sjøkriger Startet 5.Juli.2017 Del på Facebook Startet 5.Juli.2017 Min 2-takts utenbordsmotor starter og går, men kun på to av tre sylindre. Øverste sylinder får ikke gnist, selv om jeg bytter om på coil'ene. Det er nye plugger. To nederste sylindrene rusler og går uansett hvilken coil jeg har byttet om på. Så da aner jeg ikke hva neste steg er for feilsøking, noen som har tips? Tok en rask sjekk med voltmeteret og målte konstant 2,44V inn på øverste coil mens motor gikk på tomgang, og 0,0V på de andre, om det skulle bety noe. Men det er høyst usikre målinger pga arbeidsstilling og frykt for karameller. Motor er fra 2003 og relativt godt brukt, men bør ha mange gode år igjen enda. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Når du bytter coil, bytter du da coil, pluggledning, plugghette og plugg som komplett enher. Oppsto feilen plutselig? Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Coil og plugghette som komplett enhet, siden det var coil jeg ville teste. Alle plugger ble skiftet først, for å se om det var pluggen. Feil oppsto siden sist motor var i bruk i fjor høst. Motor ble fraktet liggende i en bil før oppstart i år, og var tregstartet og vrang til å begynne med. Tømte flottørkamre og fylte ny bensin, og med litt startgass så kom den igjen og har siden vært lettstartet. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) Problemet er at øverste sylinder ikke får gnist, om jeg har forstått det rett. Og det er endelig fastslått at det garantert ikke er noe galt med hverken plugg, plugghette, pluggledning eller coil. Da blir vel neste steg å lete videre innover i tenningssystemet. Jeg ville undersøkt jordingen av coilen, ledningskvaliteten, kabelskokvalitet og fjerning av korrosjon i alle kontaktpunkter. Det samme på strømførende ledninger til coilen, Altså ledningskvalitet og kontakter fra hjerne til coil, slik at signalet fra hjernen garantert går feilfritt. Har du tilgang på måle-instrument, kan du ohme de ulike kretsene og sammenligne. Det gjør du mens motor er avslått. Enklere og sikrere. Redigert 6.Juli.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Sitat Problemet er at øverste sylinder ikke får gnist, om jeg har forstått det rett. Og det er endelig fastslått at det garantert ikke er noe galt med hverken plugg, plugghette, pluggledning eller coil. Ja, slik er det. Se bilde av tilsvarende coil. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 God jording er undervurdert , sjekk at kontaktflatene er skikkelig rengjort og at det ikke er brudd i ledning (kan fort skje under transport) Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Ja, det hadde dere rett i, kun dårlig kontakt! Jeg dro fra hverandre forskjellige koblinger mellom CDU og Magneto og pusset der jeg kunne. Fant flere tvilsomme. Etter tilbakekobling tenner motoren nå på alle sylindre igjen. En annen sak er at den tåler full-/marsjfart kun i en åtte-ti-tolv sekunder før den dropper til tomgang, og så kommer den igjen. Men det blir en ny trå om jeg ikke finner ut av det. Kan ikke være så mye vel... høres ut som falsk luft eller tett lufting, og sees på i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.Juli.2017 Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 Godt å høre at problemet kun var dårlig kontakt Når en motor kun tåler WOT i 8-12 sekunder så ville jeg gått igjennom alt relatert til besintilførsel. Peker pila på håndpumpe rett vei (mot motor) ? Tanklufting åpen? Klem brekk på slange? Forsvinner problemet om du pumper konstant på blæra? Er bensinpumpe/membran i topp stand Nåleventil Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Ja, heldigvis er det enkle ofte det riktige Holder på å nøste meg gjennom listen din over, kan krysse av de to første. Etter utskifting av bensinslanger mellom tank og motor går det nå lengre tid mellom hver gang den senker turtallet. Håper ikke jeg må ut med forgasserne... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juli.2017 Del på Facebook Svart 13.Juli.2017 Beste måten å slippe å demontere forgassere på er å skylle flotørkammere en gang i året, i stedet for å vente til det er så mye mjød der at det draes inn i dysene.... Åpne alle flotørhus dreneringsskruene - pump på blæra og la bensinen flushe igjennom (samle gjerne opp det som kommer ut for å få bedre oversikt over hvordan dine flotørkammer ser ut innvendig) skru skruene på plass igjen, skyll med ferskvann... ferdig Ingen kjempejobb men det gjør underverker for motoren og din driftssikkerhet Sitér dette innlegget Link to post
sjøkriger Svart 29.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.August.2017 Som en avslutning til denne tråden ble forgasserne renset og satt på plass, og motor går som en klokke igjen. Har i ettertid opplevd at motor stopper momentant på absolutt full guffe, men har valgt å overse det fordi den elles går helt fint. Er nå i bruk igjen som vanlig. Konklusjon på hele greien var altså at den gikk på to av tre sylindre pga dårlig kontakt, og motor fjusket pga rusk i forgasser. Takk for god hjelp til Dieselfan og Karl Norge Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 29.August.2017 Del på Facebook Svart 29.August.2017 Takk for hyggelige ord, sjøkriger. Enda viktigere er den tekniske tilbakemeldingen som er så viktig for videre læring Takk ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.