didmann Startet 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2017 Hei Har en Mariner 10 HK påhengsmotor. Her om dagen fylte jeg bensin og totaktsolje. Etter dette tok jeg meg en tur ut på sjøen. Motoren funket bra i lav fart ut av havnen, men da jeg skulle gi full gass ute på sjøen, begynte den å lage en rar lyd og stoppet. Hva kan være årsaken til dette, og hvordan kan dette bli fikset? Kan det være at jeg fylte for mye olje? Da jeg skulle starte motoren kom det røyk.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Hei og velkommen til forumet. håper du får like mye positiv nytte av det som jeg har hatt. Husk å lese reglene for overskrift. Start med å fortelle nøyaktig hvilken motor du har. Det er absolutt nødvendig for å kunne hjelpe deg. Ta gjerne bilde av merkeplata på braketten der står det mye som er nyttig å vite før vi kan løse problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Og så er det greit å vite hvor mye bensin og olje du fylte på før vi kan svare på om du har fylt for mye olje ;) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 For mye totaktsolje fører vel heller til at motoren går ujevnt (og soter) på lav fart? Har forstått det slik at motorene med Autolube (og lignende systemer for automatisk oljeblanding i bensinen) doserer ut etter turtall og belastning. Lavt turtall gir under 1% blanding, mens høyt turtall og belastning kan gi opp mot 3-4% blanding. Så om du har litt for mye olje i bensinen skulle i utgangspunktet ikke dette føre til at motoren stopper når du gir på. Vil heller tro motorstoppet har en sammenheng med bensintilførselen i og med at den stoppet så brått (og laget rar lyd, noe som gjerne kommer når bensinen plutselig tar slutt). Prøv å ta deg en tur til og pump med blæra når du merker motoren begynner å fuske. Skjer det noen forandring? I så fall, kan være bensinfilteret som holder på å gå tett, bensinpumpa eller kanskje levring i forgasseren som fører til at den ikke gir nok. Sitér dette innlegget Link to post
didmann Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 viste seg at det var dødmannsknappen som satt for stramt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Takk for at du gir tilbakemelding didman Alltid lærerikt å høre hva det var som egentlig var galt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.