Hakkannen Startet 29.Juni.2017 Del på Facebook Startet 29.Juni.2017 (redigert) Har nettopp tatt opp båten på land for ei ukes tid og skal til å skifte noen gjennomføringer til Trudesign. Båten (Beneteau Oceanis 443) har alt for mange gjennomføringer som jeg ikke bruker og som jeg heller ikke ser at jeg kommer til å bruke de neste ti årene (og skulle jeg ha bruk for en gjennomføring og to til har jeg både drill og hullsag, i flere størrelser). Trudesign har en svært lite hyggelig pris, derfor kom jeg på tanken å støpe igjen de gjennomføringene jeg ikke bruker. Har ikke tatt ut noen av gjennomføringene enda, tenkte begynne med å ta ut gjennomføringene i morgen, så vet ikke skrogtykkelsen foreløpig. Ser for meg å slipe ned til null mot hullet og lage en skråslipt kant på 12x tykkelsen av skroget, som beskrevet både her på forumet og andre steder. Spørsmålet er da; rekker jeg gjøre dette på ei lita uke? Båten lå på vannet helt fram til i går. Tenker da på om glassfiberen trenger lang tørketid før støping med epoksy og vev. Har forsåvidt jobbet med epoksy tidligere, men da på trebåter og helt nye bygg der det aldri var et spørsmål om underlaget var tørt nok (materialen lå til tørk innendørs i luftfuktighetsregulert lokale). Trekker polyester/glassfiber såpass med fuktighet at jeg ikke rekker la den tørke ut for støping i løpet av ei ukes tid? Ideelt sett skulle Trudesign ha lagd en blindplugg som man kunne blende gamle hull med, men så geniale er de dessverre ikke. Redigert 29.Juni.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Ville bare kjørt på. God avtrapping er god plan. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lippert Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Det er vel ingen grunn til at skroget ditt skulle ha trukket vann? Slip ned og støp. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
VirtualMe Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Jeg løste dette ved å sette inn Trudesign skroggjennomføring, fylle denne med Tec7, og sette på en syrefast blende-mutter (eller hva det nå enn heter). Da kan jeg skru av mutteren, og borre opp Tec7 massen om jeg skulle angre, uten at det er så all verdens mye jobb. Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Men om skrog er bygd på polyester/ vev, så ser jeg ikke noe behov for å bruke epoxy ( annet enn på siste laget for å få det vanntett ). Bruk rasprondell for å flise opp litt for bedre heft. Og aceton. Men å plugge med tec7 eller noe liknende må jo være veldig grei og lett ( kjapp) fix på dette? Herder vel 4-5 mm pr døgn? Så må regne litt tid på det... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 (redigert) Hvis du vil klarer du egentlig dette på en dag. Epoxy ville jeg droppet. Etter at du har slipt avtrapping på både ut- og innsiden taper du igen hullet fra utsiden med brei maskeringstape. Så klipper du til en liten lapp som så vidt dekker hullet + 1cm. Så blander du en liten skvett polyester med 3% herder og støper den vesle lappen. Denne vil nå herde ganske fort, og allerede etter 1-2 timer kan du antagelig ta av maskeringstapen og vaske rent med aceton. Så kan du begynne å støpe fra den ene siden, nå kun med 1% herder. Etter å ha støpt ferdig fra den ene siden gjør du deg ferdig fra andre siden. Dette tar så pass lang tid at varmgangen fra herdeprosessen vil bli litt forskjøvet. For å være sikker kan du legge inn en matpause før du støper ferdig fra den andre siden. Neste dag sliper du rent og maler med topcoat på innsiden og ønsket antall strøk med epoxyprimer på utsiden Edit: Obs, da gikk det visst over 2 dager allikevel Redigert 29.Juni.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 30.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Takk for gode svar VirtualMe skrev for 17 timer siden: Jeg løste dette ved å sette inn Trudesign skroggjennomføring, fylle denne med Tec7, og sette på en syrefast blende-mutter (eller hva det nå enn heter). Da kan jeg skru av mutteren, og borre opp Tec7 massen om jeg skulle angre, uten at det er så all verdens mye jobb. Den tanken var interessant! Ville jo ha forenklet opplegget betraktelig, ikke koster det skjorta heller. Hvor fikk du tak i slik blendemutter? Ser det kom opp forslag om "blindemutter" da jeg søkte, men fant ikke med BSP gjenger. Komodo skrev for 13 timer siden: Epoxy ville jeg droppet. Etter at du har slipt avtrapping på både ut- og innsiden taper du igen hullet fra utsiden med brei maskeringstape. Ville du droppet epoksy på grunn av herdetiden? Er med på den, tenkte bare først på epoksy siden den hefter så godt Hvis polyester er like greit velger jeg så klart det, er jo en del rimeligere også. Har ikke jobbet så mye med polyester akkurat, men så vidt jeg husker fra forrige gang herdet det temmelig kjapt. På grunn av at innerlineren (i glassfiber) ligger rimelig tett inntil skroget og til dels vanskelig tilgjengelighet enkelte steder hadde jeg i utgangspunktet tenkt å bare støpe fra en side av laminatet, i dette tilfellet utsiden. Altså fase ned kantene mot null 12x tykkelsen på laminatet fra utsiden av, ikke fra innsiden. Innsiden er inni skap jeg sjelden er, så utseendemessig er det ikke viktig for min del (utsiden blir selvsagt slipt og eventuelt sparklet slik at det blir slett og greit). Vil det bli simpelt og lite holdbart å ta støpen kun fra utsiden hvis jeg bruker polyester? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.