Jump to content

Mercruiser 4.2 D-Tronic 300hk stopper

asunde

Recommended Posts

Hei var ute og testet båten i dag, kjørte i ca 5 min i rolig gange deretter 5 minutter i plan så stopper plutselig motoren.
Ingen ujevn gange eller ulyd bare stopp som om noen slo av tenningen. Slo deretter av tenningen og startet på nytt, ingen problem den startet med en gang. Gikk så deretter på tomgang hjemover, men den slukket igjen etter ca et minutt. Slik holdt jeg på helt til jeg kom hjem.
Er det noen som har noen forslag til hva dette kan skyldes?
Altså ingen ujevn gange, den bare kutter momentant.

Arild

Hei.

Kjedelig å høre at du har problem med motoren.
Selv om været er elendig som vanlig, er det ikke særlig gøy med motorproblem i starten på feriesesongen.

I utgangspunktet trenger en dieselmotor kun tre ting for å gå: luft, diesel og kompresjon.
Lufttilførsel og kompresjon er vanligvis ganske stabilt, så jeg tenker kanskje du har et problem med dieseltilførselen.

- Er det stoppsolenoid på dieselpumpen som aktiveres av en eller annen grunn?
- Kan det være dritt i dieseltilførselen som suges inn og blokkerer en slange? Nå motor stoppes løsner den igjen, helt til motor startes på nytt og syklusen fortsetter.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Svart (redigert)

Nei dette var kjipe greier. Planen var å dra til Uskedalen mandag 17, nå er det mer usikkert.
Ja noe sier meg at dette er et elektrisk problem da den kutter tvert. Var det lite drivstoff, eller vann og skit i drivstoff så burde den gå ujevnt/fuske før den slukket.
Tror muligens problemet oppsto for en uke siden. Vi var nesten hjemme gikk rolig, da begynte motor å variere turtall uten endring på spake. Tenkte ikke noe mer på det da.

Dog fant jeg noe merkelig under motor i går kveld, en liten metall del, på størrelse med en knapp. Den har svart lakk så den kommer nok fra motoren.
Googlet litt i natt og fant denne tråden:  Her er bilde av en nr1 dyse, den med sensor. På bilde er der en liten knapp lignede sak som kommer fra dysen. Kan garantere at det er den som ligger under motor. Tror med andre ord at sensoren på dyse en mangler en del og muligens leverer feile signal?

Nevnte dette for Bergen båt og Motor i Sandviken, men de mener ødelagt sensor ikke skal medføre at motor stopper, bare gjør at motor går i "sikker modus" og ikke mulig å få turtall over 3000rpm.
De mente det måtte være dårlig jording et sted.
For alt jeg vet kan min motor være i sikker modus, jeg får jo 26knop på 2800 omdreininger, så jeg har ikke vært over 3000 omdreininger siden i fjor.

Problemet beskrevet i tråden/linken over ligner jo på mitt og ser ut som hans problem var sensor på dyse1. Tror nok at ødelagt sensor vil gjøre mer enn bare åp sette motor i "sikker modus" hva er ellers vitsen med den sensoren. Uansett veldig tilfeldig at den "knappen" ligger under motor på samme tid som problemet har oppstått.

Skal selvfølgelig sjekke diesel tank og tilførsel.

Dersom noen i Bergen har en Dyse1 til låns eller salg gi meg beskjed. Skulle gjerne testet om det løser problemet å skifte dyse.

Redigert av asunde (see edit history)

Var nede i båten og fant den "knappen". Tviler på at den "knappen" jeg fant under motor kan være den jeg referer til i tråden over. Den vil være så langt nede på dysen at den umulig kan lande under motor.

Legger ved 2 bilder dersom noen kan identifisere hvor den kommer fra på motoren. Den er ca 10mm i diameter. Kan tydelig se brudd i den så den er nok knekket av et eller annet sted.

Målte motstand på Dyse1 og den er 100ohm som den skal være så antar den er ok.

Skal demontere alle kabel koblinger og sjekke diesel rør i tank og slanger i håp om at det hjelper.

Har tidligere hatt tull med at turteller viser feil men har ikke opplevd det i år.

knapp1.jpg.ccf2ad3589cb83fb263ecafc65a28fad.jpgknapp2.jpg.abaa90167f8b20b46f1878f76a07e305.jpg

Bilde av dyse fra gammel tråd på båtplassen som viser delen jeg trodde tilsvarte min "knapp", er et lite deksel på  dysen.

dyse_hel.jpg.1c70a32bf4e89c4e085154f3b008bdb0.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...