Jump to content

Ny skrogvaskemaskin i Vollen, Asker.

Popeye70

Recommended Posts

bør vel fungere om man har hardt bunnstoff?. Men jeg synes det er rart at man ikke har et børstesystem som i større grad kan følge skrogform enn det man klarer med noen store tromler som dette?. Tipper vi får se langt bedre maskiner på sikt, og jeg bruker gjerne en slik om den fungerer og ikke er for langt unna hjemmehavn.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Har tenkt på disse tidligere, etter å ha sett de i USA, og synes jo det er litt motstridende å sette en slik i sjøen med norske miljøregler..

Flere båtforeninger må jo bare stenge/fjerne slippvogna siden de ikke har lukket system for drenering og oppsamling av det som spyles av båtene.

Slim, groe, barnacles og rester av bunnstoff er jo spesialavfall ift. kommunale vedtektene

er en stor oppsamler presenning under som dekker hele vaskemaskinen, mulig det er en slags sugeslange i bunn også. Fikk bare sett maskinen før de monterte den sammen 

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Sikkert fin på rett type skrog, men kjenner jeg er tvilende til hvor god jobb den vil gjøre på f.eks en twin akselbåt med semi-tunneler, P-braketter, store propeller og ror.  Må være mange steder på skroget den ikke kommer til på mange båttyper  og da må jo båten opp likevel...?

På en drevbåt eller utenbords vil den jo komme til mesteparten av skroget kanskje utenom akterspeilet hvor man kanskje ikke vil ha den likevel pga evt trimflaps, hekkthruster med kapper (plastikk), undervsnnslys og mekanismer til Hi-Lo plattformer osv.  

Endel større båter levers nå med finnestablilisatorer som står omtrent midtskips og peker nedover.  

Jeg lar noen andre prøve først, Hehe :yesnod:

Mvh. SAP

Klovn1 skrev for 4 timer siden:

Jeg trodde hele poenget med vaskemaskina var at man skulle slippe å  bruke forurensende bunnstoff og heller kjøre båten i vaskemaskina ved behov.

Meningen er vel at man ikke skal bruke bunnstoff men få skroget behandlet med en glatt epoxy som hindrer groe. Har tro på konseptet men synes det var litt sparsomt med opplysninger her. Det er gjerne propellen som er den store utfordringen å holde ren. Er det f.eks mulig å bruke et vaskeprogram på denne maskinen som får vekk groe på propellen?

2 hours ago, bliss X said:

Det er gjerne propellen som er den store utfordringen å holde ren. Er det f.eks mulig å bruke et vaskeprogram på denne maskinen som får vekk groe på propellen?

For at noe slikt skal være mulig tror jeg vi snakker 5-akse robotarmer med utskiftbart verktøy/ børster, CAD filer på båt og propellsystem samt båt i jigg med propell, trimflaps etc i fastlåst og kjent posisjon.  

Tror det er noen år igjen før en maskin kan gjøre en fullverdig skrubbejobb på alle vanlige båttyper.  

Bilvaskemaskiner greier det fremdeles ikke tross stor utbredelse og lang evolusjon. 

Mvh. SAP

bliss X skrev for 2 timer siden:

Meningen er vel at man ikke skal bruke bunnstoff men få skroget behandlet med en glatt epoxy som hindrer groe.

Veldig skeptisk til å ikke ha bunnstoff i det hele tatt. Har hatt noen båter uten bunnstoff, de vasket vi stort sett hver dag når de lå i vannet. Etter en uke ble det tungt å få fjernet all groen (slimet). Hardt bunnstoff har jeg tro på med denne vaskemaskin, men ikke ren gelcoat. Vi var kanskje i overkant petimeter når vi sjøsatte båten fredag, og for ikke å tape fart måtte vi vaske søndag morgen...

Poenget her er at båten behandles med  en spesiell epoxy som gjør overflaten veldig glatt:

136609-b21eeaaddac3af898aaab4c62059a114.

Sitat: Løsningen på det giftfrie båtlivet er å erstatte båtens bunnstoff med en tynt og hardt lag med epoxy. Det skal gi en så glatt og hard overflate, at groe ikke vil få skikkelig feste. Det som fester seg på skroget, vil enkelt bli fjernet av en børste.

https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=48437

Dette kunne jeg godt tenkt meg å prøvd men det er sikkert ikke billig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...