Jump to content

For få sigarettenner uttak

Allan E

Recommended Posts

Og samme her. Har montert kontakter som den @Geir Kallevik linker til ved alle soveplasser så alle får ladet telefoner/nettbrett gjennom natten,

og har også ute i cockpit for å dekke ladebehov på dagtid. Har to ordinære 12V sigaretkontakt-uttak, - her står det også i USB-adaptere. Det eneste jeg

har igjen som ikke kan bruke USB er et håndholdt søkelys og en støvsuger. 

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Jeg har ikke sjekket hvor mye strøm en opplading av tlf eller pad tar, men til helgeturer er det kjekt å ta med seg ett par powerbanks..

Så slipper man å bruke forbruksbatterier til slikt.

Om man ikke kan bruke forbruksbatterier til slikt, hva kan man da bruke dem til?

Guest Avmønstret#

Min erfaring er at de gode gamle sigarettennerpluggene er noe drit i båt. De sitter dårlig, mister kontakten pga bevegelse, irrer osv. 

Ikke at jeg har noe alternativ løsning på 12V altså men... :-) Har selv montert en rekke usb uttak rundtomkring i båten og har igjen to sigrattenneruttak for 12V utstyr (kun støvsuger egentlig). 

Dreuf skrev for 10 timer siden:

Jeg har ikke sjekket hvor mye strøm en opplading av tlf eller pad tar, men til helgeturer er det kjekt å ta med seg ett par powerbanks..

Så slipper man å bruke forbruksbatterier til slikt. https://www.komplett.no/product/841618/mobil/mobiltelefon/mobiltelefon-tilbehoer/powerbank/iiglo-tablet-powerbank-12000mah-sort#

Eneste er at man må huske å lade dem før tur.

Da ville jeg heller bygget ut forbruksbanken med ett batteri til. Hvis man må ha med seg ekstra oppladbare batterier for å lade opp andre ladbare batterier er forbruksbanken for liten.

Allan E skrev for 13 timer siden:

Nå har det kommet så mye greier som har en sigarettkontakt i enden. Åssen gjør dere når mye utstyr trenger strøm?

Jeg har to kontakter men trenger en god del til.

Du kan jo legge opp flere av disse

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Sigarettenneruttak-2000016434/

Og supplere med noen av disse

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Grenuttak-2000016430/ 

(Bare en liten disclaimer, i fjor hadde jeg 1x140ah slitent batteri, 1 natt med webasto og kjøleskap så var jeg under 12v ila neste dag. Nå har jeg 300ah batteri og 100w solcelle, så kanskje powerbankene kan ligge hjemme :wflag:).

Om man kjøper USB uttak i stede for sigarett uttak så vær obs på at enkelte leverer kun 1A, mens man også får noen som leverer mer. Tror de da ofte ligger på 2.1A så de kan lade pads og slikt litt raskere.

@Ove T slo meg der gitt. Monter sigarettenner uttak inntill videre - Quick charge USB begynner å komme nå og er vel helt innfaset til neste år. Jeg kjøpte denne på Biltema - og den har nå gjort all annen lading i båten utdatert.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...