Jump to content

Fordeling av ladestrøm - BEP VSR eller et annet

tilplan

Recommended Posts

Har et BEP voltsensitivt rele (VSR) som ikke oppfører seg som det skal. Det trenger noen lette slag for at releet skal slå inn. Har derfor tenkt å bytte det ut, men ser jo at det finnes andre alternativ. Hvilke fordeler har for eksempel Pro split R i forhold til det jeg har nå? Det koster jo noen kroner ekstra og i tillegg tror jeg at jeg må legge om det elektriske, så jeg tenker å gå for et likt som det jeg har, men det kan jo være at jeg har gått glipp av noe jeg burde fått med meg.

Har 4x110 Ah blybatterier på forbruk og Optima red top 50Ah som startbatteri. Dynamoen er original 80 A på Yanmar 6LPA-STP. Forbruk ligger på 60 - 100 Ah per døgn målt med Victron BMV-700 batterimonitor.

Har du lest denne eminente tråden av forumets gründer? https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/  

Da jeg byttet batterier i 2008 (tror jeg det var) fulgte jeg et tips i den tråden og la opp et helt enkelt rele som blir styrt av dynamoen, og det har fungert veldig greit. Det er mange fordeler med denne måten å gjøre det på, og en av dem (kontra volsensitivt rele) er at forbruksbatteriene gir litt ekstra pulver når du kjører truster. Jeg brukte et 100A rele, men etter en episode hvor startbatteriet ble kjørt helt i kne ble strømmen fra forbruksbanken for stor og tok livet av releet. For sikkerhetsskyld erstattet jeg da det ene releet med to i parallell. Jeg har omtrent samme oppsett som deg, bla. samme dynamo, men en del større batteribank. 

Tre svar med tre ulike løsninger. Tydelig at det er ulike preferanser ute og går.

Manuell bryter står jeg over. Ønsker å slippe å tenke på slikt. Vil at det skal være automatisk, men en manuell bryter er vel løsningen med minst teknisk tull. Takk for tips.

Et dynamostyrt rele slik guiden viser var jo en attraktiv løsning. Det kunne gitt vesentlig bedre effekt av thrusterne, spesielt når begge kjører samtidig. Er nå en godt hørbar reduksjon i effekten når begge kjøres i forhold til kun en. Krever noe ekstra kabling og undersøkelser av hvordan det skal koples, men denne frister mest.

Hvis jeg kopler BEP med forbruk som primærbank går strømmen først der det er størst behov for lading. Startbatteriet tappes ikke mye ned. Det som taler mot er at begge thrusterne og vinsjen er koplet til startbatteriet. Spesielt når en har behov thrustere kan det være nyttig med et ekstra bidrag fra dynamo, men det er vel i praksis ikke store bidraget. Noen titalls ampere bidrag fra dynamo til thrustere som ønsker 4 kW hver (eller var det 4 hk?), betyr gjerne ikke så mye. Ser ut til at det er samme kabel til starter og dynamo, så det må legges ny kabel mellom dynamo og forbruksbatterier. Skal dette virke må det vel også inn et rele mellom motor og startbatteri for å unngå å kople sammen batteribankene via motoren. Stemmer det? Liker ikke å komplisere det med å være avhengig av et slikt rele, men det er mulig jeg misforstår her.

Om jeg har forstått rett, så ser jeg egentlig på to alternativ: Behold alt som det er, eller dynamostyrt rele. Litt forenklet så er det første enkelt å installere, det andre gir mer strøm til thrustere.

Hvis du forsker litt videre da kommer du (på tross av flere som mener at relé er trygg)

over en del folk som klarte å vaporisere reléene flere ganger på råd.
Problemet er da overflow fra et batteri til en annen, som skjer gjerne når primærbatteriet til forbruker "a" er tom mens batteri "b" har stor kapasitet og spenning.

Det gjelder så klar ikke for alle, men slik skjer med jevne mellomrom, dessuten også med BEP og Sterling og andre reléer
hvis modellene -ikke- er sikret mot det.

Vill du være sikker for det ikke skjer i det hele tatt (husk Murphy´s law) da er det viktig at man forhindrer overflow i utgangspunktet allerede.

Dette kan man gjøre ved å koble reléet slik at den kobles ut hvis storforbrukeren slår inn.
IF Pro Connect og VSR fra Sterling f.eks. har allerede egne styrekanaler for det som kobles enkelt via ledning og en del flere funskjoner som du ikke finner i BEP eller andre.

Alternativ kan man bruke reléer som forhindrer dette helt av seg selv, nettopp Sterling PSR som har disse funksjoner innebygd.

PSR tilbyr også en del andre fordeler, les nettsidene så slipper jeg å skrive så mye her som blir oppfatt som reklame.

Har man andre utfordringer med strømbegrensning da kunne man bruke et VSRC.
VSRC er også et spenningsstyrt relé (VSR), men C står for strømbegrensning.
Den -begrenser- altså strømmen som går gjennom en krets når det maksimale er nådd og forhindrer overlast som går over effekten reléet er beregnet for.

Dette verner altså ikke bare reléet, men hele kretsen bak reléet også.

Du sier at du gjerne vill ha støtte for dine trustere samtidig.

Vel, leser du dette en gang til da ser du at du vill vern men samtidig åpne for maks last,

ellers kunne du ikke få spenning i tillegg (og spenning er det som er viktig for at e-motorer overlever, men ikke strøm).

I så fall kan du bare enten legge tykke kabler, eller også følge rådet som bl.a. også produsentene skriver i brukerveiledningen:

Øk batterikapasiteten i Ah, men ikke bare A.

Bare med det er det sikker at strøm og spenning kan være tilstrekkelig.

Hvis du derimot vill bruke en liten dynamo i regnestykket (<120A)
da må du huske at de fleste ikke leverer mye mer enn "niks" ved tomgang.

Jo, det kommer litt, men ikke mye, så er det best med det jeg skrev ang "Øk kapasiteten".

Og hvis du vill da bruke andre batterier, for å slå de sammen av og til,

da må du også huske at et f.eks. forbruksbanken kan være temmelig tømt etter en lang helg for anker.

I så fall tømmes batteriet med høy spenning inn i den som er tom,
som betyr at batteriet med høyer V forsyner den tomme OG forbruksbanken samtidig.

Med tilsvarende dobbelt belastning.

NB til det: PSR tar også høyde for tomme batterier som trenger hjelp.
Også noe som et normal VSR eller relé ikke gjør.

Bare som innspill. :smiley:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Hvis du forsker litt videre da kommer du (på tross av flere som mener at relé er trygg)

over en del folk som klarte å vaporisere reléene flere ganger på råd.

Noe du lett kan sikre, f.eks. ved å sette inn en 200A sikring i den kretsen hovedstrømmen til releet sitter. 

Joerg Becker skrev for 3 timer siden:

Du sier at du gjerne vill ha støtte for dine trustere samtidig.

....

Og hvis du vill da bruke andre batterier, for å slå de sammen av og til,

da må du også huske at et f.eks. forbruksbanken kan være temmelig tømt etter en lang helg for anker.

I så fall tømmes batteriet med høy spenning inn i den som er tom,
som betyr at batteriet med høyer V forsyner den tomme OG forbruksbanken samtidig.

Med tilsvarende dobbelt belastning.

Det vil ikke skje.

I så tilfelle betinger du at forbruksbanken er tappet så langt ned at den er varig skadet, og da har man ikke kontroll på hva man driver med. 

Hvis f.eks. forbruksbanken er tappet ned til en hvilespenning på 12,2V og starbatteriet er tilnærmet fullt når man starter motoren, hva vil da skje? Jo, dynamoen begynner å lade, og spenningen øker i løp av få sekunder til over 13V, D+ får spenning, og releene aktiveres slik at bankene laskes. Scenariet ditt med at starbatteriet blir tømt av forbrkusbatteriene vil ikke skje. Det går nå strøm fra dynamoen til begge batteribankene, men fordelt iht. Kirchoffs lov om grenstrøm slik at den mest sulte banken tar mest strøm. Skal det gå strøm fra startbatteriet til forbruksbatteriet blir det som å få vannet til å renne oppover elva, tyngdekraften må da først oppheves :wink:

...alltid når man har det travelt..

Kirchhoff er nok riktig.
Men den teorien forutsetter at du ser alt fra den rette side, alt er i orden, og at reléet ditt arbeider raskere enn strømmen begynner å flyte.
Hva skjer omvendt, med full forbruksbank, og trusteren er koblet til start?
En baugtruster kan fint trekke mellom 400 og 600A.

Er startkretsen din svak da får du likevel spenning fra dynamoen, reléet lokker, trusteren begynner å arbeide og strømmen kommer fra alle kilder.
Dynamoen din arbeider da vanligvis på tomgang, som betyr at den ikke leverer mer enn noen få Ampere.
Omvendt blir det enda verre når vi snakker om motstand i kablene.
Ligger da sensekabelen til reléet f.eks. rett på dynamoen da kan det hende at strømmen din faktisk kommer skeiv.
Har du da noe fall over kablene da blir denne saken treg, og da kommer vi i den situasjonen der reléer brenner opp,
enkelt fordi trusteren spør ikke hvor den får strømmen fra.

Mye teori, hvis og når?

Ja, som sist.

Men situasjonen ovenfor i tråden er om noe som mange lurer om, og hvis man gir løsninger da burde alle være både spesifisert og gjenkjennelig.

Men det finnes ingen regel uten unntak.

Nettopp derfor både ser vi jo og hører fra kunder at reléløsninger kan bli vaporisert, både dyre og billige.
Hadde det vært så enkelt og bombesikker som mange vill ha det
da trengte jo industrien ikke å produsere noe annet og vi kunne konsentrere oss på bare billige arbeidsreléer til kr. 75,- og sikringer.

Men innspillet med sikringen, den var i alle fall både god og viktig.

Fordi dette glemmer de fleste.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...