Domenica Startet 4.Juli.2017 Del på Facebook Startet 4.Juli.2017 (redigert) Hei Fantastisk mange gode innlegg, råd og god veiledning fra dyktige båtfolk her, og leser så øyet er vått. Har et spørsmål som jeg lurer på om noen kan ha noen fornuftige tanker rundt: Har nylig kjøpt båt, og etter noen turer, merket jeg en ny svak vibrasjon i båten. Dagen etter gikk jeg tilfeldig vis over motorfestene, og til min store forbløffelse oppdaget jeg at 3 av fire motorfester var løse. Var redd motoren hadde flyttet seg, men noen svake tusjmerker (litt grove) var synlige rundt motorfestene, og det så ut til at motoren sto nær eller lik der den alltid har gjort. Skrudde godt til alle de løse boltene, og tok en prøvetur. Første gang jeg gikk opp i fart, merket jeg vibrasjoner, men de ga seg forholdsvis fort, for så å forsvinne helt. Nå er det ikke antydning til noen vibrasjoner uansett turtall og hastighet. Men hvorfor var det tydelige vibrasjoner ved første pådrag, og kan dette ha medført skader jeg ikke ser eller vet om ? Veldig takknemlig for konstruktive tanker og innspill her. Håper jo at alt er i orden ? ( Båten har rak aksel ). Redigert 4.Juli.2017 av Domenica (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Hei Domenica, og velkommen til Båtplassen det er mye å fordype seg i her inne, så det er bare å fortsette å lese Det første du bør gjøre er nok å sjekke opprettingen. Siden festene har vært løse har du mest sannsynlig fått en liten forskyvning. Her har du et tips til videre lesetoff om emnet, jeg har nemlig vært gjennom noe av det samme https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Domenica Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Hei Komodo, og tusen takk for raskt svar og hjelpsom link. Tenker du at dette er en øvelse/skjekk jeg må gjøre selv om alle vibrasjoner er borte i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Hvis du er kvitt vibrasjonene så er det vel i utgangspunktet greit. Men det skader uansett ikke å sjekke opprettingen. Det er tross alt bare snakk om å koble fra to flenser og stikke inn en bladsøker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Domenica Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 :-)) Ser den Komodo og helt sikkert lurt å gjøre uansett...men samtidig har jeg allerede rukket å lære at ting er ofte ikke "bare å gjøre" om bord i en båt :-) Takker for svar Komodo ! :-)) VIksund 900 Futura er for øvrig en båt jeg alltid har likt ! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Ikke uvanlig at høydejusterbare motorfester løsner. Om det ikke oppdages kan det, over tid, føre til at bolten brekker: Bildet er fra denne tråden: Scand Baltic, aksel løsnet i fart. Sitér dette innlegget Link to post
Domenica Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Jøyemeg ! Det slo meg ikke med en gang, men ser jo veldig godt det du her skriver og viser bilde av som et scenario om man ikke sjekker dette med jevne mellomrom. Burde ikke dette være obligatorisk sjekkpunkt og etterstramming på lik linje med slangeklemmer osv om bord i båten. Det er jo ganske fatalt det du viser bilde av her. Hvordan gikk det med dere og båten etter dette og når akselen løsnet i fart ?? Og ble det mye arbeide og kostnader i ettertid ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Domenica skrev for 4 timer siden: :-)) Ser den Komodo og helt sikkert lurt å gjøre uansett...men samtidig har jeg allerede rukket å lære at ting er ofte ikke "bare å gjøre" om bord i en båt :-) Takker for svar Komodo ! :-)) VIksund 900 Futura er for øvrig en båt jeg alltid har likt ! Takk for skryt av den flotte båten vår Nå vet jeg ikke hvor du er når det gjelder mekaniske inngrep, men når jeg snakker om å sjekke oppretting tenker jeg ikke på å justere, kun kontrollere. Dette innebærer å løsne på 4 skruer og måle klaring. Hvis det er bra kan du bare skru sammen og fortsette å nyte sommeren. Er det avvik må det justeres. Da går det an å gjøre en avveining om du gjør jobben selv eller setter det bort. Men nå drar jeg ned i båten og kobler til den nye batterimonitoren, så blir det testtur i morgen. Ha en fin kveld Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Domenica Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Høres ut som en god plan Komodo- En strålende kveld til deg også !:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.