Jump to content

Sjakkel med "underlig" unbrakobolt eller lås?


CSSGT

Recommended Posts

Hei!

Skulle bytte anker, men støtte på problemer da jeg skulle åpne sjakkelen. 

Det ser ut som en vanlig 6mm umbraco ytterst, men så er det et mindre hull i midten, med noe som ser ut som en liten splint i kanten. 

Jeg får den ikke opp og lurer på om noen vet hva dette er? 

Godt  mulig det bare er vanlig umbraco, men den så såpass underlig ut at jeg ville høre om det er noe spes. 

Og den sitter som pokker... 

14992766997961946571971.jpg

 

Kommentar fra moderator: Med hensyn på søk er betegnelsen på bolten endret i tittelen, fra umbraco til unbrako.

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

He, he. Ser moderator har rettet tittelen fra umbrako til unbrako. Det er sikkert riktig å være konsekvent, men både her på BP og på google får man omtrent like mange treff på hver skrivemåte. Selv mange "proffe" butikker bruker betegnelsen umbrako. Gammel vane er vond å vende. :smiley:

 

Til spørsmålet. For meg ser det ut som det er banket inn en type låsesplint, muligens for å gjøre den vanskelig å stjele?

 

Lagt til: Hvis det er slik jeg tror, kan den kanskje trekkes ut med en "grisepikk"? Altså "låsesplinten", før man bruker unbrakonøkkel.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Skrueuttrekker

 

En slik? https://www.reservedel.no/lasesplint-o-6-x-30-mm-16773

 

 

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Trodde faktisk at dette stort sett var rettet her på BP, men ser jo nå at det ikke stemmer. Langt flere treff på umbrako enn unbrako. Så har man også variantene med "c".

Egentlig er dette altså et varemerke for et internasjonalt firma, avledet av det engelske ordet unbreakable.

Ellers enig i at det sannsynligvis er en tyveribeskyttelse som krever spesialnøkkel.

Link to post
Share on other sites

Artig! En slik har jeg aldrig sett maken til, er ikke helt sikker om jeg skjønner hva jeg ser... kan minne om et C-clips. Kan du tegne hva du ser? 

En sjakkel vil normalt være merket med fabrikantmerke, WLL (eller en annen form for kapasitetsmerkning) , materialkvailitet, batch,  finner du noen av disse. Er skikkelig nysgjerrig på hvem som ha produsert og hvordan patentet virker...

Link to post
Share on other sites

@Shore: jeg får ikke opp noe bilde på den låsesplinten du linker til, så jeg får ikke sett dessverre.

Det eneste jeg får opp når jeg søker etter sjakkel og lås eller liknende er denne fra Wichard, som beskrives som selvlåsende.
https://www.westsystem.no/p/8582/d-sjakkel-wichard-umbrako

Men ser ikke noe bilde av selve skruehodet, og heller ingen beskrivelse av hva som menes med selvlåsende...

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

Dette er en Wichard Bow Shackle som benytter en Unbraco skrue til å låse og holde selve bolten/låsepinnen på plass. Dette er et design som er laget for at den ikke skal "hekte" ifm bruk. Unbrakoskruen i bolten er sikret innvendig med låsepinnen (se bildet over) for at ikke Unbrakoskruen skal kunne løsne av vibrasjoner og bruk.

 

Antagelig må låsepinnen alltid slås ut før Unbraco skruen skal kunne løsnes

shackle-flush-pin-allen-key-hexagon-sock

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar alle sammen!
@Bay_liner jeg har forsøkt å finne et godt bilde av Wichard sjakkelen, eller helst selve bolten, uten hell.
Jeg vet ikke helt hvor/hvordan denne låsesplinten/låsepinnen sitter og hvordan man skulle banket den ut :)
Jeg forsøkte å dytte den inn til siden, men det er mulig man skulle banket den inn.
@dieselfan: Hvordan er det denne splinten passer inn "i bildet"?

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

CSSGT skrev for 1 time siden:

@Shore: jeg får ikke opp noe bilde på den låsesplinten du linker til, så jeg får ikke sett dessverre.

Det eneste jeg får opp når jeg søker etter sjakkel og lås eller liknende er denne fra Wichard, som beskrives som selvlåsende.
https://www.westsystem.no/p/8582/d-sjakkel-wichard-umbrako

Men ser ikke noe bilde av selve skruehodet, og heller ingen beskrivelse av hva som menes med selvlåsende...

Nei, ser nå at det skjedde noe med bildet i linken. Låsesplinten er identisk med den dieselfan viste bilde av lenger opp. Den du har bilde av i sjakkelen ser ut som en litt annen variant, men jeg tror det går ut på samme. Problemet med en slik er nok at den sansynligvis er herdet, slik at det er vanskelig å få en "grisepikk" til å ta tak., samtidig som den antagelig vil presse splinten utover i godset. Mulig en vanlig gjengetapp av passe størrelse er bedre, da den ofte er skarpere i gjengene. Her vil det uansett ikke være noe man skrur ut, men trekker ut når tappen får tak.

 

Index sitt forslag om bare å kutte den av virker ikke så dårlig, men rent personlig går det en "jævel" i meg når jeg får slike utfordringer og jeg gir meg sjelden før jeg får det til. Burde uansett ikke være rakettforskning å demontere en sjakkel :smiley:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvis det likevel viser seg å være en låsepinne inne i skruen/bolt er dette verktøyet du behøver. Det betyr i såfall at det mest sannsynlig er en åpning for splinten i begge ender av bolten men det skal likevel være mulig å løsne Unbrakoskruen om du får tak. Siden Unbrakosporet er såpass ødelagt kan du evt forsøke å slå inn en passende Torx bit eller få tak i et slikt sett til slike oppgaver fra Biltema. Torx og Unbrako bits/verktøy finnes og i "sikkerhets" versjoner. Bits og verktøy for disse har et hull i senter som passer over en tapp i senter av skruene. Om det er en slik skrue som sitter der og ikke en sikkerhets låsesplint trenger du verktøy for "sikkerhets" skruer.

 

Dorer: (Biltema)

 

19-754_xl_1.jpg

 

TORX  (sikkerhetsbits)

 

71-113_xl_1.jpg

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Igjen, takk for interessen!
Jeg var en tur på Maritim nå og kjøpte en svivel til å bruke når jeg får saget over den brysomme sjakkelen.
Og da observerte jeg at boltene på denne også så ut til å ha liknende "spor" eller "hakk" i siden nedenfor selve unbrako-sporet. Hadde ikke mobilen der, så fikk ikke tatt bilde.

Men det er ikke noen splint/pinne eller noe som helst annet som stikker ut fra bolten på utsiden, så jeg begynner å tro at dette sporet rett og slett er "rester fra produksjonen" i mangel av bedre ord.
Dette fordi at det var kun den ene av svivlene som hadde dette hakket i bolten, den andre svivelen (altså identisk artikkel, men en av de andre på hylla), hadde ikke noen uregelmessigheter nede i unbrako-forsenkingen.

Jeg heller nå mot at bolten i sjakkelen min er en helt vanlig 6 mm unbrako, som sitter som pokker, men ikke noe mer enn det...

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...