Kaptein T Startet 6.Juli.2017 Del på Facebook Startet 6.Juli.2017 Hei, har en Tristan 315 fb som jeg kjøpte for noen år siden. har aldri fått oppleve en sommersesong enda pga motor problemer. Båten ble stående på land i 1år etter som firma til slutt bare la seg konkurs og jeg måtte stå med alt. Valgte så å kjøpe en ny overhalt kad43 av en som overhaler i Bergen (askøy) Har bare hatt problemer siden dag 1. selger har no tatt motor tilbake etter veiv havari å sier jeg må dekke alle hans unødvendige kostnader pga han mener motor er for liten. vi fikk den ikke over 3600rpm og kun på plan med max 2stk i båt. den gamle motor som lakk alle veier gjorde båten 32 knopp og på plan i ca 23 knopp med 11stk. (godt fordelt utover båten) lurer på om noen har bilder (dokumentasjon på høyere turtal lik båt og motor som de kunne sendt meg? gjerne fart og. dette blir no år2 båten står på land. Håper på hjelp. Til de som har fungerende båter. God Sommer! Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig " Båtforumet Tristan 315 motor ". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Hvilken motor sto i tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 samme type. volvo penta kad 43. men den overhalt som veiven røk på den kom aldri opp på plan om jeg ga full gass. da måtte jeg sakte ta spaken ner littt og litt så pluttselig fant den krefter. Så det var nok noe galt med motoren. Så derfor jeg håper noen har en lik båt med lik motor som kan ta bilde eller skrive hvilken turtall de får på maskin. for den gamle maskinen min som varr av lik type viste ca 4000rpm. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 KAD 43P skal ikke over 3900 ref: ftp://ftp.soest.hawaii.edu/pibhmc/website/webdocs/documentation/kad43_dp.pdf Å si at KAD43 er for liten for denne båten er vel ikke helt saklig men at den gjør 32 knop gjør meg nyskjerrig på hvilken utveksling på drev og hvilke propeller som ble brukt Aktuelt for deg ? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Bare en motor? Hørtes litt utrolig ut med 32knop på like mange fot m/fly om det var bare en.. Kanskje tidligere motor var kraftig påstilt og ga endel mer enn de originale 216 gampene? Ville tro max fart ved 3900rpm burde være ca. 25 med 1:1.78 drev og en B3 prop. Kondolerer ellers med havari og kjøp av dårlig overhalt motor.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Benyttet du samme drev og propeller med begge motorene? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Kaptein T - med lett nok propell kan en hvilken som helst motor oppnå max turtall i en hvilken som helst båt. Du må møte "overhaleren" med saklige argumenter om du skal vinne fram, feks: Volvo Penta 41 P er en vanlig motorinnstalasjon i Tristan 315FB, den har ca 188 akselhester og har ikke kompressor. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Jeg hadde 310hk i nimbus 30 og den toppet vel 34 knop. Jeg vil tro det er en lettere båt enn Tristan. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 er samme propeller som sto. er helt nytt drev fra bjordal og madsen med lik utveksling som sist. båt ble testkjørt hos bjordal og madsen der de skriver den skulle nådd 3900rpm på max. når du har problemer med å få båten i plan med 1 person og ingen krefter er til stedet når du gir full gass så må jo noe vere galt. men er det noen her med lik båt og motor som har noe info på sin? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Dette høres helt sprøtt ut. Du erstatter en KAD43 med en 'nyovehalt' som havarerer. Selger mener motor er for liten, enda den er identisk med den gamle. Den nye motoren oppnår aldri riktig turtall eller fart før den havarerer. Bare vissvass slik jeg ser det. Selger har pådratt seg utgifter fordi han har solgt deg søppel. Han kan få lov å utbedre, eller ta tilbake den defekte varen. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 det er det jeg og mener. derfor jeg ønsker litt mer dokumentasjon fra tilsvarende båter. jeg finner jo flere båter som er større med mindre motor osv. om max fart ikke blir 32 knopp betyr ikke noe for meg. men den burde klare 3 voksne og gå på plan. med den gamle motor kunne jeg ha flaps og drev innstilt slik jeg følte båten gik best i vannet når jeg marsjet og ikke justere noe på vei opp på plan. med den overhalte hadde jeg ikke sjans til det. da måtte jeg tilte drev helt ned for så å jobbe det opp. var det noe vind og litt sjø så fikk jeg den ikke på plan med kun meg. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Kpt.T - kan du fortelle hvorfor drevet også ble byttet, sikker på det var samme girutveksling? 1,78:1 er 'originalt' til Kad43, mens noen ble levert med 1,95:1, som var mer vanlig på 41-motorene. Bare lurer på om dette kunne være medvirkende til at den 'nye' motoren ikke klarte å komme opp i turtall, da denne girforskjellen utgjør ca.20% på propellturtall, og du sier det var samme propeller som tidligere. Uansett ikke årsak til havari, mest nysgjerrighet da disse motorene er vanligvis ganske tilgivende om de får diesel og luft till rett tid. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Det er vel et faktum at når verftet velger å orginalutstyre din type båt med 41 motorer (188hk) så kan ingen hevde og få medhold i at en KAD43 (218hk) er for liten og at dette angivelig er årsak til at en nyoverhalt motor havarerer. Begriper ikke hva som gjør at du trenger mer info enn det. Mye viktigere er for deg å dokumentere drevutveksling og propellstørrelse. Har du målt utvekslingen på drevene selv eller er det bare montert av noen andre? (du er sikkert klar over at påstemplet utveksling nødvendigvis ikke forteller deg hvilke tannhjul som ble satt inn i drevet ved siste overhaling.... om du skulle ha 1,61:1 så er det ikke rart at du ikke planer) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Et dummyspørsmål: hvordan kan en veiv ryke pga overbelastning på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 skal vere 1.78 og c4 stål propeller. drev byttet pga fikk tau i propell som ødela drev. levert helt nytt av B & M var forsikringssak. så alt er likt som var tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 ok :) Høres ut som riktig kombinasjon, håper dette ordner seg raskt for deg, det er utrolig kjipt å ha båt som ikke kan brukes! Var gamlemotoren beyond repair? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Hadde du oppgitt hva slags propeller og utveksling du har i første innlegg kunne jeg fortalt deg med en gang at for å oppnå toppfart anbefaler volvo C3 propeller til den båten. Som en flerbrukspropell på den båten anbefales C2 som vil gi deg 27-29knop (som teoretisk toppfart med polert bunn, feilfrie propeller og halv tank og ingen ekstra vekt i båten) C4 propeller på den båten er ikke et godt valg. Kan ikke uten å vite vekta på din båt si eksakt hvilket turtall du vil havne på men 3600 ser optimistisk ut... Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 det som gjør det hele så forferdelig er at vi har eid båten i snart 3 år og ikke fått opplevd 1 sommer med den. gamlemotor har selger overtatt. ble anbefalt å finne ny motor og gå den veien. og selger sto tilfeldigvis på b og m når dette ble nevnt. så da var det bare å handle og få den på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Om du kjenner nøyaktig vekt på båten din så kan jeg forsøke å beregne om 1.95:1 / C4 kan gå... Forskjellen på 1.78 og 1.95 er 3knop på ditt skrog. Forskjellen på C3 og C4 er også 3 knop Om du har en standard KAD43 har du ikke krefter til å dra feriepakka båt med C4 og 1.78:1 Til sammenlikning har jeg valgt 1.78 og C2 på min FB som har ganske likt vått areal. Men jeg har KAD44 og atskillig flere hester enn deg.. (og ja, jeg føler også med deg og prøver å hjelpe deg selv om jeg ikke svarer det du ønsker å høre...) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 beklager, leste c3 - 4 er nok noe tunge ja.. c3 er anbefalt også for vår Viksund 310/kad43 med lett båt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 nesten 4000rpm var det på forrige motor med samme propeller. båten overplanet med gamle motor. men som sagt så er jeg ute etter om andre har lik båt og motor for å få bekreftet det jeg har. jeg har jo hele familien og venner osv som kan bekrefte dette Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 OK, jeg tar poenget. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Mistenker at Kaffelars og Dieselfan er inne på noe vesentlig. Det som er byttet er motor, alt annet er likt. Propellkurvene til VP tilsier at C4 er for tunge for installasjonen, og oppførselen til båten samt maks turtall du sier at du oppnår bekrefter langt på vei det Kaffelars og Dieseldahl sier. En motor som går kontinuerlig med kraftig overlast vil til slutt havarere, uavhengig av hvor godt den er bygget eller overhalt. Sikker på at en tidligere eier ikke har tuklet med drivstoffpumpen på gamlemotoren? Tenker bare at det er trist hvis lynsjemobben på baatplassen.no går til frontalangrep på firmaet som har levert deg overhalt motor, dersom det skulle vise seg at havariet skyldes andre forhold enn dårlig utført arbeid ifm overhalingen.. Forøvrig har jeg full sympati for situasjonen du er i. Jeg har to drev som må byttes til høsten, fordi en eller annen tidligere eier av båten min har erstattet originaldrevene med drev som har alt for høy utveksling og som dermed utsettes for mye større belastning enn de er laget for. (VP leverte ikke engang drev med "min" utveksling til de motorene jeg har) Dette kommer på toppen av alt det andre tullet jeg har vært nødt til å rydde opp i ombord. Uerlige selgere er noe dritt, enten de er bevisst uerlige eller glemmer å opplyse om ting de burde ha visst om. Håper du finner ut av problemene og at du snart kan nyte båtlivets gleder. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein T Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 da tror jeg det ordner seg for meg :) fint når mann har hatt flere med på tur som liker å ta bilder og vips der var plotter og rpm med på noen bilder med fart og turtall :) Ønsker dere god sommer. Flott side der man får svar på det meste :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Men hvor mange hestekrefter var det i den gamle motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.