Jump to content

Pakkboks til 22mm aksling. Finner ingen

oyle

Recommended Posts

Jeg kjøpte min første båt i vår, en Jeanneau Rush 90 / Arcadia 30. Det viste seg da jeg hentet den fra Tønsberg til Bunnefjorden at det lekker ganske mye fra pakkboksen.

Båten har nå vært oppe og fått nye motorfester, og simmeringer i pakkboks. Motoren hadde satt seg helt og slitt på underkant av ringene. Etter den kom på vannet viser det seg at den fortsatt lekker like mye, så det holdt ikke å bytte simmeringer. Så det begynner å spøke for båtferien om et par uker. Problemet er den litt merkelige dimensjonen på akslingen. Jeg klarer ikke å finne pakkbokser til 22mm aksling.

Er det noen som har 22mm aksling eller vet hvor man kan få en pakkboks til denne?

5960a67bb5c8d_IMG_20170610_160531(copy).jpg.93707df140bd5a326ed3a3630b92e074.jpgPakkboksen

IMG_20170610_160701.jpg.73b4e33eb13111af2d8963ef3b4f787d.jpgDe utslitte motorfestene, byttet

IMG_20170610_161501.jpg.cb6581916373df25019eb191e8667451.jpgHovedproblemet med å finne pakkboks..

Håper noen på forumet vet hvor man går hvis akslingen er 22mm =)

--

Øystein

Jeanneau Arcadia 30

Jeg byttet ikke boksen selv, men han som gjorde det sa at akslingen var helt pen.  Båten holder til Bunnefjorden og jeg flytter ikke etter før i August, så det er litt logistikk som skal til  =)

Mistenker at motoren hadde satt seg såpass på de gamle festene at slitasjen er i selve foringen på boksen ikke bare simmeringene.

Er det 7/8"? Kalkulatoren får det til å bli 22.225mm mens 55/64" er 21.8281mm.  Båten er jo fransk, så jeg antok metrisk.

Usikker på hvor mye slingringsmonn det er på dimensjonene for å få det tett..

Før jeg målte hadde jeg store planer om å få på en slik Volvo sokk, men siden jeg mangler 3mm tar jeg jo hva som helst jeg finner =)

Pakkboksen skal være svært mye slitt, og kan selvfølgelig også være det, hvis det ikke blir tett med nye simmeringer og tetteflatene er uten skader. Med noe slitt pakkboks kommer vanligvis lekkasjen tilbake etter noe bruk.

Er det brukt riktige simmeringer? Har du fått målene på de?  Kan pakkboksen være feil siden du ikke finner ny med passende mål?

Redigert av Jonas (see edit history)

Du har  skiftet motorlabber sier du.

Er simmeringene montert rett vei?

Lekker det bare når du kjører?  

Er motor og aksel rettet opp på ny  etter at de nye motorlabbene er montert?'

Er du sikker på at akslen er 22mm, Ta med  gummihylse og pakkboks til butikken og si at du trenger  simmeringer til denne pakkboksen og 22mm aksel.  og husk rustfrie fjærer i simmeringene

Kjøp en 50mm lenger slange,

Poler og sjekk akslen for sår.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er simmeringene montert rett vei?

Lekker det bare når du kjører?  

Er motor og aksel rettet opp på ny  etter at de nye motorlabbene er montert?'

Som jeg nevnte gjorde jeg ikke jobben selv. Han som gjorde det fikk jeg anbefalt av 2-3 steder jeg snakket med for å få båten opp.

Han fikk simmeringene fabrikkert mener jeg. Og hadde boksen med seg. Etter jeg hadde fått den på vannet og konstatert at den ikke er tett har han

inspisert og konkludert med at boksen må byttes.

Det lekker bare når jeg går for motor. Den gamle 2GM'en i båten beveger ganske mye på akslingen, spesielt på lave turtal og mest vertikalt.

Simmeringene som ble tatt av var helt nedslitt i ned-kant. Formodentlig som følge av at akslingen har ligget der etter motoren har satt seg på labbene?

Alignment ble gjort da pakkboksen ble installert og labbene byttet. Riktignok på land, men siden det hele ble inspisert på sjøen, vil jeg tro det ikke er det.

Må innrømme at dette er ganske nytt for meg. Alle båter jeg har lånt av min far ol. har jeg bare skrudd etter en kvart tørn nå og da og aldri hatt problemer.

Kan pakkboksen være feil siden du ikke finner ny med passende mål?

Det var jo et godt poeng som jeg ikke har tenkt på. Dette er jo en båt jeg nylig har kjøpt og forrige eier har byttet propell

og kan ikke ha brukt båten mye. (lekkasje i en kjølevannslange, og bilge pumpen var montert feil veg.)

Hjelper riktignok ikke siden jeg fortsatt må ha en pakkboks til 22mm aksling. :worry:

oyle skrev 1 time siden:

Det lekker bare når jeg går for motor. Den gamle 2GM'en i båten beveger ganske mye på akslingen, spesielt på lave turtal og mest vertikalt.

Simmeringene som ble tatt av var helt nedslitt i ned-kant. Formodentlig som følge av at akslingen har ligget der etter motoren har satt seg på labbene?

Siden pakkboksen er tett når motoren står, høres det rett ut.

Det høres ut som motor og aksel rettet  ikke er rettet opp, eller at akslen ikke er rett, kan også være kast i propellen.

Nå falt jeg ut...

Hvis forrige eier har skiftet propell,  kan han ha hvert på grunn og akslingen er skakk.

Ville sjekket oppretting på sjøen  og hvis det ikke blir rett,  tatt båten på land og kontrollert akslingen.

Det høres ut som du har kast i akselen eller muligens store bevegelser fra motoren. Jeg synes også at du bør sjekke det før du eventuelt skifter pakkboks.

Jeg hadde akkurat det samme på Saowanee. Akseltetningen var tett ved stillstand og lakk når akselen roterte. Jeg trodde først det var simmeringen, men konstaterte etter hvert at det var kast i koblingen som var årsaken. Nå er koblingen fikset og simmeringen skiftet og alt OK.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det høres ut som du har kast i akselen eller muligens store bevegelser fra motoren. Jeg synes også at du bør sjekke det før du eventuelt skifter pakkboks.

Jeg hadde akkurat det samme på Saowanee. Akseltetningen var tett ved stillstand og lakk når akselen roterte. Jeg trodde først det var simmeringen, men konstaterte etter hvert at det var kast i koblingen som var årsaken. Nå er koblingen fikset og simmeringen skiftet og alt OK.

Det er en del bevegelse i den gamle 2GM'en som står i båten.  Kan jo prøve med et måleur når jeg kommer meg til Østlandet igjen og se nermere på akslinen. Klarte ivertfall ikke å se noe når jeg roterte den med båten på land. Ellers er jo labbene byttet og Tømmeraas som gjorde jobben har tatt seg av alignment og sett på lekkasjen etterpå.

Ellers viser det seg at det er helt umulig å oppdrive en 22mm pakkboks. Heimann Marin har snakket med verftet og de har ikke lengre, og jeg finner det ingen andre steder.

Kan se ut som jeg har gått på et bomkjøp..

Nå falt jeg ut...

Hvis forrige eier har skiftet propell,  kan han ha hvert på grunn og akslingen er skakk.

Ville sjekket oppretting på sjøen  og hvis det ikke blir rett,  tatt båten på land og kontrollert akslingen.

Han gikk på ankeret sitt, og ja det har vært gjort en jobb der. Jeg må ringe ham, bynner å lure på om de har satt på en 7/8" boks. Det ville muligens forklart problemet.

Det virker jo som 22mm bokser er umulig å oppdrive ifølge importør og verft..

oyle skrev 24 minutes ago:

Han gikk på ankeret sitt, og ja det har vært gjort en jobb der. Jeg må ringe ham, bynner å lure på om de har satt på en 7/8" boks. Det ville muligens forklart problemet.

Det virker jo som 22mm bokser er umulig å oppdrive ifølge importør og verft..

har de byttet boks, så spør om han har den gamle.

Å  ødelegge en pakkboks med simmerringer er utrolig, 

Det er jo bare å bytte simmeringer i og de fins i alle størrelser. 

I verste fall kan en lage en ny pakkboks etter måla på simmerringen.

Tror du har kraftig kast i akslen.

Foreslår en   ferie  i nærområde  med båten før du setter den på land og får sjekket akslingen. 

oyle skrev 38 minutes ago:

Ellers viser det seg at det er helt umulig å oppdrive en 22mm pakkboks. Heimann Marin har snakket med verftet og de har ikke lengre, og jeg finner det ingen andre steder.

Kan se ut som jeg har gått på et bomkjøp..

Alt kan repareres :thumbsup: Om ikke annet så er jo en gammeldags pakkboks av "talgpakning-typen" en meget enkel konstruksjon å snurre ut av en dreiebenk. Jeg har et bar pakkbokser liggende i garasjen. Har du griseflaks så er en av dem for 22mm  aksel.

Sjekket i garasjen nå, men de pakkboksene jeg hadde var dessverre til 30 og 35 mm aksel. Dette er altså snakk om komplette pakkbokser. Men nå begynner det å ane meg at vi snakker forbi hverandre. Når du sier pakkboks så tenker vel strengt tatt du på tetningsringene i pakboksen?  Altså simmerringene som folk pleier å si. Du trenger vel ikke å bytte selve pakkboksen?  

I så tilfelle må du demontere pakkboksen og trekke ut tetningsringene. Så måler du innvendig i pakkboksen der ringen sitter, diameter og bredde på sporet. Så tar du et nøyaktig mål av akselen slik at det ikke blir misforståelser. Så ringer du til Industrihydraulikk i Fredrikstad og legger fram problemet ditt. De skaffer deg nok riktige ringer inkl rustfrie fjærer, noe annet vil overraske meg. 

Ps: Om oppretting ikke er i orden er denne jobben bortkastet. 

Ser du bor i Stavanger.....

Hvis det er simmerringene/tetningsringene  som du må bytte, så gjør du som Komodo sier, ta nøyaktig mål av akslingen og mål ytterdiameteren på simmerringen ( går fint å måle foran på pakkboksen ) og så går du til Alf I Larsen på Forus http://www.ail.no/om-oss/apningstider/

Vil forundre meg mye om ikke de kan skaffe nye simmerringer. Husk også rustfrie fjærer til simmerringene. Låseringer er også lurt å bytte, spesielt den bakerste (inni gummislangen) har en tendens til å ruste.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
  • 8 måneder senere...

Tenkte bare jeg skulle følge opp med hva som skjedde med denne, selv om det har gått snart et år.

Det viste seg at etter motoren hadde satt seg på utslitte motorfester var faktisk pakkboksen slitt oval. Det gjorde at

nye simmeringer osv. ikke tettet, som sammen med litt andre ting at båten døpt Bomkjøp =)

Hvis noen andre leter etter odde domensjoner pakkbokser, klarte jeg ikke å oppdrive den i norge. Men i England bygde de på

mål og jeg hadde den få dager etter jeg var i kontakt med Glen Print hos https://sillette.co.uk/

Tusen takk til alle som hjalp til i tråden. Lykke til med vårpuss  (=

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...