Duppe Startet 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2017 (redigert) Er noen tråder om ca. samme tema, men litt gamle så kanskje andre alternativer nå for tiden? Målet er at småen kan kunne spille dataspillene (krever vel maks av en datamaskin) sine i uthavn på en bærbar, så hva trengs egentlig av batterier til dette? Tør vel ikke bruke av båtens batterier. Er det spesielle typer batterier som egner seg? Regner med startbatterier ikke er det beste? Kan man evt. trygt montere disse i kabinen eller lekker de gass selv om de skulle være 'lukkede' osv? Hvis en går for 2 batterier, er det best å koble de i parallell for høyere spenning, eller går det ut på det samme? Noen som vet om det finnes visse datamaskiner som er spesielt laget til mest å gå på eksterne batterier til 'feltbruk'? Det jeg fant på nett var mer av type vanntett osv, men det er jo ikke nødvendig her. Redigert 28.Juni.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Duppe skrev 15 minutes ago: Målet er at småen kan kunne spille dataspillene (...) Tør vel ikke bruke av båtens batterier. (...) Hvis en går for 2 batterier, er det best å koble de i parallell for høyere spenning, eller går det ut på det samme? Dette spørsmålet gjelder helt ordinær bruk av strøm i båt. Det er nettopp dette man har forbruksbanken for. Først og fremst bør du ha en 12v adapter til pc'n. Er ikke hensiktsmessig å gå veien om 220v med ekstra inverter. Deretter handler det om enkel utregning av strømforbruk og dimensjonering av forbruksbanken etter ønsket brukstid mellom oppladninger. En laptop under stress kan kanskje bruke rundt 3A (35w), Dette ganger du med antall timer ønskelig spilletid mellom oppladninger for å finne ut hvor mange _ekstra_ Ah du trenger i forhold til hva du klarer deg med i dag. Deretter har vi dette med at det ikke er ønskelig å tappe batteribanken 100% ned, slik at du bør beregne dobbelt så mange Ah som du regner deg frem til at du trenger. Grovt sett mener jeg da, etter denne lille avhandlingen, at ett ekstra 60Ah paralellkoblet batteri kan deg 10 timer ekstra brukstid for en laptop. Paralellkobling gir høyere kapasitet (flere Ah) IKKE høyere spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Mener du et ekstra startbatteri? Koblet sammen med de 2 jeg har fra før (jeg regner med de er startbatteri)? Eller en annen type? Angående parallelkobling mente jeg vel seriekobling ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Mnja. Kommer litt an på hvordan maskin man har. Apple MBA går 13 timer tung bruk på innebygget 54 Ah batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Mulligan skrev 1 time siden: Apple MBA går 13 timer tung bruk på innebygget 54 Ah batteri. Innebygget 54Ah batteri ? virkelig imponerende. Men er man eppleidiot går vel alt an. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) 1 hour ago, Mulligan said: Mnja. Kommer litt an på hvordan maskin man har. Apple MBA går 13 timer tung bruk på innebygget 54 Ah batteri. Ja, men det er ikke et blysyrebatteri som ikke bør tappes mer enn ca. 50%. Batteriet i PC-en tapper man gjerne helt og det tåler det på en helt annen måte enn et blysyrebatteri. Hadde du brukt et blysyrebatteri på 54Ah samme PC hadde du burde stoppet etter ca. 6 timer. @Duppe De snakker om å ha to batteribanker. Dette er ikke det samme som å ha flere batterier koblet sammen. Man kan ha flere batterier koblet sammen i en batteribank. Altså en batteribank med ett eller flere batterier til start, og en batteribank med ett eller flere batterier til forbruk. Fordelen med dette er at du skiller forbruk og start slik at du kan bruke av forbruksbanken uten å tømme startbanken. Dette er et veldig vanlig oppsett og de fleste tar det nok for gitt at du har det slik. Redigert 28.Juni.2017 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) Skulle stått Wh. Går fremdeles 13 timer på en lading. Å kalle noen Windowsidiot på et nettforum ville ikke fakt meg inn. NB.Dette er ikke en PC. Redigert 28.Juni.2017 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Wh er nok noe annet ja. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 @Midtpinne: Aha, skjønner. Jeg har 2 type bilbatteri som står i motorrommet, regner med de begge blir brukt til både start og alt annet. Når man har 2 batteribanker, står de typisk begge i motorrommet eller finnes det typer som kan stå i kabinen? Hva slags batteritype har dere i forbrukbanken? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Jeg har en Dell Precision med et batteri på 54Wh, det gir meg 6 timer med jobbing og jeg vet ikke hvor mye dersom den bare står der. Strømforsyningen min er på 19V og jeg har ikke tenkt på om jeg kan få en 12V til den. Jeg bruker 220V via inverter til å lade den, konas og ungens når vi er ombord. Jeg er forsåvidt bedre enn både MAC- og Windows-folkene, jeg er Linuxfreak. Det er vi som driver Internet slik at dere kan kose dere med båtporno. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 3 minutes ago, Duppe said: @Midtpinne: Aha, skjønner. Jeg har 2 type bilbatteri som står i motorrommet, regner med de begge blir brukt til både start og alt annet. Når man har 2 batteribanker, står de typisk begge i motorrommet eller finnes det typer som kan stå i kabinen? Hva slags batteritype har dere i forbrukbanken? Det ikke vanlig å ha dem i kabinen, men ikke helt uvanlig heller. Mine banker står i pilothuset/cockpit i egne skap under noen benker. Dette er fint da de ikke står i motorrommet som kan bli ganske varmt. De kan avgi Hydrogengass under lading. Det er stort sett ikke så farlig som det høres ut dersom man har god lufting. Hydrogengass er lettere enn luft og stiger til værs og ut av båten. Men helt ufarlig er det ikke. Det mest vanlige er å bruke fritidsbatterier til forbruksbanken. Disse kan ikke levere like mye strøm på en gang som startbatterier kan, men gir gjerne litt mer over tid. Fritidsbatterier passer et typisk mønster til forbruk bedre enn startbatterier. Mange bygger for tiden om til LiFePo. Jeg har selv lyst, men ikke råd akkurat nå. Da får du mye mye mer ut av batteriene. Men dette krever en del ombygging på ladesystemet og batteriene er dyre. Det finnes tråder om dette på forumet du kan søke opp dersom du har lyst å lese om det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 Duppe skrev 29 minutes ago: Når man har 2 batteribanker, står de typisk begge i motorrommet eller finnes det typer som kan stå i kabinen? Hva slags batteritype har dere i forbrukbanken? Du har nok ett startbatteri og ett forbruksbatteri I båten. Høres litt lite ut på forbrukssiden, men det avhenger jo av behov og størrelse på batteriet du har. Alle mine batterier står I motorrommet, ikke uvanlig det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Duppe Svart 28.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2017 (redigert) 'Fritidsbatteri' altså - det var nytt for meg. Har sett tråden om LiFePo batterier, skal sjekke den. Takker for svar. Redigert 28.Juni.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Duppe skrev for 16 timer siden: 'Fritidsbatteri' altså - det var nytt for meg. Har sett tråden om LiFePo batterier, skal sjekke den. Takker for svar. Først og fremst bør du sette deg inn i hva du allerede har i båten. Jeg har vondt for å tro at produsenten av båten har valgt å parallellkople to batterier til en bank ombord. Det ville vært en snodig løsning. Motoren din starter fint på ett enkelt dedikert startbatteri. Så du har ganske sikkert ett til kun forbruk. Men dette bør du klare å finne ut av ved å se på kabling til batteriene. Hvis du får for lite strøm ombord når du ligger stille, så bør du enten bytte ut forbruksbatteriet til et større, og da til et fritidsbatteri, eller gjerne AGM beregnet for dyputlading. Så kan du i tillegg se på muligheter for supplerende lading. Feks et solcelleanlegg. Det siste er mest aktuelt hvis du ligger mye i ro i uthavner. Alternativt kan du konfiskere alt av data og spill og legge det igjen i bilen. Sysselsett gutten med andre og mer fornuftige tiltak, som fiske, fridykking, fotturer etc. Den der helsikes dataspillinga burde ikke bringes med ombord!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Flow Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 (redigert) Har du ikke en slik bryter i båten (se vedlagte bilde)? Hvis du har det bør du sette deg inn i hvordan denne fungerer. Dette er utklipp fra bilde på Finn.no fra samme båt som du oppgir at du har. Redigert 29.Juni.2017 av Flow (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 Duppe skrev for 19 timer siden: Har sett tråden om LiFePo batterier, skal sjekke den. Ikke begynn der. Det handler om å krype og gå osv. Sats på et konvensjonelt oppsett med åpne syrebatterier fram til du har full kontroll på det elektriske om bord. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Duppe Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Nei begge batteriene starter motor og gir strøm til andre ting i kabinen og ellers, så ingen separat start- og forbruksbank her. AGM batterier som nevnes ser jo kjekke ut, men etter hva jeg kan se er selv ikke de helt heldig å ha i kabinen, og med plass i motorrommet begrenset får jeg vel satse på et kraftig solcellepanel i stedet. Ang. dataspill er det ikke noe forbud her i gården. Det er en bra aktivitet og umulig å tvinge han til å like andre ting som kan gjøre at han hater hele båtlivet og hva er da vitsen. Når han kan spille er han ivrig på å gå til båten og kommer opp og fisker og gjør andre ting innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Jeg ville ikke vært redd for å sette et batteri I kabinen. Om du så bruker et BEP voltsensitivt rele til ladingen, har du et enkelt og greit opplegg til forbruk. Legg opp et par uttak som kun går på dette batteriet, så unngår du å tappe feil batteri. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Duppe skrev 40 minutes ago: Nei begge batteriene starter motor og gir strøm til andre ting i kabinen og ellers, så ingen separat start- og forbruksbank her. AGM batterier som nevnes ser jo kjekke ut, men etter hva jeg kan se er selv ikke de helt heldig å ha i kabinen, og med plass i motorrommet begrenset får jeg vel satse på et kraftig solcellepanel i stedet. Du risikerer altså å ikke få startet motor hvis du har brukt for mye strøm når du ligger stille. Dette er ikke bra, og du bør få gjort noe med det. Dog tror jeg vel det er best du setter bort jobben med å få skilt startbatteri og forbruksbatteri, etter det jeg leser. Forøvrig, motoren din starter fint med kun ett passende batteri. Redigert 30.Juni.2017 av Artekno (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Flow Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Hadde jeg vært deg ville jeg startet med å identifisere hovedstrømbryter / batterivelger. Ref. mitt innlegg over. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 2 hours ago, Flow said: Hadde jeg vært deg ville jeg startet med å identifisere hovedstrømbryter / batterivelger. Ref. mitt innlegg over. Uansett om den står på 1, 2 eller begge, virker både startmotor og forbruksstrøm. Men mulig det er en plass til et ekstra batteri under setet i cockpit og der er det vel god nok ventilasjon for et AGM batteri. Bare lage noen fester og uansett best at det blir et helt separat opplegg for datamaskinen(e). Setter også på BEP rele som anbefalt. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Duppe skrev 48 minutes ago: Uansett om den står på 1, 2 eller begge, virker både startmotor og forbruksstrøm. Det gjør det nok. Greia er at du må VELGE hvilket batteri du vil tappe/bruke ved bruk av denne. Normalt så setter man denne på 1 (Bank1/Startbatteri) når man skal starte. Når man kommer til uthavn / havn så setter man denne til 2 (Bank2/Forbruksbatteri). Da tapper du kun batteribank 2 som de fleste har som forbruk. 1+2 posisjonen kobler sammen begge bankene, og er ment å gi ekstra hjelp til å starte dersom en av de andre bankene er tomme. Alternativ gi litt ekstra strøm til forbruk når en av de andre er tomme. Bruker du 1+2 i sammen tapper du også begge batteriene og da får du ikke start.... Ved å finne ut hvilket batteri som er koblet på 1 og 2 kan du utvide ønsket bank med å paralellkoble et batteri til dette. Gjerne et som er beregnet til forbruk. Alternativt skifte det ene til et større batteri til forbruk. Ikke noen ide og blade gamle og nye batterier.... Det er ikke uvanlig at Crownline/Four Winns og tilsvarende båter fikk 2 startbatterier selv om det ene var til forbruk. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Mix Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Forstår man ikke funksjonen på en batteribryter bør man ikke hive seg på ett LiFePo prosjekt med det første. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 Duppe skrev for 2 timer siden: Uansett om den står på 1, 2 eller begge, virker både startmotor og forbruksstrøm. Ta et bilde av de to batteriene som viser kabling dem i mellom. Bryteren skal muligens sjalte lading til batteriene. Så er kanskje likevel forbruk og start tatt ut fra hvert sitt batteri. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Joltus Svart 30.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2017 (redigert) Disse batteribryterne funker jo slik som Chaos forklarer. Da må man starte på 1. Sjalte til 1+2 for å ladde begge bankene, og ligger på 2 i uthavn for å sikre at man har et batteri som er ladet opp til start. Det er en dårlig løsning, som krever at man som bruker hele tiden husker å sjalte over mellom de forskjellige modusene. Askeladden kjører også dette systemet bla. på 615 bowrider. Redigert 30.Juni.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.