Jump to content

Vrang/fuskete/svak Yamaha 20hk 2-takt - noen triks/tips?


PIMCO

Recommended Posts

 

Hei, godtfolk.

 

Opplever tildels merkelige symptomer på utenborderen: Primært oppleves den generelt motorsvak, "harker/hoster" på nedre del av turtallsregisteret, går ikke på tomgang, hender den oppleves som tildels "strupet". Ved første pådrag (kanskje spesielt når den er kald) kjenner man at maskinen har full effekt de første 5-6 sekundene inntil den dauer. Har maks klart å holde den gående ca. 2-3 min (i gir), og da lunker den avgårde på halv hastighet selv ved fullt pådrag.

 

Har byttet impeller, renset bensintank, sjekket plugger, renset bensinfilter/slanger, justert girstag, osv. Ny olje og bensin. Kontrollstrålen ser bra ut. Noe grå røyk, men antagelig ikke krise. En del "oil sheen" på vannoverflaten, men antar dette er normalt med uforbrent bensin gjennom eksosen (ved mange startforsøk, osv)?

 

Motor er en 90-talls 20hk/2-takts Yamaha (20CM 6A9-S).

 

Setter stor pris på alle råd og vink!

Link to post

Dette trenger ikke være annet enn møkk i forgasser, bensinpumpe eller problemer med nåleventil til flotør.

Start med drenering av flotørkammer.

Så pumper du på bæra mens du gir på. Går det bedre nå så bytt bensinpumpe membran.

Sjekk om forgasser renner over ved å fysisk se inn i forgasser mens du gir gass og slipp opp gassen. Kan du fortsatt se at det kommer bensin opp av stigerøret er nåleventil utett.

Om du har utstyr til å gjøre dynamisk flotørhøydesjekk så er det nyttig og forteller deg mye.

(da har du litt å starte med...) 

kom gjerne med status om du forsøker noe eller oppdafer nye symptomer 

Link to post

jeg synes symptomene høres ut til at motoren ikke får nok bensin.  

 

En annen ting å passe på er bensinslanger inne på motor, blir de liggende med litt kink så kan de suges flate av bensinpumpa og dermed blir det en bra innsnevring 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for gode råd!

 

Som dere var inne på så er nok bensinmangel stikkordet:

 

Var null sprut fra dysen ved pådrag og trykking på pumpebelgen, så jeg skrudde av forgasseren og fant at tilførselen var tett (fikk ikke blåst gjennom). Når jeg pumper belgen tar bensinen en omvei (via bensinpumpa?) og renner trolig ned stammen og ut undervannshuset. For å være ærlig så skjønner jeg ikke at motoren har fått bensin i det hele tatt?

 

Prøvde med trykkluft uten at det gjorde noe forskjell. Det er en nippel på bunn av kammeret (var ikke tilkoblet noe) med en justeringsskrue (ingen tapping?), prøvde å sette vakuum på denne i håp om at det åpnet opp tilførselen, men det gjorde heller ikke noe fra eller til.

Link to post

Den hadde vært noe, men klarte å løsne opp blokkasjen med trykkluft. Hadde av flotøren og fikk blåst rent og løsnet på nålen. Trodde dette skulle fikse biffen, men den gang ei. 

 

Det virker som om motoren går renere, men bå har den av en eller annen bisarr grunn begynt å spytte bensin ut av et hull på toppen av forgasseren.

 

Vedlegger et bilde. Det er hullet over skruen midt i bildet, og ser ikke ut til å være gjenget eller tilknyttet slanger, e.l?

IMG_0143.JPG

Link to post

Fant tråden din om dynamisk flotørhøydekontroll, og dette var jo et langt enklere prinsipp enn det hørtes ut som (hehe).

 

Kommentar fra moderator:
Link til innlegget.

 

Problemet med bensinsprut ser ut til å være over, så dette hullet var kanskje bare overflow e.l?

 

Motor går nå jevnere og mer stabilt, men fremdeles cirka halv effekt og et hinsides bensinforbruk (brukte +/- 6L på ~ 4-5km). Ved et par anledninger hostet den seg ut av denne dvalen og gikk med full effekt.

 

Hvor skal jeg begynne å justere forgasser? Er overrasket over at pumpa i det hele tatt har kapasitet til pumpe gjennom en slik mengde bensin..

Link to post

Så høyt forbruk skylles trolig at forgasseren renner over

Ville ikke justert på noe som helst uten å være helt sikker på at alt annet er OK

  • sjekk om pluggene er våte etter en tur
  • se inn i forgasseren mens du øker turtallet, om du ved 1500 omdreininger ser at det kommer betydelig mer bensin så renner trolig forgasseren over
  • bytt nåleventil
  • sjekk alle dyser en gang til
  • vurder dynamisk flotørhøydekontroll en gang til
  • sjekk at flotøren er tett
Link to post
  • 10 måneder senere...
Svart (redigert)

Bringer denne opp fra døden, da problemene fra i fjor ser ut til å forsure denne båtsesongen også.

 

Er nå temmelig overbevist om at problemene skyldes for mye bensin - ikke for lite som vi spekulerte i sist.

 

Båten er fremdeles svært motorsvak, men kan nå lunte av gårde i gir med (antagelig under) halv effekt. Jeg begynte å lure på om den bare gikk på én sylinder, og pluggene ble således byttet uten at det gjorde noe fra eller til. Har forsøkt å justere blandingsskruen på forgasser, da denne stod usedvanlig langt ut. Halvannen rotasjon ut (+/- en 180 grader) så først ut til å gi noe bedre tomgangsgange, men ikke noe øvrig forbedring.

 

Motor konsumerte ca. 10L på en 4km tur på et kvarter i lunkefart (dvs. at fullt pådrag og 50% gass gir omtrent de samme 6-7 knopene). Videre ser det mer eller mindre konsekvent ut til å være et slør av bensin rundt stammen, samt sterk bensinlukt, som åpenbart tyder på (altfor stor grad av) uforbrent drivstoff. Pumper man bensinbelgen under fart gjør det at motor sakker ytterligere eller dauer helt. Videre ble den øverste pluggen meget sotet etter nevnte tur. Etter siste testing (og justering av blandingskrue) har pluggene tilsynelatende vært usedvanlig våte.

 

Et annet rart aspekt er hvordan båten ved et par anledning har våknet opp fra "dvalen" - uten særlig annen forvarsel enn at turtallet gradvis bygger seg opp - og fungert ved fullt potensial ved å ta båten raskt opp i plan og (anslagsvis) 25+ knop. Disse episodene har vart 15-25 sekunder og ender med at den dauer av seg selv.

 

Noen som har noen formening om hva dette problemet skyldes?

Redigert av PIMCO (see edit history)
Link to post

men forgasser har sluttet å flomme over?    

neste ting p sjekke da er bensinpumpa  - her er det en membran som drives av over/undertrykk fra veivhuset.  Blir det hull i denne så vil bensina suges rett inn i veivhuset

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Takk for tips, forhåpentligvis løser dette biffen!

 

Skrudde pumpa av blokken, men fikk ikke skrudd den videre fra hverandre. Skruene sitter dønn fast og skruehodene var særdeles sårbare for stripping. Så midlertidig at pumpa fra 55-hester'n jeg har stående er lik, så skal låne denne for å verifisere problemet.

 

Gitt at pumpen (belg/mansjett) ikke lar seg reparere, hvor anbefale dere å kjøpe ny? Ser ikke ut som Boatparts.no fører disse.

Link to post

Dette var løsningen, hallelujah! Tusen takk for fabelaktig bistand hele veien!

 

Er pumpene mellom 20hk og 55hk dimensjonert (innvendig) annerledes for å kompensere for det ekstra bensinmengden nødvendig ved noen hundre ekstra ccm? Eller er det vakuumdifferansen som er avgjørende?

 

Hvor i Oslo får jeg kjøpt ny pumpe? Ble anbefalt La-Sa Båt & Motor.

Link to post

Nyttig tråd. Tror jeg kanskje har samme problem. Får den ikke opp i turtall, og det stinker bensin over alt. Interessant nok får jeg høyere turtall på revers, og turtall når den ikke er i gir er ikke noe problem. Lurvete på tomgang, stopper gjerne, kveles når jeg setter i gir og gir gass.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...