Jump to content

Er det over og ut for varmt sommervær?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Var en tur på Risøya ved Tvedestrand i helga. Der var det sol, en svak varm vind og mellom 20-25 grader, avhengig av hvor vi var i forholdt til vinden. Jepp, da fikk vi endelig et glimt av sommer:yesnod:

Noe helt annet blir i Ryfylke som har "vist seg fram" med ned mot 8-9 grader nattestid og opp mot 15-16 på dagtid de siste par ukene. Støper litt med epoksy på dagtid og må stå og varme støpen etterpå for at det skal herde jevnt og sterkt. Sommerfølelse i 2017? Så langt ikke her i området, det er i alle fall sikkert. Håper på bedre vær neste år når Tall Ships kommer til Stavanger, har av en eller annen grunn pleid å være sommerstemning de tidligere gangene de har vært her:smiley:

Når jeg kikket ut av vinduet på jobb idag, regnet det sidelengs. Allikevel er jeg så drittlei på jobb om dagen, at jeg tar ferie til uka om det så ligger 1 meter snø.

Når ferien begynner til mandag, burde jeg fly opp og ta første uke på Svalbard.

Da får jeg nemlig et mer riktig referansepunkt for hva som er bra sommervær etterpå, når jeg skal tusle nedover Svenskekysten.?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 2 minutes ago:

.

Når ferien begynner til mandag, burde jeg fly opp og ta første uke på Svalbard.

Da får jeg nemlig et mer riktig referansepunkt for hva som er bra sommervær etterpå, når jeg skal tusle nedover Svenskekysten.?

Svalbard...ta heller til Nordpolen, mye bedre referanse.:saint:

Hurra for grønn vinter i Norge.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Ser ganske bra ut fra onsdag ettermiddag rundt Oslofjord. There is hope. Vi bor ca. 5 mil innland fra kysten og veldig ofte kan det være overskyet og regnbyger her hjemme men klar blå himmel nede ved båten. Bruker og ser på et par webkameraer for å se hvordan det er ute på Hvaler før vi drar hjemmefra.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev for 22 timer siden:

Høye temperaturer kan jeg lever uten (vokst opp i Australia så jeg har egentlig fått nok) men det er den jævelig vinden så ødelegger for meg. Stadig skiftende fra S til N slik at det er håpløst å finne en uthavn som er rolig hele natten.

Er så fullstendig enig med deg; jeg er drittlei vindværet. Tåler heller litt gråvær og lavere temperaturer. Men helst vil jeg jo ha i både pose og sekk. Sol, badevann og (nesten) vindstille. :yesnod:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Key Freak skrev 22 minutes ago:

Tåler heller litt gråvær og lavere temperaturer. Men helst vil jeg jo ha i både pose og sekk. Sol, badevann og (nesten) vindstille. :yesnod:

Melder meg inn i den klubben :thumbsup:

Men en ting er i hvert fall helt sikkert; det nytter ikke å sitte hjemme og vente på godvær om man vil på sjøen. Jeg har ikke tall på de gangene vi har sittet i båten ute i holmene og sett skyene pakke seg innover land, gjerne med regn, lyn og torden, mens vi sitter med klar himmel og ungene bader. Senest på lørdag satt vi ute med blå himmel nesten hele dagen og så det ble tettere og tettere innover land. Kona solte seg og ungene badet :thumbsup:  Det er heller regelen enn unntaket at vi kommer hjem fra båttur på slutten av sommeren og naboer og kjente klager over hvor mye det har regnet og hvor ille alt har vært hele sommeren, mens vi stort sett har hatt bra sommervær. For min del klarer jeg meg med relativt lave temperaturer så sant det ikke blåser så mye. For ungene sin del er det viktig at det er grei badetemperatur (over 18 er ok), og at det ikke er mye brennmaneter.

Ellers så er det jo stor forskjell på hva folk gjør når de er ute med båten da. Noen er bare ute for å sole seg, andre kjører fra gjestehavn til gjestehavn og spiser på resturant. Hvis man liker å dra på fisketurer og gå turer på holmer blir det jo fort litt mer å ta seg til om sola forsvinner bak en sky. Hvis man i tillegg er så heldig å drive med verdens beste hobby (dykking) er faktisk lave temperaturer bare en fordel, det blir varmt nok å dra på alt utstyret uansett :giggle: Sanke inn blåskjell og tilberede en vidunderlig suppe med fløte, hvitvin, hvitløk og chili er et annet eksempel på hvordan en sommerdag uten perfekt vær får bein å gå på :smiley:

Komodo skrev 49 minutes ago:

Melder meg inn i den klubben :thumbsup:

Men en ting er i hvert fall helt sikkert; det nytter ikke å sitte hjemme og vente på godvær om man vil på sjøen. Jeg har ikke tall på de gangene vi har sittet i båten ute i holmene og sett skyene pakke seg innover land, gjerne med regn, lyn og torden, mens vi sitter med klar himmel og ungene bader. Senest på lørdag satt vi ute med blå himmel nesten hele dagen og så det ble tettere og tettere innover land. Kona solte seg og ungene badet :thumbsup:  Det er heller regelen enn unntaket at vi kommer hjem fra båttur på slutten av sommeren og naboer og kjente klager over hvor mye det har regnet og hvor ille alt har vært hele sommeren, mens vi stort sett har hatt bra sommervær. For min del klarer jeg meg med relativt lave temperaturer så sant det ikke blåser så mye. For ungene sin del er det viktig at det er grei badetemperatur (over 18 er ok), og at det ikke er mye brennmaneter.

Ellers så er det jo stor forskjell på hva folk gjør når de er ute med båten da. Noen er bare ute for å sole seg, andre kjører fra gjestehavn til gjestehavn og spiser på resturant. Hvis man liker å dra på fisketurer og gå turer på holmer blir det jo fort litt mer å ta seg til om sola forsvinner bak en sky. Hvis man i tillegg er så heldig å drive med verdens beste hobby (dykking) er faktisk lave temperaturer bare en fordel, det blir varmt nok å dra på alt utstyret uansett :giggle: Sanke inn blåskjell og tilberede en vidunderlig suppe med fløte, hvitvin, hvitløk og chili er et annet eksempel på hvordan en sommerdag uten perfekt vær får bein å gå på :smiley:

Melder meg også inn. Jeg er også av den oppfatning at kysten, særlig fra Ytre Oslofjord og nedover svenskekysten ofte har et helt annet vær enn hva som er meldt. For 2 eller 3 år siden hadde et fanmiliemedlem nesten 5 uker uten nedbør i området Hvalerøyene, mens østlandet forøvrig druknet i regn. Har feriert i skjærgården Bohuslän i solskinn, dag etter dag, mens vi har sett uværskyene kun få km inn i landet. Allikevel høres ikke de siste ukene så trivelige ut på svenskekysten, skal man tro TS, det er ikke stor stas når alt ulltøyet må frem i sommerferien.

Hvordan er forøvrig mulighetene for oss med dykkerlappen, men som bare har fiskestang og ikke dykkerutstyr. Er det mulighet for fisk i området Kosterfjorden og omkringliggende steder? Eller er man henvist til skjell for å lage middag av selvfanget råvare?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Ørret er fint å fiske etter, men ganske vanskelig uten rett kunnskap. Får prøve å lese meg opp på steder og utstyr. Vestkysten av Sverige har vel 45 cm som minstemål, noe jeg knapt har fått mer enn et par slengere av i vann i Norge. Fant et par linker som kan være nyttige.

http://www.rosareke.no/fiske-sjoorret-sverige/

http://www.lsff.org/dokument/Fiskeguide.pdf

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Væroversikt Sverige, blir ikke aller verst fra Torsd og utover men, Ugh, nokså Windy med relativt lave temperaturer. O Russiske Høytrykk og steppevind fra Øst hvor bliver du av? Skjønt det er ikke så enormt varmt der i gården heller for øyeblikket.

https://www.svt.se/vader/amne/regn-i-soder-inatt

Skjermbilde 2017-07-11 kl. 08.23.11.png

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Herregud for en gjeng med sytepaver!

På sørlandet har vi hatt en super begynnelse på sommeren. Det har praktisk talt ikke regnet i hele juni og igår og idag er så langt de eneste dagene i juli det er regn. I tillegg har temperaturen stort sett vært over 18 grader på dagtid i samme perioden. Altså - vi har over gjennomsnittet fint vær. Til og med vinden har vært hyggelig innimellom i år, og valgt å komme fra vest. Noe som er en velsignelse langs sørlandskysten (fralandsvind). Nei, dersom dere fryser og syns dette er kjipt, så er bobil løsningen!

:giggle:

Redigert av Napoli (see edit history)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Om ikke bobil så i allefall noen billetter til varmere strøk. Ser du er i Grimstad og selv er jeg "rett rundt hjørnet" og med fra 11 til 15 grader i sjøen, vind av skiftende retning og styrke samt at det stort sett også blåser om kvelden så blir det ingen god sommer etter mitt syn. Fortsatt glimrer langtidsvarslet med fravær av lufttemperatur på 20 grader, eller mer og uterestaurantene har vel ikke akkurat meldt om fulle hus og rekordomsetning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Napoli skrev 1 time siden:

Herregud for en gjeng med sytepaver!

På sørlandet har vi hatt en super begynnelse på sommeren. Det har praktisk talt ikke regnet i hele juni og igår og idag er så langt de eneste dagene i juli det er regn. I tillegg har temperaturen stort sett vært over 18 grader på dagtid i samme perioden. Altså - vi har over gjennomsnittet fint vær. Til og med vinden har vært hyggelig innimellom i år, og valgt å komme fra vest. Noe som er en velsignelse langs sørlandskysten (fralandsvind). Nei, dersom dere fryser og syns dette er kjipt, så er bobil løsningen!

:giggle:

Has Perfect weather.. Tells everybody with shitty weather to stop complaining.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

• 4 uker senere...

SVT hadde i går en prognose som antydet et skifte i väderleken rundt 15 August da det forventes et høytrykk innover syd Sverige. Holder dette stikk bør syd-øst Norge kunne dra nytte av dette. 

De laget den prognosen med bedydelig forbehold og pleier ikke spå været så langt frem som de sier. 

Anywayhow, glemte å lagre bildet men Tvi Tvi.....

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Pinkvin skrev On ‎06‎.‎07‎.‎2017 at 23.37:

Blir det ikke sommere igjen så er jeg stygt redd hele familiebåtprosjektet blir gravlagt og byttet ut med årlig sydenferie... :-/ Vi kan ikke leve på det minnet om sommeren 97 i all evighet. 

Jeg kjøpte min første båt april 1997...:)  En 27 fots seilbåt, da seilte jeg ut fra Solvik(Bærum) en juni dag og var ikke tilbake før 6 uker senere. En fantastisk tur langs Norske, Svenske og deler av Danskekysten. Litt lite vind, men skyfri himmel og opp mot 30 grader hver dag... Husker godt faren min som gjentatte ganger sa følgende: "Nå hadde du flaks, dette er ikke normalt.. " Jeg skulle gjenta suksessen året etter, kjørte ut fra Solvik i striregn og antok at sola snart ville komme tilbake. Husker vi satt i Smøget med lue og ull undertøy, de lettkledde damene som løp rundt på brygge året før var borte...  I ettertid har jeg skjønt hva faren min snakket om. Sol og 25 grader+ eller skyet/regn og 16-17 grader er to helt forskjellige verdener i båt.

Hadde sommeren i Norge vært som i 1997 hadde jeg lånt til pipa og kjøpt stor feriebåt, finnes ikke finere steder en norsk og Svensk skjærgård på fine sommerdager. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...