Jump to content

Humminbird ekkolodd viser 150-180 meter, selv på grunna.


Shons

Recommended Posts

Hei. Jeg har et Humminbird ekkolodd i snekka, enkel type (husker eksakt type) som er ute av kurs. Loddet var montert da jeg kjøpte båten. Båten var generelt i elendig stand, og det første året brukte jeg i hovedsak på motorbytte, rep. av styring og.. Ja, få det tekniske/mekaniske til å fungere, samt lapping av skrog. 

 

Nå er sekka sjøsatt, og har vært det i 1 år. Den fungerer fint til mitt bruk, og nå nærmer krabbe/hummersesongen seg med stormskritt. Forrige sesong ble teiner satt på måfå her og der. Nå vil jeg derimot prøve å lete etter grunner og dybder, både for teine og garnfiske. Dermed kom jeg på at jeg skulle titte litt nærmere på ekkoloddet som sto i båten. Nye el. kabler ble lagt opp dit, og koblet på. Loddet våknet mot all forhåpning til liv med en gang! Kjørte en slags oppstartssyklus, og plutselig var det på nett. Dybde avlest under flytebrygga: 182meter. Hmm, sist jeg sjekka så var det maks 6. Nuvel, kanskje det trenger litt tid, tenkte jeg, og tøffa en runde inne i sundet. Men ei, loddet påstår hardnakket at det ER 182 meter dypt overalt! Ved kai, oppe i grunnen så kan det strekke seg opp til 150 meter, men IKKE grunnere enn det. 

 

Altså, det er tydligvis signal ute å går fra giver, men kan denne være gåen på noe vis likevel? 

Jeg har prøvd å "rekalibrere" i menyen, uten hell.

 

Jeg har 0 erfaring med slikt. Noen tips/synspunkter fra kyndige/erfarne hadde derfor vært hyggelig. 

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "Spørsmål ang. Ekkolodd, problem med dybdeavlesing". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler.
Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har Hummingbird ekkolodd i snekka. Giveren er egentlig til en større modell. Vet ikke om det er årsaken, men når det er kalt i vannet kommer meldingen " Transducer not connected",  og ekkoloddet går i demo modus. Husker ikke dybden, men det viser 18 grader i vannet og det dukket opp fisk innimellom. Melder ekkoloddet ditt at giveren er koblet til? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...