Mastiff Startet 2.Juli.2017 Del på Facebook Startet 2.Juli.2017 https://www.nrk.no/sorlandet/_-mener-fritidsfiskere-ma-halvere-antall-hummerteiner-for-a-redde-bestanden-1.13576895 Jeg har ikke veldig mye imot å fiske med færre teiner, det er j... mange som fisker nå. Og oppheving av søndagsforbudet som henger igjen fra bedehusdagene her på Sørlandet, er veldig bra. Det er også fint at de vil oppheve dybdereguleringen for krabbeteiner, det er jo som regel mer mat i de som går høyere oppe. Og "svarte krabber" kan man bare hive uti igjen. Og biologisk nedbrytbar tråd for å hindre spøkelsesfiske er veldig fint. Jeg håper bare jeg kan få lagt det inn i teinene mine, så jeg slipper å kjøpe nye teiner. De koster jo noen kroner... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Ja, det spørs nok om ikke det tvinger seg fram en begrensning på antall teiner som er lavere enn det vi har nå selv om det ikke kommer konkret fram i forslaget. Det kan nok bli en hard nøtt å svelge for mange av gamlekara som lever og ånder for dette. Forslaget om å registrere seg og få et nummer er bra, da kan de få en kontroll på hvor mange som deltar i hummerfisket. Ulempen er som vi har vært inne på tidligere at dette garantert vil føre til en avgift (før eller senere). Fordelen med en avgift vil igjen være at mange "useriøse", altså de som egentlig ikke har spesiell interesse av å drive med dette vil kutte ut, og det er bra for bestanden! Ellers holder jeg en knapp på at de må sette fokus på å opprette flere hummerreservater. Det bør være et hummerreservat i hvert område. Her på Hvaler f.eks. er det nå et hummerreservat, men Hvaler er en så pass stor kommune at de som bor på den ene siden av Hvaler fisker ikke på den andre siden. Det kunne derfor med fordel vært tre reservater bare her på Hvaler. Det er nå et reservat i utløpet av Løperen. I tillegg kunne det vært et reservat syd for Sandøy, f.eksl. i området ved Herføl, samt et reservat i området ved Papperhavn, f.eks. Nordbåane eller Lyngholmen. De som fisker hummer sokner til forskjellige områder, derfor bør reservatene plasseres slik at alle områder får et hvilested for hummeren. Likedan kunne det godt vært to i Onsøy, et syd i området ved Strømtangen, og et nord for Hankø. Og slik bør det være for resten av landet også. Det å opprette flere slike reservater er en innstramning av fisket som faktisk er mulig å håndheve. I motsetning til hva som kommer fram av forslaget bør disse bestemmelsene komme fra nasjonalt hold og ikke baseres på en lokal frivillighet i kommunene. Ved en slik registreringsplikt og opprettelse av flere reservater er det muligens ikke nødvendig å legge ytterligere restriksjoner på antall teiner heller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Skate Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Jeg er også positiv til innskjerping av reglene rundt fritidsfiske av hummer, men heller at de oppretter flere reservater enn å begrense teiner pr. båt. Det er lettere å ha oversikt over og se brudd på fisking i reservater, enn å kontrollere antall teiner en fisker benytter. Hummerreservatene kan gjerne mangedobles for å la hummerbestanden ta seg opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Jeg vet ikke om jeg skal delta i det hele tatt i år. Jeg hadde en dårlig sesong i fjor, og i vinter drev jeg med krepsefiske. Det var morsomt! Mer å få, og ingen kjipe restriksjoner fordi krepsene ikke er i nærheten av å være truet. Så jeg må vurdere det. Jeg har forresten ikke hatt tid til å ha ute krepseteiner siden mars, men nå må jeg få ræva i gir igjen. Det er for lenge siden vi koste oss med kreps på fredagen! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Til Mastiff: Vurderer selv å anskaffe noen krepseteiner mest for å få dagene til å gå... Blir noen ufattelig kostbare kreps, så er mest for hobbyen sin del da... I den forbindelse har jeg hatt mye kontakt med noen lokale fiskere som til tider driver i stor skala. De var opptatt av at noen av de som driver med dette "på hobbybasis" ikke helt forstod hvordan naturen fungerer. De setter sine maks antall teiner i nøyaktig samme område i lengre tid til det er helt tomt. Tar da veldig lang tid før bestanden får tatt seg opp igjen på slike plasser. Det normale for de som lever av dette var å flytte rundt med teinene. Dermed kunne og etterkommerne fortsette fisket når de ble gammel nok. Minner litt om da vi fant et stort felt med kamskjell under dykking. Vi lot alltid minst halvparten av de vi så ligge urørt igjen siden det tar så lang tid for skjellene å reprodusere seg. Ble heller aldri dykket mer enn en gang på samme plass. Vel noen skikkelige luringer hadde sett hvor vi dykket og noen uker etter kunne de stolt opplyse at de og hadde vært på den plassen et par ganger og fylt fangstnettene sine hver gang. Vi var på nevnte plass for "fotografering og flyndrestikking" 5-6 år etter men da var det fortsatt helt tomt. Okkja... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Viktig poeng Gudrun, som antagelig ikke kan gjentas ofte nok! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Jeg er også helt enig i at det bør opprettes flere hummerreservater og at helgefredningen bør opphøre. I år faller 1. oktober på en søndag. blir det da ingen utsetting før på mandag den 2.? Det er greit for oss pensjonister, men sikkert ikke for alle andre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mastiff Svart 21.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2017 (redigert) Gudrun, jeg så ikke den der. Sorry. Vel, jeg fisker ikke kreps i ett, jeg har ikke hatt ei teine på den plassen siden mars nå, og det blir nok ikke noe før etter hummersesongen igjen. Jeg skulle tro at det hjelper. Særlig siden jeg fisker med så få teiner. Jeg har ennå ikke sett resultatene eller klare svar på hva det blir til, selv om høringsfristen var ute for halvannen måned siden. Men statlige ting tar vel tid... Men det jeg lurer på, er om man må kjøpe nye teiner. Da begynner dette å bli dyrt! Eller går det an å montere en sånn biologisk nedbrytbar tråd i eksisterende teiner uten å ha svart belte i sære knuter? Ville det for eksempel holde å feste fluktåpningene med sånn tråd? Eller en Petter Smart-løsning med å feste lokket med tråden og så ha sigarflyt som gjør at lokket vil åpne seg når ikke noe lenger holder det på plass? Edit: Jeg håper forresten at de faktisk dropper helligdagsfredningen i hummerfisket og dybdekravet på 25 meter for krabbeteiner hele året, det er noe som virkelig har irritert meg. Merkelig at det skal være sånn forskjell på å fiske her og noen få mil lenger vest der... Redigert 21.August.2017 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Hvis det kommer påbud om biologisk tråd, vil jeg anta at det blir krav om å bytte ut alle kalver. Blir kalven borte/ nedbrutt, så blir også teinene gjort om til sikre steder for småfisk og andre småtterier. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 Enig i at vi snart bør høre noe. Ifølge høringsnotatet skulle flere av ordningene tre i kraft innen første oktober. for eksempel registrering av fritidsfiskere med identifikasjonsmerker på teinene. Og hva med 1. oktober som faller på en søndag i år? I mellomtiden salter jeg makrell og håper det blir hummerfiske i år også. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 6 minutes ago, Grand Banks jr said: Hvis det kommer påbud om biologisk tråd, vil jeg anta at det blir krav om å bytte ut alle kalver. Blir kalven borte/ nedbrutt, så blir også teinene gjort om til sikre steder for småfisk og andre småtterier. Jeg tror det med biologisk nedbrytbare kalver ikke er med i høringsnotatet(?). Sikkert en fin ide, men det holder da ikke bare å bytte kalvene en gang. De må da byttes igjen med jevne mellomrom. Ellers burde nedbrytbar tråd i lukkemekanismen være enkelt å fikse selv for de fleste. Tråd og kroker med strikk er handelsvare . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Trulte37 Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 På de vanlige skotteteinene trenger man bare knyte på en råtnetråd der man fester strikken til kroken som stenger teina. Åpningen faller vel ikke ned av seg selv da heller, men da får de dytte litt på porten så ligger friheten åpen. De med lokk i toppen kunne hatt et flyt for å åpne lokket når tråden råtner ja. Lurt. Noen bruker havteiner med glidelås og flere bruker sammenleggbare polarteiner med boltlås/skåtelås på toppen. De er verre. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Trulte37 Svart 21.August.2017 Del på Facebook Svart 21.August.2017 NilsPils skrev 18 minutes ago: Jeg tror det med biologisk nedbrytbare kalver ikke er med i høringsnotatet(?). Det er med i høringsnotatet, men det er som med det meste annet i dette notatet uferdig og lite konkret. Når havforskningen har levert en solid rapport og fiskeridirektoratet fremdeles ( i juni ) ønsker innspill og drøfting av forslag til tiltak som skal iverksettes før hummersesongen INNEVÆRENE ÅR sier det seg selv at det blir dårlig tid. Dette gjelder da spesielt dette med registrering, tildeling av nummer, og merking av redskap for oss fritidsfiskere der det må et lite under til for å få dette klart til hummerfisket. Når man leser rapporten fra havforskningen og høringsnotatet til Fiskeridirektoratet fremstår det som lett forståelig, ydmykt og åpent for innspill fra mange parter. Ikke mye som vitner om stivbent regelverk og overformynderi der. Det legges vekt på at utøvelsen av hummerfisket ikke skal overøses med komplekse regler. Men tidsperspektivet for å innføre tiltakene virker bare litt urealistiske. Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Mastiff Svart 21.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2017 Vel, skal jeg tippe, så vil alle innstrammingene bli kjent 29. september, som at man må melde seg på og få fiskernummer én måned før man begynner å fiske, og ingen av lettelsene (helligdagsfred, dybde på krabbeteiner) blir godkjent. Det ville jo være ganske typisk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.