3rik Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Er på fjerde året med den varianten uten problemer. Ett stigerør, t-stykke og to varmere. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Fikk kjøpt et lekkert 6 mm t-stykke i messing på Tess. Tok også med settet med div nipler fra Biltema (fant det ikke når jeg var der i går!) Mange som har brukt t-stykke på samme stigerør i årevis med suksess, så det kommer til å fungere perfekt! Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 14.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Slik ble resultatet. En miks av 5 og 6 mm fuel slange. Har ikke testet ennå, men satser på at det vil fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 For å avslutte med konklusjonen: Alt har fungert perfekt gjennom to helger med intensiv testing og dusj to ganger pr dag for alle mann ombord. Kjører sløyfen via motor og har ikke kraner for bypass av denne. Motor er 40 hk Yanmar 3JH4E. Tar ca 30 min med kald motor før varmer girer ned ved 80 grader. Varmer+sirkulasjonspumpe trekker ca 2,8A når den går på max. Støyer mye mindre enn en luftvarmer. Noen bilder fra installasjonen under: Sirk pumpe rett bak motor. Båten hadde 16mm slanger til bereder, så jeg måtte ha overgang til 19mm (egentlig 20 mm men 19 er lettere å få tak i) Diesel pumper for både vann- og luftvarmer ved tanken Eksos fra vannvarmeren. Eksosen fra luftvarmer står på akterspeilet på barbord side Varmer på skott bak styrbord akterlugar. Ekspansjonstank hevet i motorrommet slik at den er minimum 10 cm over varmeren og slanger. Og styring ved kartbord. Angrer litt på at jeg monterte panelet. Er kun av/på bryter som benyttes så lenge jeg ikke har radiatorer og skal styre lufttemperaturen. Kunne brukt en av de. Ledige bryterne på båtens panel. Gjorde samme jobben sammen med en kompis i hans Saga 325 denne uken. Kommer litt bilder fra den installasjonen seinere. Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Vakkert! :-) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
HansH Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Som andre allerede har bekreftet er det ikke noe problem med to varmere på ett uttak. har selv en Eberspacher 5 kW og en Webasto 5 kW på samme stigerør m y-stykke. Kan kjøre begge på max uten problem. De har hver sin pumpe selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Så bra at du har fått det til å virke Stein-Erik. For min del så kan det se ut til at det er samme installasjonen. Men hos meg blir ikke vannet noe særlig varmt. Kjøpte båten for 2 år siden, og da var dette installert ferdig, slik som Sten-Erik har gjort, med samme varmer Eber 3Kw. Motoren er en Volvo D4. Hører at sirkulasjonspumpa går, kan det være den som ikke fungerer tilfredstillende? Vannet går fra Motor->Eber -> Sirk pumpe -> vanntank -> Motor. Vet ikke hvordan disse D4 fire motorene er? Er det noen termostat i mellom som kan blokkere kretsløpet? Er det likegyldig hvilken vei sirk.pumpe går? Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 @Tutti Frutti Med D4 vil det nok ta lenger tid å varme opp hvis du ikke har kraner for å stenge av motorsløyfen. Men varmt skal det bli om det ikke er luft i systemet ditt. Bruksanvisningen sier at sirkpumpen skal stå FØR varmeren - ikke etter. Vet ikke om det betyr så mye i praksis. Installerte i en Saga 325 med D4-300 denne uken, og det ble definitivt varmt vann og varm motor. Men det tok lenger tid enn i min - det er det ikke tvil om. Har du sjekket at varmeren står lavere enn ekspansjonstanken på motoren? Hvis ikke vil det være svært vanskelig å få luftet systemet skikkelig. Blir tanken varmt vann når du kjører motor? Hvis ja så er det ikke luft som er problemet. Termostaten til motoren skal ikke kunne blokkere dette kretsløpet. Det er IKKE likegyldig hvilken vei sirkpumpen går. Det er merket pluss og minus på kontakten på selve pumpen - om den er koblet feil blir det ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Jeg ville montert stengekraner for å stenge av for sirkulasjon i motorkretsen. Hvis ikke vil motoren virke som en varmeveksler som hele tiden stjeler varme i motorrommet. For min del ville det også være totalt uinteressant å forvarme Yanmaren før oppstart. Den ryker overhode ikke, starter før man hører startmotoren, og blir fort varm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tutti Frutti Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 @Stein-Erik Takk for svar. Skal sjekke når jeg kommer til båten. Desverre skal jeg ha 4 uker ferie nå. Uten båtferie, hvordan skal det gå! Sitér dette innlegget Link to post
Mosk Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Er det noen som kan beskrive hvordan dette er koplet opp i kontroll displayet? Holder på å sette opp en nå som lever sitt eget liv.. Skal kun slå på og av, uten termostat. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 11.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2018 Eg har kjørt med 2 varmere på samme uttak i åravis og ikkje merka noko negativt.1 stk Eberspacher 4KW og 1stk Webasto 5 KW Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.