Trykkern Startet 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2017 Har en Hanse 370 med en Yanmar 3JH4E 39 HK motor. Helt fra jeg hentet båt på verft i Greifswald har jeg hatt problemer med at stigrør i dieseltank går tett. Det er fordeler og ulemper med det. Fordelen er at jeg aldri trenger å skifte dieselfiltere. De er helt reine. Ulempen er at motor har en tendens til å stoppe... Fleip til side, etter 4 tankrengjøringer siden 2009, 8-9 motorstopp fikk nok være nok. I går tok jeg på nytt jobben med å tømme tank og i motsettning til tidligere, da jeg kun har blåst stigrør rent, skrudde jeg det ut og demonterte det. Har lenge hatt mistanke til at det er i 90 graders bend at det tetter seg og det stemte. Er det noen som kan forklare hvorfor verft har valgt denne løsning med gjennomgående skrue med gjennomgående hull (ses på bildet "bend") i stedet for et vanlig 90 graders bend? Hullet er ca 3 mm og gjennom dette hullet skal all diesel passere og det sier seg selv at det skal lite smuss til i diesel før det går tett. Dette er altså på sugesiden før grovfilter. Gjør jeg noe dumt om jeg bytter dette til et "vanlig" 90 graders bend i samme dimension? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Nei det skulle ikke være noe i veien for å bruke et vanlig bend her Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Jeg fatter ikke hva de har tenkt med her, få det vekk. Hva er innvendig dim på selve stigerøret ? Jeg byttet hele stigerøret på en tidligere båt. Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 (redigert) Innvendig diameter er 6 mm. Har nå vært hos rørleggerfirma og kjøpt deler. De hadde ikke mye erfaring med diesel så jeg fikk ikke svar på alle spørsmål. Kanskje noe her kan? Har hørt at det er et poeng at det benyttes messing i kontakt med diesel. De hadde deler av forkromet messing. Det skulle vel ikke ha noe å si? Diesel tar vel ikke krom? Gjengetape, tåler det diesel? Noen som veit hvor en kan få tak i pakning som tåler diesel. Diameter Ø13 mm? Redigert 27.Juni.2017 av Trykkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Jeg tror disse motorene har 8mm dieseltilførsel. 6mm høres lite ut. Det er egentlig rart fødepumpa de har overlevd så lenge med innsnevringen på 3mm. Jeg fatter ikke en seriøs båtbygger gjør slikt. Deler, pakninger, gjengetetning etc. (jeg hater gjengetape) får du på Tess, Hydroscan ol. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.