Jump to content

Løse motorfester

Domenica

Recommended Posts

Hei

Fantastisk mange gode innlegg, råd og god veiledning fra dyktige båtfolk her, og leser så øyet er vått.

Har et spørsmål som jeg lurer på om noen kan ha noen fornuftige tanker rundt:

Har nylig kjøpt båt, og etter noen turer, merket jeg en ny svak vibrasjon i båten. Dagen etter gikk jeg tilfeldig vis over motorfestene, og til min store forbløffelse oppdaget jeg at 3 av fire motorfester var løse. Var redd motoren hadde flyttet seg, men noen svake tusjmerker (litt grove) var synlige rundt motorfestene, og det så ut til at motoren sto nær eller lik der den alltid har gjort. Skrudde godt til alle de løse boltene, og tok en prøvetur. Første gang jeg gikk opp i fart, merket jeg vibrasjoner, men de ga seg forholdsvis fort, for så å forsvinne helt. Nå er det ikke antydning til noen vibrasjoner uansett turtall og hastighet. Men hvorfor var det tydelige vibrasjoner ved første pådrag, og kan dette ha medført skader jeg ikke ser eller vet om ?

Veldig takknemlig for konstruktive tanker og innspill her. Håper jo at alt er i orden ? ( Båten har rak aksel ).

Redigert av Domenica (see edit history)

Hei Domenica, og velkommen til Båtplassen :flag_bp: det er mye å fordype seg i her inne, så det er bare å fortsette å lese :giggle:

Det første du bør gjøre er nok å sjekke opprettingen. Siden festene har vært løse har du mest sannsynlig fått en liten forskyvning. 

Her har du et tips til videre lesetoff om emnet, jeg har nemlig vært gjennom noe av det samme https://baatplassen.no/i/topic/105477-trenger-innspill-til-akselkoblinger-og-oppretting/ 

Jøyemeg ! Det slo meg ikke med en gang, men ser jo veldig godt det du her skriver og viser bilde av som et scenario om man ikke sjekker dette med jevne mellomrom. Burde ikke dette være obligatorisk sjekkpunkt og etterstramming på lik linje med slangeklemmer osv om bord i båten. Det er jo ganske fatalt det du viser bilde av her. Hvordan gikk det med dere og båten etter dette og når akselen løsnet i fart ?? Og ble det mye arbeide og kostnader i ettertid ?

Domenica skrev for 4 timer siden:

:-)) Ser den Komodo og helt sikkert lurt å gjøre uansett...men samtidig har jeg allerede rukket å lære at ting er ofte ikke "bare å gjøre" om bord i en båt :-) Takker for svar Komodo ! :-)) VIksund 900 Futura er for øvrig en båt jeg alltid har likt !

Takk for skryt av den flotte båten vår :flag_bp:

Nå vet jeg ikke hvor du er når det gjelder mekaniske inngrep, men når jeg snakker om å sjekke oppretting tenker jeg ikke på å justere, kun kontrollere. Dette innebærer å løsne på 4 skruer og måle klaring. Hvis det er bra kan du bare skru sammen og fortsette å nyte sommeren. Er det avvik må det justeres. Da går det an å gjøre en avveining om du gjør jobben selv eller setter det bort. 

Men nå drar jeg ned i båten og kobler til den nye batterimonitoren, så blir det testtur i morgen. Ha en fin kveld :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...