Jump to content

Victron BlueSolar MPPT 75/15 + både Bluetooth og USB + Raspberry Pi 3. Er det mulig?


Popeye70

Recommended Posts

Hallo. Jeg har kjøpt inn en Victron BlueSolar MPPT 75/15 og en VE.Direct bluetooth-adapter for å kunne følge litt med på status på ladingen. Etter å ha tenkt litt og kikket i skuffen så ser jeg at jeg har en ekstra Raspberry Pi som jeg tenkte jeg kunne installere Victron-programvare på så den fungerer tilsvarende en CCGX (men til en brøkdel av prisen). Denne jobben ser helt overkommelig ut.

 

Da dukker det plutselig opp noen spørsmål, som jeg ikke finner noe klart svar på etter et raskt søk:

  • MPPT 75/15 har én VE.Direct-port, så det ser ut til at jeg må velge mellom bluetooth eller USB. Finnes det en "multiplekser"/"switch"/splitter eller annet som gjør at man kan koble både bluetooth og USB til en og samme laderegulator?
  • Er det noen som vet om man kan bruke RPiens innebygde bluetooth for å få laderegulator og RPi til å snakke sammen? I så fall slipper jeg å kjøpe en VE.Direct to USB-overgang og kan bruke bluetooth-dongelen for å snakke både med mobil og RPi.
  • Noe annet man bør tenke på når denne løsningen bygges og klargjøres? Noen  vanlige feil jeg bør være obs på?

 

På forhånd takk for alle konstruktive svar.

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ingenting er umulig. Det umulige tar bare litt lengre tid :)

På en enkel måte så får du ikke bt dongle til å sende info via bt til raspi.

(Jeg mener BT funksjonen blir skrudd av på Venus softwaren for den porten brukes til noe annet, er ikke helt sikker på dette men mener jeg har lest noe om det)

 

Det kan være at du kan klippe og lodde kablene og parallell koble en bt dongle og en usb dongle. (Spør på google gruppen som jeg har linket til i ccgx tråden. De svarer ofte raskt på)

 

Men hvorfor skal du det?

Når raspien er koblet på nett så har du hele tiden oversikten via VRM appen så lenge mobilen også er på nett. Skulle du seile ett sted det ikke er mobilsignal så vil du kunne hente informasjon på hjemmenettverket i båten via en ipadresse. 

Så sant du har en router i båten da.

 

En ting å tenke på er at med Venus så kan du ikke gjøre innstillinger på MTTP. Da må du koble usb dongle til en mac eller en pc. Jeg ser ikke det som ett stort problem for det er vel ikke så ofte at man forandrer på dem.

 

En annen irriterende feil er at den sluttet å raportere forbruket inn til vrm appen en stund etter man restartet rpi. Man måtte da gå inn å velge batterimonitoren på nytt for at dette skulle fungere. 

Det kom en oppdatering i dag som skal fixe dette. Blir spennende å se :)

 

En annen ting er også at jeg spent på hvor lenge en rpi tåler å stå i en båt. Den er på ingen måte konstruert for fuktig saltholdig luft.. men så koster det ikke mye å bytte den ut heller.

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...