeller og ror. Må være mange steder på skroget den ikke kommer til på mange båttyper og da må jo båten opp likevel...? På en drevbåt eller utenbords vil den jo komme til mesteparten av skroget kanskje utenom akterspeilet hvor man kanskje ikke vil ha den likevel pga evt trimflaps, hekkthruster med kapper (plastikk), undervsnnslys og mekanismer til Hi-Lo plattformer osv. Endel større båter levers nå med finnestablilisatorer som står omtrent midtskips og peker nedover. Jeg lar noen andre prøve først, Hehe Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Klovn1 skrev for 4 timer siden: Jeg trodde hele poenget med vaskemaskina var at man skulle slippe å bruke forurensende bunnstoff og heller kjøre båten i vaskemaskina ved behov. Meningen er vel at man ikke skal bruke bunnstoff men få skroget behandlet med en glatt epoxy som hindrer groe. Har tro på konseptet men synes det var litt sparsomt med opplysninger her. Det er gjerne propellen som er den store utfordringen å holde ren. Er det f.eks mulig å bruke et vaskeprogram på denne maskinen som får vekk groe på propellen? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 2 hours ago, bliss X said: Det er gjerne propellen som er den store utfordringen å holde ren. Er det f.eks mulig å bruke et vaskeprogram på denne maskinen som får vekk groe på propellen? For at noe slikt skal være mulig tror jeg vi snakker 5-akse robotarmer med utskiftbart verktøy/ børster, CAD filer på båt og propellsystem samt båt i jigg med propell, trimflaps etc i fastlåst og kjent posisjon. Tror det er noen år igjen før en maskin kan gjøre en fullverdig skrubbejobb på alle vanlige båttyper. Bilvaskemaskiner greier det fremdeles ikke tross stor utbredelse og lang evolusjon. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Framtia Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 men det skal mindre til for å fjerne anløp til biologiske vekster, enn å fjerne fett. Lurer på om ikke høyttrykkspyling med vann ville være en farbar vei.... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 bliss X skrev for 2 timer siden: Meningen er vel at man ikke skal bruke bunnstoff men få skroget behandlet med en glatt epoxy som hindrer groe. Veldig skeptisk til å ikke ha bunnstoff i det hele tatt. Har hatt noen båter uten bunnstoff, de vasket vi stort sett hver dag når de lå i vannet. Etter en uke ble det tungt å få fjernet all groen (slimet). Hardt bunnstoff har jeg tro på med denne vaskemaskin, men ikke ren gelcoat. Vi var kanskje i overkant petimeter når vi sjøsatte båten fredag, og for ikke å tape fart måtte vi vaske søndag morgen... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2017 Del på Facebook Svart 27.Juni.2017 Poenget her er at båten behandles med en spesiell epoxy som gjør overflaten veldig glatt: Sitat: Løsningen på det giftfrie båtlivet er å erstatte båtens bunnstoff med en tynt og hardt lag med epoxy. Det skal gi en så glatt og hard overflate, at groe ikke vil få skikkelig feste. Det som fester seg på skroget, vil enkelt bli fjernet av en børste. https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=48437 Dette kunne jeg godt tenkt meg å prøvd men det er sikkert ikke billig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.