Jump to content

Sørlandsferie Bergen-Risør med 24 fots Askeladden C75 Center cabin


Biff22

Recommended Posts

Når du har fått opp spenning til 14.4 v så har du fått fullt opp batteriene igjen. Det tar litt tid. Derfor målte du nok bare i overkant av 13 volt etter kort lading.  

Flott at du legger ut på slik tur med en sånn båt. Fortsett med masse bilder.   

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Passbåten said:

Hei Biff22! Du skal sikkert få mange råd på veien (selv om du strengt tatt ikke har bedt om noen) - men jeg får gi deg et lite råd til rutevalg på strekket Fevik - Lyngør i hvert fall. Jeg hadde allerede laget noen kart til en kompis på Embark for noen dager siden, så da kan jeg jo like gjerne dele de bildene meg deg. "Hisøya rundt" er et must synes jeg (i hvert fall en av veiene). Valgfritt om du går inn øst eller vest om Gjervollsøen inn i Nidelven om du kommer sørfra. Så er det bare å luske av gårde sammen med alle de andre båtene på vei inn til Arendal. Flere gode (i hvert fall to) spisesteder i elven og muligheter for overnatting også.

Videre nordover fra Arendal er det naturlig å velge Tromøysund. Men, Tromøya på ytter'n via innsiden av Tromlingen er en opplevelse (om været tillater det en av veiene). Husk å konsentrere deg gjennom Tromlingsundet. Der er det temmlig grunt noen steder og du må velge rett side av holmen i sundet (godt skiltet akkrat der).

Helt nord i Tromøysund er det flere valg mot Lyngør. Det enkle er den kjappe veien via Bonden og Møkkalasset inn i Oksefjorden/Hagefjorden, men det finnes alternativer. Kartet under viser "indre vei" til Lyngør med den røde streken. Herlig tur enten man drar helt inn til Tvedestrand på veien (fiskekakene inne hos fiskehandleren er verdt turen alene. Legg på et skolebrød fra Baker Broms, så blir det god stemning) eller fortsetter rett til Lyngør. Her er det mye 5 knop, men hyggelig tur uansett. Er du utålmodig har du en exit-mulighet i Kilsund: 
19551055_1828367327190363_1030232452_n.png.0cb011e953eeb9e09c1f680506e02333.png

 

Så har du en helt herlig variant, som jeg absolutt anbefaler en av veiene til/fra Lyngør, nemlig Sandøya og Askerøya på ytter'n. Den løypen ser omtrent slik ut:
19511949_1828359377191158_1780685065_n.png.a6399bc3c96626668e7884c4e664cb80.png 

 

Det kan jo hende at du har spikret hele løypen allerede? Om ikke har du i hvert fall noen alternativer. Lykke til og god sommer!

    

 

Her var det mye kjekk info, vi har mer planlagt overnattinger, ikke helt reiseruten mellom dem. Selv om jeg har laget ruter, men det er jo mer utifra enkleste ruter, kontra fine plasser. Så da blir det nok denne ruten du har laget vi får prøve oss på. 

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Joltus said:

Ja bilder er veldig kjekt. Har en 22 fot selv, som eg kvir meg for en bergenstur fra Stavanger. Riktignok en kalesjebåt da, men så drar du på en slik tur :D

 

Konge!

Har tidligere reist fra Gøteborg til Stockholm via Gøtakanal med en Yamarin 59DC, så er vant å reise med liten båt..

Men den gangen hadde jeg båt på tilhenger, og sjøsatte den i Gøteborg og hentet den igjen i Stockholm, bil og henger stod i Sverige der vi har en leilighet i nærheten av kanalen, så jeg kunne bo litt i leiligheten noen dager.

 

 

Link to post
Share on other sites

Alt er vel mulig bare man planlegger litt? Tar tiden til hjelp,legger en plan,regner med at noe uforutsett kan skje...gøy å følge dere på tur:) kvier meg for tur i 25 fots snekke men lærer mye av å følge disse tur trådene!! Det er dette forumet som gjorde at jeg kjøpte en gammel båt:)) 

Link to post
Share on other sites

Dagen begynte i Farsund, me å se på en Tysk reg båt seilbåt som heiste seil 200m fra kai gikk så mot kaien, snudde 5m fra kaien og kjørte ut igjen.

 

vi fortsatte innaskjærs mot Mandal der vi hadde lunch/middag i litt solgløtt før vi fortsatte i retning Søgne, vi kjørte forbi en "fotoboks" :-)

 

spangereidkanalen var veldig fin, og mye nybygging rundt kanalen av nye hus/hytter.

 

vi ankom i ettermiddag en fin liten øy vi skal tilbringe den neste uken på, vi er noen venner som har leigd ett feriehus her, siste bilde er fra vår nye idyll den neste uken. Vi vil nok ut i båten flere ganger hver dag, men overnattinger skjer på hytta. 

 

 

IMG_1522.JPG

IMG_1524.JPG

IMG_1525.JPG

IMG_1526.JPG

IMG_1532.JPG

IMG_1533.JPG

IMG_1536.JPG

IMG_1542.JPG

IMG_1562.JPG

IMG_1573.JPG

IMG_1574.JPG

IMG_1575.JPG

IMG_1576.JPG

IMG_1577.JPG

IMG_1578.JPG

IMG_1579.JPG

IMG_1580.JPG

IMG_1581.JPG

IMG_1582.JPG

IMG_1583.JPG

IMG_1584.JPG

IMG_1585.JPG

IMG_1586.JPG

IMG_1587.JPG

IMG_1572.JPG

Link to post
Share on other sites

Vi har tenkt oss Bergen-Arendal i en Uttern D77 om vel en ukes tid, så for meg har det vært veldig spennende å følge deres reise nedover.

 

Vi pakker ned bikkje og toåring og ser hvor langt vi kommer. Når jeg leser denne tråden så er det jo lett å tro at vi kanskje kommer oss helt frem.

 

Gikk dere rundt Lista?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vi gikk rundt Lista, gikk greit hadde vinden/bølgene inn bakfra, så det var mer behagelig enn, jærens rev med bølger imot i 5timer fra Skudeneshamn.  

 

4soverom på hytta, så alle sover her, så fortsetter vi videre østover på søndag med overnatting i båten.

 

varmeapparatet gir ikke varme, med 13grader inatt, var det litt kjølig ombord, men sov godt. Vi fikk forsket litt nå ikveld, vanskelig å komme frem til webasto, men kan se ut som ett rør er hoppet av, slik att varmen eller luft generelt kommer ut i luft dysene, for webasto går og blåser, og eksosen er varm. Dette fortsetter vi med i dagslys imorgen. 

 

 

Redigert av Biff22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Her ble det en lang ferie gitt.. på forum altså..

 

Vi kom hjem for en ukes tid siden, men ble aldri noen oppdatering, kona stod for fotograferingen, så fikk aldri sullet bildene over til mitt.. 

Vi fortsatt til Grimstad, og videre Arendal. Grimstad gjestehavn liker jeg godt, og trivdes godt i Grimstad etter gammelt. 

Vi fortsatte mot Arendal, men ble ganske skuffet over fasilitetene der, vi har jo en liten båt, uten seperat toalett, slik att vi går på do i gjestehavna, med full havn(kapasitet 220 båter) Var det dårlige toalett fasiliteter, de hadde 3 faste toalett, og konstant kø på toaletter, og 4 dusjer, det skal sies att de har satt opp en container, med to toalett til, men på den ene var lyset gått, så den kunne ikke brukes selv på dagtid, og ifølge loggen, ble bare toaletter vasket/sjekket en gang pr dag. Med ett par hundre gjester før deg, så ble det så som så.. Syns også det var stive priser i bassenget med 150,- pr snute. 

Ellers var Arendal selv perfekt, med koselige stunder i pollen, der vi spiste softis og kikket på alle båtene som var innom. 

 

Etter å ha sjekket værmeldingen den kommende uken, ble det av Kapteinen, undertegnede bestemt att vi måtte snu nesa hjemmover. pga ett nydelig vær på onsdag, vi forlot derfor Arendal tirsdag morgen, vi gikk via nidelva, videre til Tømmerstø og bunkret, og tenkte vi skulle spise lunch, men de var enda ikke åpnet restauranten, så vi fortsatt til Høllen for en kjapp Hamburger, før vi suste videre til Mandal. Vi ankom været var fint, men det var litt solgangsbris denne dagen. 

Vi ankom Mandal i 16 tiden samtidig som Svoger og familie ankom med bil på vei til Kristiansand, det ble middag, og senere for vår del avslapning i havna, det var veldig lite båter i havna, så her var det gode og rene toalett og dusjer, og vi var stort sett alene der. 

 

Vi tenkte avreise rundt 08:00 på onsdag morgen, iløpet av natta måtte jeg en tur på toalettet, og oppdager nøyaktig kl 04:00 to seilbåter med avgang, jeg hadde tidligere på kvelden hørt att disse skulle prøve å komme seg til Kvitsøy før det ble mørkt. Spennende, de hadde AIS :-) 

Etter en svipptur innom butikken 08:00, for å bunkre litt e-stoff for dagens lange etappe som først var tiltenkt til Skudeneshamn/Haugesund.. 

 

Avgang ble vel 08:20. Pga flatt hav tenkte eg att vi fikk ta inn litt tid tilig på dag, så det ble ganske kjapt toppfart mot spangereidkanalen, låg i mellom 40-42 knopp, så gikk kjapt til ankomst kanalen, så ble det 5 knop, og når vi igjen kunne gi på, var det igjen godt driv til vi var utenfor Farsund og gikk i havet, her ble nok farten rundt 20-25knop, ca 0945 passerte vi de to seilbåtene som gikk 04:00..  hele vegen til Egersund, i Egersund var vi vel ca 11:00, her ble det fulltank på skuta, samtidig som vi var oppe i gata forå finne noe å ta med å spise, vi fortsatte ferden, og været ble vel enda litt bedre mot Jærens rev var vi vel oppi i rundt 30 knop, noen perioder, men så ble det mer rotete før Kvitsøy så farten ble redusert til 15-20 knop, etter å ha passert Skudeneshavn og litt lenger oppover Karmsundet roet sjøen seg slik att  i kunne ligge oss i 30-35 knop,. Jeg innså att målet om Haugesund var altfor lite, og vi ville begge hjem.. Vi ankom Haugesund 14:36. Etter en bedre middag i Haugesund i knallvær, bunkret vi på ny båten som nå hadde ca halvtank, før vi fortsatte hjemover, over sletta var det helt greit med fart på ca 25knop. Vi suste videre i nyleia forbi Fitjar, her kappet vi litt med en Vannscooter som var ute og lekte seg, vi tapte selvfølgelig, men han antok vel ikke att vi gikk over 40 knop :-) Verste stykket bølgemessig på våre 212nm denne dagen var ikke jærens rev eller lista, men føltes faktsisk som fra Kobbeleia - Bergen - Salhus, pga 25C og sol, var det enormt mye båter ute, og mye store båter, med mye bølger, så måtte hele tiden slakke på farten, så dette stykket fikk dagens laveste snittfart. Hele turen Mandal-Osterøy tok ca 10timer, der ca 8,0-8,5timer var effektiv kjøring. 

 

Oppsummering etter årets båttur, det ble ikke så mangen nettene i båten siden vi også sov i hytte, men de nettene vi sov i båten sov vi veldig godt, mye bedre enn hjemme. tror det er pga kaldere, var noen netter 13-14grader, om ikke varmen stod på, og då sov vi som en stein. 

Det var enorm forskjell på hjemreisen og utreise, pga bortimot vindstille på jæren/lista, så det er ingen problem å kjøre liten båt til Sørlandet, men man bør ha litt bedre tid slik att man kan time det litt bedre, vi gikk glipp av en 40års dag på Sørlandet vi gjerne skulle vært i siden vi måtte reise hjem denne onsdagen, men når vi såg hvor fint været kunne være, så var det egentlig greit, siden vi fikk så mye bedre kjøreforhold. 

Det er også noen fordeler med å være liten både i Grimstad og Arendal var det stappfullt, men pga liten båt, kunne vi få plass begge steder, der andre båter fikk beskjed om å finne andre steder.

 

Vi kom oss også helt inn i Kristiansand til Fiskebrygga, og fikk ligge der en dag, mens vi var på shopping. 

 

Heldigvis funket motoren fint, og passerte 100timer i år i Kristiansand.. Så den får få seg en service en dag.

 

Då var ferien over for denne gang, og eg må igjen ut å jobbe på litt større båt en 24fot i Nordsjøen. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Passbåten skrev On 7.7.2017 at 23.42:

 

 

Så har du en helt herlig variant, som jeg absolutt anbefaler en av veiene til/fra Lyngør, nemlig Sandøya og Askerøya på ytter'n. Den løypen ser omtrent slik ut:
19511949_1828359377191158_1780685065_n.png.a6399bc3c96626668e7884c4e664cb80.png 

 

Det kan jo hende at du har spikret hele løypen allerede? Om ikke har du i hvert fall noen alternativer. Lykke til og god sommer!

    

Hei Passbåten.

Jeg er ukjent i dette farvannet, men mener du at man fint kan gå gjennom Nautholmsund, mellom Askerøya og Nautholmane?

De kartene jeg har tilgang på så ser det veldig grunt ut, faktisk grønnfarge på ett.

Selv skal jeg hente en båt i Sogndal neste år, men har så smått begynt å planlegge ruta fram til Langesund.

Link to post
Share on other sites

Nei der skal man ikke gå nei, med mindre man har grunntvannsstilling på motor og lever med rare skrapelyder under båten. Det er heller ingen grunn til å gå der, man sparer ikke tid, det er ikke noe penere. Gå indre løp fra enten fra Arendal og på innsiden av Flosterøya, eller fra Borøya/Sandøya (Hagefjorden) og helt opp til Sild. Så går du et godt stykke ut (ca 2 nm) og sikter inn på Risørflekken. Da går du rett på Stangholmgapet i Risør og har en hyggelig tur hele veien :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Hei MagneG. Så ikke denne meldingen før i dag, så sorry "sent" svar. Det var jo en veldig bastant Napoli der da, men Nautholmsund er for meg en naturlig forlengelse av turen på utsiden av Sandøya - som jeg personlig synes er et svært vakkert alternativ på strekket Arendal - Lyngør om været er pent. Det går heller tregere enn raskere enn leden, men det var heller ikke det originale spørsmålet. Det var ment som et tips til å oppleve noe annet enn motorveien for en som ikke hadde vært på de kanter før og som ønsket lokale tips. Jeg kjører selv Nautholmsund en rekke ganger hver sommer med en 23-24-foter med hekkaggregat (som matcher dybden på båten til TS) - og har aldri tenkt tanken på at jeg må tilte gjennom der. Tvert i mot - helt uproblematisk. Større båter og seilbåter derimot vil sikkert ha en utfordring. Passasjen kan i mine øyne sammenlignes litt med Grunnesund utenfor Lillesand. Uten vegetasjon på havbunnen får man følelsen at det er grunt, men det er bedre klaring enn man tror. Det er nok også årsaken til fargen i kartet. Tipset til Napoli (innsiden av Flosta) er forresten vist med kart i et annet innlegg i denne tråden. Den turen anbefales også som et alternativ til Sandøya på ytter'n hvis man er på jakt etter sightseeing.   

Redigert av Passbåten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Napoli skrev 2 minutter siden:

Ja, jeg var kanskje noe bastant der - men har gått på der, så anbefaler ikke den ruta :) Men for all del - kan jo hende at jeg har vært uheldig.

 

Ojoj. Det er jo grunn god nok til å være skeptisk det - og fullt forståelig. Det er også mulig jeg tar litt for lett på kompleksiteten på den ruten når jeg selv tar den på en combo av gammel husk og GPS.  

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...