Stein-Erik Startet 5.Juli.2017 Del på Facebook Startet 5.Juli.2017 Hei! Som tittelen sier vurderer jeg å installere diesel vannvarmer i båten min. Har fra før en Webasto Airtop 5000 luftvarmer. Dieseltanken min har ikke ekstra uttak, og jeg lurte derfor på om det var mulig å benytte samme uttak på vann og luftvarmer fra tanken med et Y-ledd? Har prøvd å finne svaret på nett uten hell. Håpet er å slippe å sette inn et nytt stigerør i tanken. Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Du skriv ikkje noko om tilkomst, dersom det er tilkomst så hadde eg ikkje vurdert anna en å setja inn eit stigrør til. Det er ikkje særleg meir arbeid en å montere ein T. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Stein-Erik Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Tilkomst er sånn passe. Og tanken er full... Ender nok opp med eget stigerør, men er fremdeles nysgjerrig på om det er teknisk mulig å ha to varmere med hver sin dieselpumpe koblet til samme stigerør. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Bør gå fint å sette på ein T. Bruker jo lite diesel disse vamerene. Ville prøvd, og om det ikkje går,er det vel bare å montere ekstra stigerør Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Hei. Jeg har koblet en eber d5l og eber d5w på samme stigerør med en t-kobling. Dette har fungert utmerket i 10 år, også når begge varmerene går. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden: , dersom det er tilkomst så hadde eg ikkje vurdert anna en å setja inn eit stigrør til. Nå ble jeg litt nysgjerrig Sjeldenutpå. Hva er årsaken? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Komodo skrev for 12 timer siden: Nå ble jeg litt nysgjerrig Sjeldenutpå. Hva er årsaken? Ikkje for anna en at det er enkel jobb og fordi det eg annser det som meir driftssikkert. Ved eit tett stigrør har man fortsatt ein anna varmer som får drivstoff. Ved lekkasje i koblinger stopper begge varmerene. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Flow Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Et Y- eller T-ledd vil sikkert fungere fint, gitt at det ikke er noe luftlekkasje i dieselrøret til/fra en av varmerne. Selv henter jeg diesel til varmeren fra ekstra uttak fra forfilteret på motoren (Racor 460R), fungerer det også. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Takk for innspill! Da var Eber D3W bestilt. Skal kun brukes til å varme varmtvannstanken, så det blir en enkel installasjon. Planen er å gå motor->Eber->sirk pumpe->varmtvannstank->motor. Blir t-stykke og samme stigerør som Webasto Airtop 5000 bruker i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Hvor mye kommer det på å installere en slik vannvarmer? Varmt vann er som regel det første vi går tom for. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stein-Erik Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 7900,- for varmer og monteringskit. Og noen meter med kjølevannslange og et t-stykke til diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Vilma to Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Monterte det samme i fjor med t- stykke. Meget fornøyd med varmt vann til envær tid Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Vil gjerne anbefale at du legg vannslangar under dørken i salongen om du har moglegheit. Vi har kun vannbåren varme, og lunken du får i dørken er heilt genial. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Blir nok kun fruen sitt behov for å dusje mye som dekkes i denne omgang! Men varme i gulvet er nok noe som kommer ja! Noen som vet lengden på kabelen til kontrollpanelet på Eber D3W? Og det tynne dieselrøret som følger med i pakken? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Hvor er det kjøpt for den prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Usikker på om jeg kan skrive det her uten at det blir reklame? Prisene varierer fra 7900 til rett under 10000. Lønner seg å google litt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Stein-Erik skrev 1 time siden: Usikker på om jeg kan skrive det her uten at det blir reklame? Prisene varierer fra 7900 til rett under 10000. Lønner seg å google litt :-) Reklamér i vei for min del, du :-) Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Kaffelars Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Kan det være hos Wærner tro? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Hadde jeg sagt ja ville jo det vært reklame :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Er denne termostatstyrt, - hvordan fungerer styring av pådraget? 3300W er heftig mye hvis det kun kobles mot bereder på 20-40 liter samt tilhørende motor. Den får knap startet før den må gi seg igjen. Dog skulle den fått gått deg godt og varmt med tre jenter i familien som hos meg. Jeg varme bereder fra forbruksbanken via inverter i dag, men ved gjentatte oppvarminger gjennom en langhelg i uthavn tynes jo kapasiteten. Prisen på 7.990,- er jo relativt hyggelig sett med en båteiers perspektiv på duppeditter. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Prisen synes jeg ikke var noe å si på, da eksosdeler, skroggjennomføring og alt følger med. Dette eksos kit'et er jo gjerne snart 3' ekstra om man kjøper en luftvarmer.. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Da er jeg i gang med installasjonen. Da jeg kun skal bruke den til å varme varmtvannstanken trenger jeg ikke romtermostaten. Har sett litt på koblingsskjemaet, og det kan se ut som man da egentlig ikke trenger å bruke betjeningspanelet i det hele tatt? Kun en bryter som gir 12v til start av brenner og sirkulasjonspumpe? Om dette går har jeg allerede en bryter på panelet i båten. Ref diskusjon om å bruke t-stykke for diesel. Hvor får man kjøpt dette i ca 6mm? Har vært rundt flere steder og lett uten hell. Sitér dette innlegget Link to post
Flow Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Kjapt søk på internett, f. eks.: I plast: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Ferskvann/Slangenippel-sortiment-68-deler-2000017746/ (anbefaler uansett å kjøpe et slikt sett, nesten gratis og kjekt å ha liggende i båten hvis en slange sprekker). https://webshop.nettbaat.no/products/t-stykke-plast--se-utvalget I messing: https://qwt.no/produkt/t-stykke_6mm Vil anta at Tess også kan fikse dette til deg, kanskje i form av overganger Sitér dette innlegget Link to post
Marex 87 Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 er det tilkomst til tanken hadde jeg ikke vurdert den varianten . best å få ett eget ca 5cm over tank bunn og egen nikke pumpe midt i mellom nytt stigrør og vannvarmer. er ikke nokk til begge i ett 6mm sugerør . jeg fikk det ikke til med 2 aier topper fra samme vannhull allefall Sitér dette innlegget Link to post
Marex 87 Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 hør med en som driver med olje fyr giver røret til di gamle målerene er 5/16" del eller omkring der men klemringsmuttrene passer på 6mm glødd cu rør . ellers er det å borre å lodde på en stuss. mye jobb får garantert missnøje av resutat tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.