Jump to content

Montere diesel vannvarmer - hente diesel fra samme stigerør som luftvarmer?

Stein-Erik

Recommended Posts

• 3 uker senere...

For å avslutte med konklusjonen:

Alt har fungert perfekt gjennom to helger med intensiv testing og dusj to ganger pr dag for alle mann ombord. Kjører sløyfen via motor og har ikke kraner for bypass av denne. Motor er 40 hk Yanmar 3JH4E. Tar ca 30 min med kald motor før varmer girer ned ved 80 grader. Varmer+sirkulasjonspumpe trekker ca 2,8A når den går på max. Støyer mye mindre enn en luftvarmer. Noen bilder fra installasjonen under:

Sirk pumpe rett bak motor. Båten hadde 16mm slanger til bereder, så jeg måtte ha overgang til 19mm (egentlig 20 mm men 19 er lettere å få tak i)

IMG_5294.JPG.a23ba76e5b3fbcb57b35c2cb26e7e69b.JPG

Diesel pumper for både vann- og luftvarmer ved tanken

IMG_5306.JPG.a01de211c7b4f863c11ba93b50335371.JPG

Eksos fra vannvarmeren. Eksosen fra luftvarmer står på akterspeilet på barbord side

IMG_5303.JPG.78c91827b4b87c4c73fc946db1f7b06b.JPG

Varmer på skott bak styrbord akterlugar. 

IMG_5296.JPG.f9c8316bc1365b408a4de20dca999f01.JPG

Ekspansjonstank hevet i motorrommet slik at den er minimum 10 cm over varmeren og slanger. 

IMG_5304.JPG.55d01ab53d0886cddef3e87c61dd6d2e.JPG

Og styring ved kartbord. Angrer litt på at jeg monterte panelet. Er kun av/på bryter som benyttes så lenge jeg ikke har radiatorer og skal styre lufttemperaturen. Kunne brukt en av de. Ledige bryterne på båtens panel. 

IMG_5319.JPG.cfbc026fb71a0af2ee3e9299c0675c15.JPG

Gjorde samme jobben sammen med en kompis i hans Saga 325 denne uken. Kommer litt bilder fra den installasjonen seinere. 

Så bra at du har fått det til å virke Stein-Erik.

For min del så kan det se ut til at det er samme installasjonen.

Men hos meg blir ikke vannet noe særlig varmt. Kjøpte båten for 2 år siden, og da var dette installert ferdig, slik som Sten-Erik har gjort,  med samme varmer Eber 3Kw. Motoren er en Volvo D4.

Hører at sirkulasjonspumpa går, kan det være den som ikke fungerer tilfredstillende?

Vannet går fra Motor->Eber -> Sirk pumpe -> vanntank -> Motor.

Vet ikke hvordan disse D4 fire motorene er? 

Er det noen termostat i mellom som kan blokkere kretsløpet?

Er det likegyldig hvilken vei sirk.pumpe går?

@Tutti Frutti Med D4 vil det nok ta lenger tid å varme opp hvis du ikke har kraner for å stenge av motorsløyfen. Men varmt skal det bli om det ikke er luft i systemet ditt. Bruksanvisningen sier at sirkpumpen skal stå FØR varmeren - ikke etter. Vet ikke om det betyr så mye i praksis. Installerte i en Saga 325 med D4-300 denne uken, og det ble definitivt varmt vann og varm motor. Men det tok lenger tid enn i min - det er det ikke tvil om. Har du sjekket at varmeren står lavere enn ekspansjonstanken på motoren? Hvis ikke vil det være svært vanskelig å få luftet systemet skikkelig. Blir tanken varmt vann når du kjører motor? Hvis ja så er det ikke luft som er problemet. Termostaten til motoren skal ikke kunne blokkere dette kretsløpet. Det er IKKE likegyldig hvilken vei sirkpumpen går. Det er merket pluss og minus på kontakten på selve pumpen - om den er koblet feil blir det ikke bra.

Jeg ville montert stengekraner for å stenge av for sirkulasjon i motorkretsen. Hvis ikke vil motoren virke som en varmeveksler som hele tiden stjeler varme i motorrommet. For min del ville det også være totalt uinteressant å forvarme Yanmaren før oppstart. Den ryker overhode ikke, starter før man hører startmotoren, og blir fort varm.

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...